Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1674hp vid 4.0bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.
Utredning pågår för fullt varför den inte ville gå som den skulle över 9000rpm
Det finns mängder med data att gå igenom från alla dom 29 rundorna vi körde i bänken.
Det behöver inte bara vara ett fel vi letar efter utan en kombination av flera grejor som gör att det blir såhär.
Men det positiva i allt är att den fungerar väldigt bra mekaniskt sett, från början var vi lite oroliga för ventilmekanismen då vi kör med väldigt höga tryck på fjädrarna och en extrem kamaxel vilket frestar grejorna enormt.

Jag har laddat upp 2st nya klipp på min youtube kanal för dom som vill kolla.
https://youtu.be/SmSJEm2dlmQ
https://youtu.be/Ie32AbRoHbo

//Rickard
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Synd du inte valde en stund till och landade i fueltech, maxxecu är bra, inget skit om det.
Men fueltech är vad jag sett på en helt annan nivå på flera ställen.
Hej jag har vägt för och nackdelar noga och länge och de har båda sånna men för min del är det maxxecu som vann och de är på gång på många plan just nu i dragrace klasser och andra motorsporter. men vi kan ta det i en annan tråd (min 142 tråd som exempel) vi låter rickards fortsätta handla om den extremt fräna billet 8v motorn :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Såg ni jobbade med en ny trigger på facebook sidan eran. jag la ned flera hundra pull i min dyno med liknade högvarvs problem i min comp B18. jag är inte nån expert i exakt vad som händer rent elektroniskt men jag han testa en hel del och dra en del slutsatser men tar typ 3 timmar att skriva ned de här men om du vill så kan du slå en signal?

jag har en ny modell av trigger till min framtida 1.8L 16v comp motor som jag ska använda men inte testad på extrem varvtal än bara på en relativt lågvarvig motor. detta är bara en "för" modell till den riktiga men värkar lovande och är enkel att bygga och man slipper camcynk också och ju enklare allt är ju bättre brukar jag resonera.

mvh jens
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej Jens.

Jo det stämmer att vi har haft en del problem med varvtals signalen sedan vi uppdaterat maskinen.
Tidigare varvade jag 9600rpm utan några problem alls men sedan vi byggt om motorn med nya toppen, turbon, mm så kom det.
Signalen är ren och fin ända upp till ca 7800rpm sen börjar den fladdra och ju mer vi drar den ju värre blir det.
Och det är ju i det området som tändsystemet går med full effekt pga att cylindertrycket är som högst där.
Så vi misstänker att det är tändsystemet som stör ut givarna. (Vevaxelgivaren samt kamsynk)
Vi har pratat en del med Shane T och MW i Australien om problemet och båda tyckte att den gamla Bosch VR givaren jag kört med tidigare inte hör hemma på en racemotor.
Båda rekommenderade oss att byta till denna Motec givare då den inte var så känslig för störningar.
Så det blev att vi testar med detta och ser om problemen försvinner.
Jag har nu fått tillverkat en ny cranktrigger platta för magneterna och ett nytt givarfäste.
(den rosa på bilden är bara för att testa funktionen och kommer fräsas ut i alu under veckan.
IMG_2681.JPEG
IMG_2681.JPEG (175.28 KiB) Visad 2838 gånger
IMG_2677.JPEG
IMG_2677.JPEG (128.37 KiB) Visad 2838 gånger
IMG_2694.JPEG
IMG_2694.JPEG (144.73 KiB) Visad 2838 gånger
Sen så har vi några andra grejor som vi också ändrat på när vi ändå är igång och jagar felkällor.
Tyvärr så fick vi bromsa bilen med ett vanligt Optima 12v batteri då mitt 16v batteri inte ville vara med längre.
Detta gör också att vi inte får full effekt på elsystemet men ett nytt batteri är på ingång så det blir snart bromsning igen.

//Rickard
.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av super7 »

TurboRickard skrev: lör apr 09, 2022 9:26 pm Vi har pratat en del med Shane T och MW i Australien om problemet och båda tyckte att den gamla Bosch VR givaren jag kört med tidigare inte hör hemma på en racemotor.
Båda rekommenderade oss att byta till denna Motec givare då den inte var så känslig för störningar.
//Rickard.
Ja Shane är ju en man skall lyssna på :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av Jarmo Y »

Har det varit i tanken att bygga compound turbo system?
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Jarmo Y skrev: lör apr 23, 2022 10:00 am Har det varit i tanken att bygga compound turbo system?
Hej Jarmo.
Visst hade det vart fint med compound turbo men så länge det fungerar med ett aggregat så är det betydligt enklare.
Dagens aggregat är så lättdrivna så det är inga problem att få igång dom och dom flesta är byggda för höga laddtryck.
Jag skulle säkert kunna ladda 6kg på min maskin med mitt 98mm aggregat men då kommer garanterat bottendelen att gå sönder :)
En av fördelarna med compound är att om man släpper av ute på banan och vill gå på igen så har man fullt tryck direkt utan att behöva vänta som man får göra när man kör med en turbo.

Men vi får se längre fram vad som händer.
Vi har ju ritat upp ett billetblock och när det är dax att köra med den så kanske det blir compound

//Rickard
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Nu är motorn uppstartad igen efter lite uppdateringar samt mindre ombyggnader.
Än så länge verkar det som det fungerar som det ska för nu går det varva 10 500rpm utan att den bråkar.
Får hoppas det även fungerar under belastning.
Inväntar nu bara mitt nya 16 volts batteri innan vi bromsar den igen.
IMG_3148.JPEG
IMG_3148.JPEG (160.48 KiB) Visad 2138 gånger
.
IMG_2682.JPEG
IMG_2682.JPEG (178.31 KiB) Visad 2138 gånger
.
//Rickard
Skriv svar