Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Diskussioner för erfaret folk
Alexk
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: lör jan 06, 2018 11:25 am
Ort: karlskoga

Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Inlägg av Alexk »

Tjenare! Håller på att bygger ihop en b230 ganska seriöst, men jag är väldigt fundersam över ventilfjädrarna och retainers, jag köpte de vanliga 41-46 kg enkel fjädrarna från klracing med 40mm inspänningshöjd på brickorna så jag får 41.5kg. jag kör en K-kam så ingen fara där men jag gjorde det för att dra ner en aning på eventuellt slitage och friktion, jag bygger för kanske 400 max 450 hästar, letade efter de andra 39kg fjädrarna först men de verkar slut överallt. Huvudfrågan är då om det finns dåliga saker med att gå upp en aning i inspänningslängd med bara 12mm i lyft? Jag tänker på självsvängning är osv? Eller är det valfritt för vilket inspänningstryck man vill ha? Hoppas någon har koll på detta och Tackar på förhand ! 😃
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag förstår inte din fråga riktigt, men jag kanske kan hjälpa dig.
en std ventilfjäder till B230 ger max ca 70-82 kg det kan diffa lite på dom, dom fjädrarna som du har köpt ger max ca 84 kg.
Tänk på att ventilfjädrarna aldrig skall gå ihop, du skall släppa ca 1,5mm ifrån det att den är ihop och då ger den ca 84 kg med dom fjädrarna som du har. Du kan öka trycket till 84 kg, det är inte för mycket till din motor.
Helre öka trycket än att släppa det, du skulle kunna köra med dubbla ventilfjädrar och med ett par hyfsade sådana så kommer du upp till ca 100 kg vid fullt uppen ventil.

/Jonas E
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21496
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Inlägg av Jens Gustavsson »

en b230 har inget slitage så kör med det tryck/instelations höjd som behövs. kör bara en bra olja liknade den jag säljer från cougar bara så är det nära noll slitage. vanligt är att man är ca 2mm från helt bottnad fjäder på max lyft för då dämpas svägningarna ut mycket mer. det är inte bara trycket som avgör max rpm.

en k kam är desutom ganska elak i acc så den behöver mycket tryck om man vill utnytja det breda registret man kan få i en b230 med lite rpm.

mvh jens
Skriv svar