David Vizard teorier om avgaskanal/ventilsäte för turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

David Vizard teorier om avgaskanal/ventilsäte för turbo

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag kanske är sist på jorden att höra om detta :hihi:
men lite intressant tycker jag det var att göra ett ventilsäte för starkare avgaspuls!?
Har ingen åsikt, bara intresserad av att höra vad ni andra tycker å tänker :thumbright:

https://www.youtube.com/watch?v=cu8zqGz ... erformance
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: David Vizard teorier om avgaskanal/ventilsäte för turbo

Inlägg av Erland Cox »

in dator går i felsäkert läge så jag saknar ljud. Ska kolla så fort jag kan höra nåt.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: David Vizard teorier om avgaskanal/ventilsäte för turbo

Inlägg av Erland Cox »

Och nej, jag har inte hört det heller.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: David Vizard teorier om avgaskanal/ventilsäte för turbo

Inlägg av Erland Cox »

Nu tog jag mig tid att titta och lyssna. Vad han gör är en helt noirmal portning.
Flödesvärdena ut är vad jag får med 35mm ventil på en nyare B20 topp med 92 mm cylinderdiameter.
Men det han gör som han menar ger effekt är ett 39 graders säte istället för 45mm för en starkare puls från början.
Öppna upp arean så fort som möjligt.
För att kolla om det verkligen ger nåt så får man ju bromsa bägger versionerna.
Mer area kan man få med en större ventil med och jag har inte sett att det ger mer effekt men jag har inte heller kört exakta jämförelser.
Denna texten sen:

In This, episode 53 part 4 DV explains those exhaust port moves that make the difference between good and outstanding for the results seen on a turbo motor. It's not all about HP but more about drivability, low end output, most power for least boost for increase reliability and much more. Guaranteed there is tech in this video that even most turbo pro's have not seen. In case that sounds to unbelievable take note that DV last foray into turbo racing his know-how brought about the annihilation of entire field including the factory supported top pro's - and that was done with ease!!!

Hans motor slog ett helt fält med turbobilar och det var proffsens bilar och lätt var det med.
Varför är hans motorer inte med på listan med de snabbaste 4 cylindriga bilarna då kan man undra?
Men avgasporten ser ut att vara modifierad på ett bra sätt, jag hade gjort ungeför likadant men stannat vid ett 45 graders avgassäte.

Erland
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: David Vizard teorier om avgaskanal/ventilsäte för turbo

Inlägg av Thunderbo1t »

Håller ett 39 graders säte sämre än 45 graders?
Det kanske var en bra lösning just i den klassen med dess förutsättningar, med ett 39 graders säte?
Under mer optimerade "fria" förhållanden kanske det inte ger så mycket?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: David Vizard teorier om avgaskanal/ventilsäte för turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Med större ventil tappar man fart.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: David Vizard teorier om avgaskanal/ventilsäte för turbo

Inlägg av Erland Cox »

Jag kan inte se nån anledning att köra en sätesvinkel under 45 grader.
Allt under centrerar och tätar sämre och allt över kilar och slits mer.
45 grader är en gyllene medelväg som fungerar bra till det mesta.
Man kan ändra sätets låglyftsflöde med toppvinkeln, genom att runda ventilen mot förbränningsrummet och med backcut.

Erland
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: David Vizard teorier om avgaskanal/ventilsäte för turbo

Inlägg av nkro »

Det där får du förklara bättre. Ska alla vinklar rundas. Körde med radiesäte på avgas enligt rekommendation från motorbyggare. Så jag antar att radie även fungerar bra på ventilen. Är dom här ändringarna märkbara.
Niklas
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: David Vizard teorier om avgaskanal/ventilsäte för turbo

Inlägg av Erland Cox »

På avgas kan man köra radiesäte men på insug skarpa vinklar.
Jag menar hörnet mellan taket på avgasventilen ut mot förbränningsrummer mot kanten på sidan av ventilen.
Jag tror att det syns på denna bilden:

Bild

Erland
Skriv svar