En fundering om framvagn-Mopar B-Body..

Modifieringar och tips
volvo740turbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: fre okt 24, 2008 1:51 am

En fundering om framvagn-Mopar B-Body..

Inlägg av volvo740turbo »

Har funderat och googlat i några dagar nu utan resultat vilket gör mig ännu mer fundersam då jag inte hittat någon som varken tänkt eller redan gjort det jag tänker på..

Mitt nuvarande bygge är en Charger 68:a som väntar på att få i sig en 6,2l nyare Hemi motor. Första och enklaste lösningen på framvagnen var att köpa en färdig typ QA1 eller RMS (Länk= https://www.reillymotorsports.com/?targ ... t_id=16259). Men eftersom motorn jag köpte kom med original subframe som vid första grovmätning verkar kunna gå att få dit samt att det verkar linjera i övrigt med centrering av center för hjulhus osv så är jag inne på att använda hela framvagnen ifrån en nyare charger/challenger/300..

Alltså använda subframe och ta fjäderbenstornen ifrån nyare kaross och bygga dit på chargerns b-body kaross och då kunna använda allt?

Varför inte köpa en färdig framvagn kanske ni undrar? Ja dels så har jag hört att kvaliten kan variera på dom köpta eftermarknads framvagnarna men också för att det finns så otroligt mycket eftermarknadsdelar till dom nya framvagnarna som ställbara under/övre länkarmar, massa sorters fjädring att välja på samt att krängningshämmare och styrväxel etc redan passar direkt. länk till bild på nyare challenger framvagn=( https://www.clevelandpap.com/wp-content ... M_4605.jpg )

Finns det någon som kanske byggt egen framvagn på dessa bilar eller har dom flesta köpt färdig?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: En fundering om framvagn-Mopar B-Body..

Inlägg av Thunderbo1t »

Bara några tankar som slår mig är att fjäderbenen flyttar upp punkten för belastning helt olikt torisionsfjädringen, men det går säkert att förstärka, samt att spårvidden är runt 3,5 tum bredare på nya framvagnen å det kan helt förstöra utseendet på bilen med fälgar med mycket positiv offset fram :thumbdown:
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: En fundering om framvagn-Mopar B-Body..

Inlägg av therealpinto »

Generellt sett så är den typen av framvagn som sitter i nyare Mopar mm rätt okej. En hög spindel och dubbla A-armar gör att man kan få vettig geometri förutsatt att man håller sig till ungefär samma diametrar och ET som den är konstruerad för.

Som Thunderbo1t skriver får man fundera på vilka laster man flyttar runt. Fjäder/dämparlaster är en sak (där går det ofta att använda en kortare "coilover", det är ju inte McPherson) men övre bärarmens laster är oftast "värre". Att bygga upp en struktur för det är absolut möjligt men det kräver lite eftertanke.

Jag har kört och besiktat några liknande bilar med olika lösningar. Som du säger varierar kvalitet och utförande en hel del. Den senaste var med Magnum Force XRT, den har en del riktigt skumma vinklar och lösningar men fungerade "okej". En nackdel med många kit är att de är ganska rappliga med uniballs som slits och ska monteras med allehanda distanser och grejer för att fungera. Produktionsdelar från en nyare bil är troligen mindre underhållskrävande när de väl sitter på plats.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
volvo740turbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: fre okt 24, 2008 1:51 am

Re: En fundering om framvagn-Mopar B-Body..

Inlägg av volvo740turbo »

Thunderbo1t:

Absolut så kommer belastningen att flyttas dit den inte är "byggd" för men det borde inte vara några större problem att kunna förstärka upp så att det ska tåla. Spårvidden är 100mm bredare än original 68-70 Charger, Personligen så tycker jag att det bara blir bättre med tanke på att framhjulen(bak med för den delen) sitter rätt långt innanför skärmarna.

Therealpinto:

Tanken är att den ska Sfro besiktigas så jag vart glad att du kom med input! Jag hade en ide att förstärka med ett skyddsbur-rör på båda sidor som går från torped till framkant på rambalken(lite som magnumforce har på några modeller av framvagn) fast jag tänkte ha röret i hjulhuset så det inte syns istället för i motorutrymmet då jag inte tycker att det ser så estetiskt snyggt ut.. Sen såklart övrig infästning av tornen på ett vettigt sätt.

Som du även nämnde så är livslängden också ett orosmoment på dessa eftermarknadsframvagnar för mig, Hur dom klarar sig vid frekvent användande osv.

Men med andra ord så borde min ide inte vara helt naiv?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: En fundering om framvagn-Mopar B-Body..

Inlägg av therealpinto »

Jag tycker absolut att din idé låter vettig.

Tänk på att göra förstärkningen smart (den ska ta last både vertikalt och horisontellt), någon form av skruvat, triangulerat "fjäderbensstag" mellan sidorna och mot torpedväggen är väldigt bra om det går att lösa.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar