
Låter bra! Även om jag inte förstår....


Jag håller med...man blir aldrig nöjd, det finns saker att "skruva på" hela tiden...men det är ju det som är kul! Det är rätt knepigt när man ändrar en viss sak, som återverkar på oväntade, andra saker...men det är också en del av det intressanta.blackadder wrote:...
Det är väldigt intressant att kunna justera motorn medans den går. Det bästa är ju att man kan ändra tillbaka lika enkelt. I övrigt är det en förändring i taget som gäller så man fattar vad som påverkar vad.
Och ju bättre den blir att köra, ju kräsnare blir man.
Målet är ju att den går som en modern bil, fast såpass mycket tålamod har jag nog inte. Eller grannarna heller för den delen, dom tittar lite konstigt när man kör förbi för tjugonde gången samma dag...
/Peter
Kanske inte är så stor efterfrågan på det heller? Får en känsla av att det som folk är intresserade av, är hur många HK, inte hur den funkar att köra i vardagstrafik.dundersmurfen wrote:Problemet är att nästan inget eftermarknads sprut har lika många tabeller å mappar som orginal system i produktions bilar.
Exempel, vems är snabbast å enklast å jobba med men har på tok för få tabeller för kallstart och accppump
Emu har en av som bättre accppumparna men är lite tungjobbat i övrigt
Maxx har mest logiska upplägget men för många förval som man inte vet vad eller hur dom gör, sen hade dom extremt bra spridarkontroll så man kunde höra på gången att det satt ett maxx i den. Men nu när dom lagt på några miljoner extra funktioner så har den känslan försvunnit.
Ms3 har antingen för få eller för många accpump funktioner, det är så många att jag inte ens försökt sätta mig in i alla.
Ja, det är lätt att man kompenserar på fel ställe som sedan blir för mycket när man är på en annan parameter. Jag tycker det låter härligt med lite ruppande tomgång på V8.Performance_seeker wrote:Jag håller med...man blir aldrig nöjd, det finns saker att "skruva på" hela tiden...men det är ju det som är kul! Det är rätt knepigt när man ändrar en viss sak, som återverkar på oväntade, andra saker...men det är också en del av det intressanta.blackadder wrote:...
Det är väldigt intressant att kunna justera motorn medans den går. Det bästa är ju att man kan ändra tillbaka lika enkelt. I övrigt är det en förändring i taget som gäller så man fattar vad som påverkar vad.
Och ju bättre den blir att köra, ju kräsnare blir man.
Målet är ju att den går som en modern bil, fast såpass mycket tålamod har jag nog inte. Eller grannarna heller för den delen, dom tittar lite konstigt när man kör förbi för tjugonde gången samma dag...
/Peter
Jag jämför också med med standardbilar, men kamaxeln i V8an gör att jag kan aldrig få lika fin tomgång som min V70 2,5T.
Jag har också lyckats få tomgång som styrs av fuelcut, fick en hel del blickar på mig när jag stod vid rödljuset.Daniel-635 wrote:Jag ska sent glömma en ändring jag gjorde i mitt VEMS.
Kommer inte ihåg riktigt varför, men det var relaterat till referens kurvan för IAC ventilen.
Ändringen resulterade i för hög % utslag när motorn vart varm.
Detta märkte inte jag, trodde allt vart kanoners, ända tills kön in på en bilutställning, ju varmare det blev ju knepigare gick motorn.
Visade sig att referenskurvan sköt över målet (typ 1800 Rpm.) så långt över att PID regleringen inte hade en chans att korrigera.
Detta gjorde att varvtalet sköt upp mot 1800 men fuelcut ströp vid 1600, och "Fångade igång" motorn igen vid 900.
Så jag fick vackert kö köra med oscillerande "tomgång" mellan 700-1700 Rpm. gick "lite ruppigt" kan man säga.
Egentligen vart det bara fuelcut som reglerade varvtalet![]()
Det blev mycket text, men här kommer det ändå.
Idéer kring körbarhet, som jag har på min 635a.
I idle control general.
[x] IAC follows when not in idle (detta gör på min att risken för tjuvstopp minskar, och varvtalet fångas upp snyggt)
Jag har ganska hög tändmapp kring tomgång, 18°
Men sen i mappen "MAT/TPS ignition retard table"
Har jag satt vid :
0° TPS = 5° retard (detta över hela temperaturspannet.)
2° =4°
4° =3°
6° =2°
8° TPS = 0° Retard.
Detta får till följd, vid tomgång.
Tomgångsmappen säger 18°, men eftersom TPS=0° blir tändningen sänkt med 5° = 13°
Sen har även tomgångs justeringen möjlighet att sänka tändningen ytterligare 5°
Oftast står bilen på 8-10° på lugn och stabil tomgång @ lambda 1, men minsta man rör gaspedalen ökar tändningen några grader.
Varför detta krångel ?
Jo, min utväxling och motorkaraktär gör att man ofta landsvägs åker på 1400-1800 Rpm.
Och då vill jag ha 22-25°, men på tomgång vill man ju bara ha kanske 10° för att den ska gå mjukt.
Att ha en tändmapp som rampar från 10 till 22° från 900-1400 Rpm. funkar inte, motorn blir helhispig.
Nu kontrolleras det lite med TPS givarens utslag, vilket "ger mer grader" om man gasar mer.
Lite Känguru skutt blir det när någon annan ska köra bilen, och lite motorstopp ibland.
Då den är svårmodererad, men väldigt alert på gasen.
Senast började det lukta bränd koppling på Bilprovningen, då bilprovaren gav upp efter ett par motorstopp.
Och höll stabila 2500 rpm. när han Lanuchade ur bromsrullarna