B184 4v Competition Eliminator fräser snik doom kolvar!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B19E 4v Test motorn
Sakta men säkert.
hur snurrar man på mobil telefon bilder på forumet?
hur snurrar man på mobil telefon bilder på forumet?
- Bilagor
-
- 20220416_200422.jpg (278.44 KiB) Visad 2666 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B19E 4v Test motorn
första starten är gjord och håller på grovjustera in den nu i dagarna. har kört 18 dyno pull.
inget att skryta om än men har nått 100hk/litern med turbo kompa och med ett långt RC grenrör iallafall.
kan sumera motorn lite kort...
B19SN bottendel standard med ca 25000mil .
B204 topp med 34x29 ventiler och race sätes jobb och lättare portning. 250cfm med 37mm D kanal (liten aria) ca 9.7:1 kompa.
GL 20 kamar omslipade. ca 252 grader vid 1.25mm (ca "290-300" vid ventilspel). ca 112 nock in ut och 0.25mm spel.
insug oportad KL racing och Fajs 50mm IR spjäll.
Kl racing grenrör 16v (100cm och 44-51-2.5")
Vems med 4st Merc racing spolar och 4 st 2200cc HI flow preppade av mattias sävar motor. 3 bar grund tryck. E85 Goatfeul.
gillar 0.85 lamda och ca 34 grader hittils. 198hk vid 7300rpm.
ca 1003pa och 17 grader i dag.
mvh jens
inget att skryta om än men har nått 100hk/litern med turbo kompa och med ett långt RC grenrör iallafall.
kan sumera motorn lite kort...
B19SN bottendel standard med ca 25000mil .
B204 topp med 34x29 ventiler och race sätes jobb och lättare portning. 250cfm med 37mm D kanal (liten aria) ca 9.7:1 kompa.
GL 20 kamar omslipade. ca 252 grader vid 1.25mm (ca "290-300" vid ventilspel). ca 112 nock in ut och 0.25mm spel.
insug oportad KL racing och Fajs 50mm IR spjäll.
Kl racing grenrör 16v (100cm och 44-51-2.5")
Vems med 4st Merc racing spolar och 4 st 2200cc HI flow preppade av mattias sävar motor. 3 bar grund tryck. E85 Goatfeul.
gillar 0.85 lamda och ca 34 grader hittils. 198hk vid 7300rpm.
ca 1003pa och 17 grader i dag.
mvh jens
- Bilagor
-
- grund tune långa grenröret.jpg (177.24 KiB) Visad 2148 gånger
-
- 278920753_1181877879206343_7938001504697494858_n.jpg (193.47 KiB) Visad 2148 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B19E 4v Test motorn Startad 198hk sug
Jag har jobbat en hel dag i dag med att hitta mer effekt mellan 6500-8500rpm. jag började med att kapa av grenröret 20cm och det vart några hk bättre på högre rpm men inga större snilnader. sen mixtra jag med oljenivån och greja lite med oljepumpen men inget som vart direkt mätbart men liiite bättre sen 25mm kortare trattar och det gav några hk till sen tog jag av grenröret 10cm till och det svara den rätt bra på. här är en bild på alla bäckar små från morgonens bästa pull till det just före fyra! gula i början av dagen ljusblå på slutet. nästan 25 hk vid 8000rpm. helt ok
och jag tappade inte direkt nått nere vid 3000rpm där det är svårt med convertern. på de varven är det kompan och stägningen av insugnings ventilen som bestämmer mest har jag sett tidigare och det har jag inte rört.
34 grader tändning men ca 36 vid max rpm.
(de röda 3D printade trattarna för weber 45:or)
ca 1007 tryck och 17-19 grader inne.
nu med friskare pump ca 5 bar oljetryck på rpm och 4 på lägre med varm olja.
duty spridare ca 22%.
kollade kompa trycket det låg nära 14bar.
leek down på min super känsliga mätare 4.1 till 4.8 /6
mvh jens
och jag tappade inte direkt nått nere vid 3000rpm där det är svårt med convertern. på de varven är det kompan och stägningen av insugnings ventilen som bestämmer mest har jag sett tidigare och det har jag inte rört.
34 grader tändning men ca 36 vid max rpm.
(de röda 3D printade trattarna för weber 45:or)
ca 1007 tryck och 17-19 grader inne.
nu med friskare pump ca 5 bar oljetryck på rpm och 4 på lägre med varm olja.
duty spridare ca 22%.
kollade kompa trycket det låg nära 14bar.
leek down på min super känsliga mätare 4.1 till 4.8 /6
mvh jens
- Bilagor
-
- en hård arbetsdag i dynon.jpg (153.16 KiB) Visad 2037 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B19E 4v Test motorn Startad 198hk sug
snyggt jobbat,intressant att följa detta projekt,önskar er alla en fin dag.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B19E 4v Test motorn Startad 198hk sug
tack jag håller på bygga ett eneklt dynoturbo system då jag har lite tid över. hoppas att kunna starta den turbo laddat mot slutet av veckan.
Har också testat KL plenium insuget och med de korta runner den har så tappa jag som beräknat en hel del i mellan registret men liknade toppeffekt men det oväntade va att den vred betydligt mycket mer vid 3000rpm som är viktigt för mig. ca 150nm.
va helt ok vac och inte allt för ruppig för att va en race motor iallafall.
Har också testat KL plenium insuget och med de korta runner den har så tappa jag som beräknat en hel del i mellan registret men liknade toppeffekt men det oväntade va att den vred betydligt mycket mer vid 3000rpm som är viktigt för mig. ca 150nm.
va helt ok vac och inte allt för ruppig för att va en race motor iallafall.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B19E 4v Test motorn Startad 198hk sug
jo tänkte också säga att jag gjort iordning några olika turbos som ska testas.
en HX 60 med 76/109 kompressor och vanliga 88mm turbin och T6 med 26 hus.
sen en gammal HX55 med stora 68/99billet kompressor och den större 80mm turbinen sen med ett 25" t6 avgashus.
Båda turbosarna är specade åt dragrace hållet för max effekt med låga avgastryck så som jag vill ha det.
med de två så bör man hitta vad som är i största laget och vad som är i minsta laget....
en HX 60 med 76/109 kompressor och vanliga 88mm turbin och T6 med 26 hus.
sen en gammal HX55 med stora 68/99billet kompressor och den större 80mm turbinen sen med ett 25" t6 avgashus.
Båda turbosarna är specade åt dragrace hållet för max effekt med låga avgastryck så som jag vill ha det.
med de två så bör man hitta vad som är i största laget och vad som är i minsta laget....
- Bilagor
-
- 313998370_506701981478240_6010236367182619864_n.jpg (109.82 KiB) Visad 1654 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B19E 4v Test motorn Startad 198hk sug
Jag har också Flödes testat och grunnat på vilken laddluft kylare jag vill ha och testat lite olika i flödesbänken.
1 luft- luft 3.5 anslutningar med de bästa rakt igenom gavlarna 560cfm
2 liten luft-vatten med 3" anslutningar 560cfm
3 stora luft vatten dyno kylaren med 3.5" anslutningar 770cfm
slutsatsen är att det är större flödes aria i de vattenkylda och de flödar mer med en given tryckrörs diameter och kan man bara flöda tilräckligt mycket vatten igenom dem så ska en sån va svårslagen bara man kan undvara några kilon vatten (minst 12-15 liter) och på vegan så måste jag ha en massa bly lix så bättre att väga ned den med nått som gör nytta.
1 luft- luft 3.5 anslutningar med de bästa rakt igenom gavlarna 560cfm
2 liten luft-vatten med 3" anslutningar 560cfm
3 stora luft vatten dyno kylaren med 3.5" anslutningar 770cfm
slutsatsen är att det är större flödes aria i de vattenkylda och de flödar mer med en given tryckrörs diameter och kan man bara flöda tilräckligt mycket vatten igenom dem så ska en sån va svårslagen bara man kan undvara några kilon vatten (minst 12-15 liter) och på vegan så måste jag ha en massa bly lix så bättre att väga ned den med nått som gör nytta.
- Bilagor
-
- 312983276_512442764279162_597714585545818378_n.jpg (102.56 KiB) Visad 1654 gånger
-
- 312981588_1546756722416053_1424985815894434928_n.jpg (88.95 KiB) Visad 1654 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B19E 4v Test motorn Startad 198hk sug
Bra uppdateringar!
Ska bli skoj att se va som händer med lite övertryck!
Ska bli skoj att se va som händer med lite övertryck!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B19E 4v Test motorn Startad 198hk sug
Kommer med en stor uppdatering innom någradagar jag har mest rapplat på med små fix än och ingen direkt fin tuning men ger 476hk på dryga baret nu (1.13) men har inte labbat nått med tändning mm.
- Bilagor
-
- 314670103_1300729994108237_395111315363218769_n.jpg (130.94 KiB) Visad 1466 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 912
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: B19E 4v Test motorn Startad 198hk sug
Mycket intressant med turbodyno och tryckfall över laddluftkylare.
/Peter
/Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B19E 4v Test motorn Startad 198hk sug
Har labbat med förtändning och små fix i dag och den svarar logiskt på alla justeringarna på dryga kilot sen ökade jag laddtrycket till just under 1.50 bar och den gick upp lite i sug motor mot 222hk vid 7800rpm men ska jag va ärligt så är jag inte nöjd med 554hk. Saknas 40hk för jag ska va riktigt nöjd med denna 1986cc motor. Håller på klura på om arina på insug kanalen är för liten? eller det vet jag igentligen redan men ville inte göra den för stor direkt. Toppen flödar 250cfm och det ska räcka långt men VE över 7000 är ca 10% för lågt än vilken längd man har på insug och grenrör. snackar man pipemax så ger motorn nu ca 110% Ve på 7800rpm och 105- 110 liter hk sugmotor lite beroende på hur man räknar men käns lite lågt och har testat en hel del olika grenrör och insug och jag kan flytta pikarna upp och ned på ett logiskt sätt men över 7300rpm så blir bara varvet högre utan att effekten ökar (VE blir lägre och lägre). skulle vilja ha toppeffekten vid ca 8500rpm.
motorns bottendel är inte nån modärn race motor med tunna ringar och den har stora lager (B19) och jag driver både generator och vattenpump mm och så klart gör de siffrorna lägre speciellt på höga rpm.
om man snackar pipemax så värkar fylnads graden begränsas då man går över 300fps ungefär på denna motor.
lite pipe max data.
2 liter
10:1 kompa
kam 252 grader vid 0.05" och lyft på ca 12mm och kring 111grader nock.
34x29 ventiler.
E100 eller metanol (E85 just nu)
stor Hx55 med ca 45% avgastryck mot laddtryck.
tror minsta arian bara va kring 1.56" eller 36mm runt hål? (skulle fått va kring 1.8" för att nå 240hk vid 8500rpm) sjukt snabb hastighet i kanalen med hastighetsröret vid 28" och 250cfm redan ute i den raka delen före delningen. 2liters toppen har mindre aria än 2.3L toppen från början och denna är bara lite större än orginalet och den är lika stor nu ute vid packningen som 2.3L toppen.
vill ha toppeffekten vid 8500rpm och vrid pik kring 7000rpm. drömmer om en sugmotor effekt på 240hk iallafall med tubo.
insuget stämmer av på 3 pulsen och det konnar upp från toppen till ca 50mm vid tratten och flödar helt ok.
grenröret är ca 60cm 4-2 modell och har kortat de i steg och syns att det tunar på ganska höga rpm nu men blir ingen effekt där?
erland mm vad tror ni? skulle va intresant att plocka lös toppen och porta upp den mer och se hur den svarar då vi har så mycket data på motorn?
mvh jens
motorns bottendel är inte nån modärn race motor med tunna ringar och den har stora lager (B19) och jag driver både generator och vattenpump mm och så klart gör de siffrorna lägre speciellt på höga rpm.
om man snackar pipemax så värkar fylnads graden begränsas då man går över 300fps ungefär på denna motor.
lite pipe max data.
2 liter
10:1 kompa
kam 252 grader vid 0.05" och lyft på ca 12mm och kring 111grader nock.
34x29 ventiler.
E100 eller metanol (E85 just nu)
stor Hx55 med ca 45% avgastryck mot laddtryck.
tror minsta arian bara va kring 1.56" eller 36mm runt hål? (skulle fått va kring 1.8" för att nå 240hk vid 8500rpm) sjukt snabb hastighet i kanalen med hastighetsröret vid 28" och 250cfm redan ute i den raka delen före delningen. 2liters toppen har mindre aria än 2.3L toppen från början och denna är bara lite större än orginalet och den är lika stor nu ute vid packningen som 2.3L toppen.
vill ha toppeffekten vid 8500rpm och vrid pik kring 7000rpm. drömmer om en sugmotor effekt på 240hk iallafall med tubo.
insuget stämmer av på 3 pulsen och det konnar upp från toppen till ca 50mm vid tratten och flödar helt ok.
grenröret är ca 60cm 4-2 modell och har kortat de i steg och syns att det tunar på ganska höga rpm nu men blir ingen effekt där?
erland mm vad tror ni? skulle va intresant att plocka lös toppen och porta upp den mer och se hur den svarar då vi har så mycket data på motorn?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B19E 4v Test motorn Startad 198hk sug
lite bilder och senaste flödningen. tror jag fick upp några cfm till också efter den till 250cfm.
- Bilagor
-
- 315079619_5514019522051820_482815457370551902_n.jpg (269.61 KiB) Visad 1327 gånger
-
- 314607962_5477542562362514_778802018173562598_n.jpg (190.48 KiB) Visad 1327 gånger
-
- 314566699_791938538773091_750307081406230797_n.jpg (7.57 KiB) Visad 1327 gånger
-
- 314454584_1769324770107392_3431506103144773060_n.jpg (151.25 KiB) Visad 1327 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B19E 4v Test motorn 554hk vid 1.48bar
håller på att fila upp arian nu. tog först upp den i den raka delen men vart bara några få cfm mer flöde så jag har filat lite i den två delade avdelningen i dag.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B19E 4v Test motorn 554hk vid 1.48bar
Har du 234:ans 34,5 ventiler så räcker dom till över 300 sughästar på 2,5 liter.
Men det är vid lite mindre varv, lite över 7000 och din motor är mindre och varvar mer.
Om vi tar var kanal så behöver du minst 28mm i minsta diameter och runt 30 är nog ännu bättre.
Sen håller du arean för 2st 30mm:s hål till flänsen och kör all koning i insuget.
Jag får ut som bäst 275CFM med 34,5mm:s ventiler och 325CFM med 38.
Jag har sett mycket högre flödesvärden men bänkar skiljer trots kalibrering.
Om jag minns rätt så flödade den billettopp som jag portade åt Adeen inte över 380 CFM trots 41mm ventiler och gigantiska kanaler.
Erland
Men det är vid lite mindre varv, lite över 7000 och din motor är mindre och varvar mer.
Om vi tar var kanal så behöver du minst 28mm i minsta diameter och runt 30 är nog ännu bättre.
Sen håller du arean för 2st 30mm:s hål till flänsen och kör all koning i insuget.
Jag får ut som bäst 275CFM med 34,5mm:s ventiler och 325CFM med 38.
Jag har sett mycket högre flödesvärden men bänkar skiljer trots kalibrering.
Om jag minns rätt så flödade den billettopp som jag portade åt Adeen inte över 380 CFM trots 41mm ventiler och gigantiska kanaler.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B19E 4v Test motorn 554hk vid 1.48bar
kul att du svarade jag ska komma med detaljer i morgon om hur det går med portningen och de aktuella storlekarna på kanalerna.
vist blir det rätt kul att se skilnaden erland? sällan man kan göra ett sånt här test rakt av där allt är "lika" i övrigt då det ta en massa tid i dynon.
mvh jens
vist blir det rätt kul att se skilnaden erland? sällan man kan göra ett sånt här test rakt av där allt är "lika" i övrigt då det ta en massa tid i dynon.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/