Budgetbygge med 631-topp

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
norre999
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 15, 2018 1:15 pm

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av norre999 »

Blev ungefär 5mm, räknade kompressionen till 12:1.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av »

20cc fick jag i toppen ksk filar ut lite mera runt stiftet men blir ändå turbokolvar och bearbeta dom lite för att komma ner under 13-1 i kompa.
Så en hel del extra jobb mot ett sk vanligt topplock för prestandan tror dock fortfarande iden är bra till tex en 2150 om man byter så man kan sänka ventilerna än mera.

Sen blev b20 ventilerna väl korta så det bottnar mot styrningen på avgas just innan 13mm lyft så den tilltänkta 37mm tryckarkammen gick inte i även fjädrarna bottnade just därefter så får bli en vanlig omslipad folkracekam.
vaxholm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tis mar 15, 2011 9:00 pm

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av vaxholm »

Hej!
Har jag fattat rätt att man kan använda en b230fk underdel om man fräser 4mm uttag i kolvarna för ventilerna tillsammans med en 631 topp?
Får man inte hiskeligt komp?
Måste man ändra sätena också reller räcker det med uttag i kolvarna?
Vad kan man isf ha för kam?
Tanken är sugmotor i båt.
Tillsammans med svanhalsinsug och vag ev12 spridare med långa nosar i toppen lika som ett mek sprut?
Maxxecu mini vag coil on plug spolar

Är jag helt ute och cyklar eller är det görbart/ide att lägga tid på?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av »

I mitt fall så gjorde jag ju både ett litet förbränningsutrymme på 20cc då ventilerna sänktes och använde b20 ventiler.
Kolvarna var från b230 turbo osäker om de var et ft elr fk och fick fräsas en mm djupare än gropen rakt över hela kolven lite bredare än insugsventilens diameter och sen 45gr kant då blev det i slutändan 11,6-1 i kompa lite högre typ 12-1 hade varit ännu bättre med min setupp men behövdes iaf mer än urtag för ventiler.

Fräser man mer i kolven går det nog komma på rätt kompförhållande med standardtopp
Det går ju svarva av hela kolven också men det är en mkt dålig lösning då man blir helt utan squisch.
Men man måste då räkna på det.

B230k har ju ganska hög komp som standard så man ksk kommer nog högt om man planar blocket till 0,5mm kolvuppstick med org kolvar.

Båtar brukar ju inte gilla så vassa kammar då det måste finnas bottenvrid så man ska vara försiktig med att gå upp för mkt i duration och ska det användas någon typ av extraktorgrenrör eller något vattenkylt org grenrör?
vaxholm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tis mar 15, 2011 9:00 pm

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av vaxholm »

CA:
Spännande, har du någon bild på kolvarna?
Så det som gäller är att få så mycket squish som möjligt kvar samtidigt inte komma över 12:1 i kompression, eller hur mycket kan man ha?
Har funderat på: A, D, K eller T kam, det är det jag har liggande i källaren.
Jag vill ju egentligen inte varva så mycket över 5500. Egentligen är det ju bara så att jag råkade nudda vid tanken och tyckte det verkade vara en spännande ide som inte så många andra provat.
Det blir ju en vanlig avgaslimpa från volvo isf.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av »

Har nog någon bild men har inte provat lägga upp en på internet senaste 7-8 åren tror jag :|
Min topp hamnade i en folkracemotor med 45er och en 300gr dur kamaxel då hade högre komp fungerat bra.
I en båt med en originalkam blir det känsligare och tex 12-1 kan göra att man måste köra på 98 oktan och får ha lägre tändning än önskvärt.

Är långt ifrån någon båtexpert men har båten tidigare haft en b23 av klenare slaget med en elr 2 förgasare och inte nån av större 2,5 liters borde du även med k kam få minst samma bottenvrid som org motorn och mera ork på varv när den planat.
A kammen ger nog mer än k under 2500-3000 varv någonstanns om det är tungt att få upp den ur vattnet och D är nån stanns mitt imellan T är bara tråkig
Skriv svar