Någon kunnig inom bil AC

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Någon kunnig inom bil AC

Inlägg av Firenza »

Hejsan.
Jag håller på med ett bygge där jag håller på o att få ner en opel omega V6 motori en vauxhal Firenza.

Jag måste flytta lite på min AC pump och har bytt till en pump från ev Vectra då den gamla hade tagit stryk av att ligga i ett kallt förråd.
Förutom de uppenbara sakerna som att den skall sitta stadigt och i linje med övriga remhjul.
Kan man rotera den fritt?
Det jag tänker på måste slanganslutningarna vara i någon speciell vinkel mot horisontal planet?

Sedan har jag tagit förångaren från Omegan och fått på plats i kuppen.
Den har en expansionsventil.
Jag behöver så klart en kondensor som skall köpas ny.
och ett torkfilter.
Jag har två tryckvakter från mitt gamla system.
hur skall dessa fungera? Vad är deras funktion och i vilket läge skall de bryta?
Om jag har gissat rätt så skall den bryta när kompressorn har uppnått rätt tryck i systemet. När trycket sedan faller så skall den åter starta kompressorn för att inte bygga för högt tryck.
Men vad gör den andra tryckvakten?

Kanske enklast att köpa tryckvakter som man vet dess exakta värden för brytning för att slippa problem.
Tanken är att bygga allt runt en Arduino kontroller sedan för att styra fläktar samt magnetkoppling.

I övrigt har jag fått för mig att det skall gå från högtryckssidan till Kondensor - Torkfilter - Tryckvakt - Expansionsventil - Förångare och sedan tillbaka i lågtryckssidan.
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Någon kunnig inom bil AC

Inlägg av OttoB »

Tryckvakter kontrollerar att det finns kylmedia i system (låg tryck) och trycket är under viss nivå.
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Någon kunnig inom bil AC

Inlägg av Firenza »

Jag satt och googlade en hel del på detta igår.

Kom farm till att det fanns lite olika alternativ för hur man bygger upp funktionen.
Lågtrycks presostat skall finnas. Den brukar lösa under 1,5 bar för att skydda kompressorn.
Sedan finns det även system med högtrycks presostat som varvar upp kylfläktarna till högvarv,
Och stoppar kompressorn då trycket är uppe i max???
Sånt kan jag iofs labba med när systemet är igång. Men vill inte bygga bort mig så man måste bygga om allt för man tänkt fel.

Dessa presostater finns tydligen både som en kombinations presostat samt med två lösa enheter.

Hittade denna sidan som innehöll ganska mycket nyttig info även om den var märkes specifik
https://fam-bjork.se/citroen/AC/gds1.html
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Någon kunnig inom bil AC

Inlägg av OttoB »

Hur ser expansionsventil ut? Likadant som tidigt Volvo 240 ac system har?
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Någon kunnig inom bil AC

Inlägg av Firenza »

Den ser ut såhär.

Enda skillnaden är att min sitter direkt på själva förångaren
Bild

http://www.bildelsbasen.se/98-W26759.html
Skriv svar