Fajs 50 bestyckning B230
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Posts: 53
- Joined: Sun Dec 17, 2017 3:34 pm
- Location: Grebbestad
Fajs 50 bestyckning B230
Nån som har en god bestyckning att dela med sig av till en b230.
Borrad till 97mm med Rosskolvar.
Ordentligt portad topp med 38/46ventiler.
Lyfter ca 14 mm, mer vet jag inte om kammen.
Matas med dubbla fajs 50ior.
Halsring 46
Spridare 5
Huvudmunstycke 190
E-rör F9
Luftmunstycke 160
Plast flottörer nivå 13mm
Har i dagsläget 200hk på hjulen, den vill mer men får ej tillräckligt med bensin på toppen så har fått stoppa den med att sänka tändningen över 7000varv.
Tacksam om nån har liknande konsept att dela med sig av.
Mvh Johan
Borrad till 97mm med Rosskolvar.
Ordentligt portad topp med 38/46ventiler.
Lyfter ca 14 mm, mer vet jag inte om kammen.
Matas med dubbla fajs 50ior.
Halsring 46
Spridare 5
Huvudmunstycke 190
E-rör F9
Luftmunstycke 160
Plast flottörer nivå 13mm
Har i dagsläget 200hk på hjulen, den vill mer men får ej tillräckligt med bensin på toppen så har fått stoppa den med att sänka tändningen över 7000varv.
Tacksam om nån har liknande konsept att dela med sig av.
Mvh Johan
400++ i en Ascona=



-
- För mycket laddtryck
- Posts: 246
- Joined: Fri Oct 09, 2015 5:59 pm
Re: Fajs 50 bestyckning B230
Det är ingen ide att ge en ungefärlig bestyckning, för du kanske får byta dom flesta munstyckerna ändå.
Jag rekomenderar att du åker till någon som har munstycken å kan bestycka den, du är välkommen till mig, jag kör på vägen å justerar in den, sen finns det firmor som har rullande landsväg å bestyckar i rullen.
/Jonas E
Jag rekomenderar att du åker till någon som har munstycken å kan bestycka den, du är välkommen till mig, jag kör på vägen å justerar in den, sen finns det firmor som har rullande landsväg å bestyckar i rullen.
/Jonas E
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Posts: 53
- Joined: Sun Dec 17, 2017 3:34 pm
- Location: Grebbestad
Re: Fajs 50 bestyckning B230
Som hos mig då typ, fast jag har ingen firma fast en väl fungerande rulle. Tänkte bara jag skulle slippa köpa tusen munstycken ifall någon hade ett liknande konsept. Fast å andra sidan blir det förmodligen fler weber bilar vad det lider, så det är väll bara att låta
400++ i en Ascona=



-
- Forumsberoende
- Posts: 1015
- Joined: Mon Oct 31, 2011 5:29 pm
- Location: Ljusdal
Re: Fajs 50 bestyckning B230
Är det verifierat att det är bestyckningen som gör att den går magert på toppen?
Kan ju vara tillförseln som begränsar också?
Kan ju vara tillförseln som begränsar också?
-
- För mycket laddtryck
- Posts: 112
- Joined: Fri Oct 26, 2012 4:56 pm
- Location: Veddige
Re: Fajs 50 bestyckning B230
Nyfiken då jag är novis på förgasare men kör du med eller utan luftfilter när det händer ?
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Posts: 53
- Joined: Sun Dec 17, 2017 3:34 pm
- Location: Grebbestad
Re: Fajs 50 bestyckning B230
Det är bestyckningen, är jag 99%säker på. Ordentliga ledningar fram och dubbla röda Facet pumpar, har inte sett att trycket sjunker utan ligger stabilt på 0,25bar.
En liten skillnad med luftfilter på åt det fetare hållet och, vilket är helt rätt, men skillnaden var så liten, kunde lägga på en grad på tändningen till sen var det kört. Har haft en lång diskution med KG och ett gäng munstycken på väg, så får vi se om det blir bättre.
Men nån måste ju snurra runt med en liknande motor, den är ju inte unik på något sätt
En liten skillnad med luftfilter på åt det fetare hållet och, vilket är helt rätt, men skillnaden var så liten, kunde lägga på en grad på tändningen till sen var det kört. Har haft en lång diskution med KG och ett gäng munstycken på väg, så får vi se om det blir bättre.
Men nån måste ju snurra runt med en liknande motor, den är ju inte unik på något sätt
400++ i en Ascona=



- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Posts: 53
- Joined: Sun Dec 17, 2017 3:34 pm
- Location: Grebbestad
Re: Fajs 50 bestyckning B230
Mappade en annan 240 i mellantiden, mappade om från bensin till E85. En orginal vit 5:a 2,0 med ett 16t agg. När jag väl började få ordning på kurvorna och skulle lägga på lite ladd så beslutade sig turbon för att ta kvällen


Beställt nytt lager hus, så får vi se vart det slutar... Roligt är det iallafall

Beställt nytt lager hus, så får vi se vart det slutar... Roligt är det iallafall
400++ i en Ascona=



- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Posts: 53
- Joined: Sun Dec 17, 2017 3:34 pm
- Location: Grebbestad
-
- Forumsberoende
- Posts: 1015
- Joined: Mon Oct 31, 2011 5:29 pm
- Location: Ljusdal
Re: Fajs 50 bestyckning B230
Det här är bara en fundering, men om flottörventilerna är för små, då borde bränsletrycket kunna vara ok, men inte mängden bränsle som tillförs/behövs? Låter som jag är insnöad på tillförsel, men det är jag inte
har dock råkat ut för det en gång för länge sedan 


- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Posts: 53
- Joined: Sun Dec 17, 2017 3:34 pm
- Location: Grebbestad
Re: Fajs 50 bestyckning B230
Det är inte alls nån dum fundering, allt hänger ju ihop. Vi får se till veckan
då kommer en påse med godis från KG
så får vi se om det blir bättre, allt jag med säkerhet vet är att det finns mer å hämta och att den vill ha mkt mer bränsle 
400++ i en Ascona=



-
- Topplocks-guru
- Posts: 6965
- Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
- Location: Lund
- Contact:
Re: Fajs 50 bestyckning B230
Det är F9 rörets ytterdiameter som är för stor som stryper bränslet.
Kanalen röret sitter i är 9,5mm och rörets YD 8,2mm.
Nästa rör är F15 men du kan själv svarva ytterdiametern på F9 röret från 8,2mm till 8mm.
8 mm bör räcka till 250 hästar, 8,2mm max till 240.
Jag kör själv F2 rör som är 7,5mm och det har räckt upp till 270 hästar.
Erland
Kanalen röret sitter i är 9,5mm och rörets YD 8,2mm.
Nästa rör är F15 men du kan själv svarva ytterdiametern på F9 röret från 8,2mm till 8mm.
8 mm bör räcka till 250 hästar, 8,2mm max till 240.
Jag kör själv F2 rör som är 7,5mm och det har räckt upp till 270 hästar.
Erland