Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Diskussioner för erfaret folk
Alexk
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 06, 2018 11:25 am
Ort: karlskoga

Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Inlägg av Alexk »

Tjenare! Håller på att bygger ihop en b230 ganska seriöst, men jag är väldigt fundersam över ventilfjädrarna och retainers, jag köpte de vanliga 41-46 kg enkel fjädrarna från klracing med 40mm inspänningshöjd på brickorna så jag får 41.5kg. jag kör en K-kam så ingen fara där men jag gjorde det för att dra ner en aning på eventuellt slitage och friktion, jag bygger för kanske 400 max 450 hästar, letade efter de andra 39kg fjädrarna först men de verkar slut överallt. Huvudfrågan är då om det finns dåliga saker med att gå upp en aning i inspänningslängd med bara 12mm i lyft? Jag tänker på självsvängning är osv? Eller är det valfritt för vilket inspänningstryck man vill ha? Hoppas någon har koll på detta och Tackar på förhand ! 😃
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag förstår inte din fråga riktigt, men jag kanske kan hjälpa dig.
en std ventilfjäder till B230 ger max ca 70-82 kg det kan diffa lite på dom, dom fjädrarna som du har köpt ger max ca 84 kg.
Tänk på att ventilfjädrarna aldrig skall gå ihop, du skall släppa ca 1,5mm ifrån det att den är ihop och då ger den ca 84 kg med dom fjädrarna som du har. Du kan öka trycket till 84 kg, det är inte för mycket till din motor.
Helre öka trycket än att släppa det, du skulle kunna köra med dubbla ventilfjädrar och med ett par hyfsade sådana så kommer du upp till ca 100 kg vid fullt uppen ventil.

/Jonas E
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Inlägg av Jens Gustavsson »

en b230 har inget slitage så kör med det tryck/instelations höjd som behövs. kör bara en bra olja liknade den jag säljer från cougar bara så är det nära noll slitage. vanligt är att man är ca 2mm från helt bottnad fjäder på max lyft för då dämpas svägningarna ut mycket mer. det är inte bara trycket som avgör max rpm.

en k kam är desutom ganska elak i acc så den behöver mycket tryck om man vill utnytja det breda registret man kan få i en b230 med lite rpm.

mvh jens
Alexk
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 06, 2018 11:25 am
Ort: karlskoga

Re: Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Inlägg av Alexk »

Okej tackar för svaret, skickade tillbaka mina retainers när jag mätte upp fjädrarna i en pelarborr med original retainer och räknat på 12mm lyft har jag dryga 4-4.5mm kvar till bottnad fjäder. så frågan är om ja ska gå ner till 37.5 retainer som är det lägsta jag hittar, eller bara köra original höjd stål retainer och va glad
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Inlägg av »

Enklast är ju att lägga till under underläggsbrickan i toppen.
Bara fara till lämplig järnhandel och leta brickor med lite över 13,5mm innerdiameter och ca 35mm ytterdiameter.
Ja brukar ha hitta någon som är ca 2mm tjock
Annars kan man göra egna i tunnare plåt om man vill försöka få det väldigt lika eller närmare max.

Jag skulle helst kört med bättre retainer gärna alu som är lättare också.
Har varit med ett par gånger om att org spruckit av dock förmodligen bara vid upprepade ventilsläpp men det känns iaf säkrare att byta
Alexk
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 06, 2018 11:25 am
Ort: karlskoga

Re: Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Inlägg av Alexk »

Okej så bättre är att sikta på lite mindre inspänningshöjd? Jag har läst att de spricker ibland, så nya retainers blir det, har också läst något om att aluretainers kan behöva inspekteras efter varje säsong? Är ute efter lätta grejer såklart men jag kan offra lite för en motor som går så länge som möjligt, därför har jag vart inne på stål senaste tiden
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Inlägg av Erland Cox »

Dalhems har bugpack chromemolly retainers som passar Volvo till OK pris.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Inlägg av jompazx »

nån som vet hur utmattningen ser ut hos retainers? mattar man ut alu retainers i en gatmotor?
mvh! Jonathan Hall
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag har sett alu retainers som varit så slitna att dom håller på att lossna från ventilskaftet, det var en tävlingsmotor med dubbla ventilfjädrar.
/Jonas E
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilfjädrar inspänningshöjd b230

Inlägg av Erland Cox »

Gör man retainern i 7075T6 och fjädern är rätt inspänd så håller de i många år.
Jag har aldrig kört sönder nån.
Jag har designat egna retainers och fjädrar där retainern inte har nån tunn punkt mot fjädern som de flesta har.

Erland
Skriv svar