Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 898
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av DanielW »

Ja då är det som ingen ide att köra om du inte får köra fortare än 11.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21516
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

har klurat på att antingen byta till en riktigt snäll kam eller montera en fogger nossel så man kan väcka den låg kompade B20 under 5000rpm. mattias va förbi idag och visa lite hur man kan göra med NOS och det är nog inte så svårt att få till men det rätta vore att höja kompan och fixa mellan väggen i rören mot wg och även hona och byta ringar men det fins det ingen tid till.

mvh jens
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 625
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av gasekke »

Jag är lite nyfiken på setupen med automat o volvopuffra. Vem hjälpte dig med converter och adapter mellan th400 o "rödblock".
Har Sierra med b23 o bmw manuell diesellåda men vet ju att allt raceåka blir bättre med automat.

Åkte compact m M50 turbo TH400 innan och det var mkt trevligt o snabb combo.
Nu Ford Sierra med b230 ish 7xx whp o77x wnm men med manuell låda är det inte optimalt..
Gav mer med andra kammar o topp som ligger bredvid nu ca 865 whp gick 8.06 / 402m i riktigt chassie men med denna gubbsleeper så är jag nöjd m allt under 12 sec.
Mvh Erik
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av Lillen »

gasekke skrev: tis jun 28, 2022 7:41 pm Jag är lite nyfiken på ... allt under 12 sec.
Mvh Erik
Ohh NOO!
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21516
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

gasekke skrev: tis jun 28, 2022 7:41 pm Jag är lite nyfiken på setupen med automat o volvopuffra. Vem hjälpte dig med converter och adapter mellan th400 o "rödblock".
Har Sierra med b23 o bmw manuell diesellåda men vet ju att allt raceåka blir bättre med automat.

Åkte compact m M50 turbo TH400 innan och det var mkt trevligt o snabb combo.
Nu Ford Sierra med b230 ish 7xx whp o77x wnm men med manuell låda är det inte optimalt..
Gav mer med andra kammar o topp som ligger bredvid nu ca 865 whp gick 8.06 / 402m i riktigt chassie men med denna gubbsleeper så är jag nöjd m allt under 12 sec.
Mvh Erik
hjälper dig gärna med det. den svåra delen kan du kolla med erik han med 740 här som är i en aktuell tråd. sen själva adaptern mellan låda och motor är KL racing. sen behövs en custom startmotor hållare den kan du kolla med jonas zeke här i sävar. converter är cheva, flex platta vanlig cheva 350 också sen pg från stigo med TH splince mm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21516
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

för att få den att orka spola upp över 2500rpm på convertern så byggde jag dit dubbla wg och fick en 100% pulsplitt och vilken skilnad det blev imot då det va en ventil och öppet sista biten före ventilen. jag fick öka på med mer än 22% soppa för samma lamda på storadelar av de lägre rpm på full gas.

sen har jag varit och testat en försiktig första 330fot (100m) 5.80 och med grundtrycket på 0.60bar så vart den seg i starten med 4300rpm och en oändligt lång etta (kändes som en volvo 340 remjohan) men allt varkar fungera i det stora nu är det roliga att fin tuna chassit och power magnament systemen kvar. ingen värting denna bil men mycket ny teknik i den och mycke att lära sig :thumbright: 8.93 rulla jag imål på 201m med 117km tim. alltid en början och kom upp i plaserig på sävar dragy list :)

inga trix ännu bara 0.60bar ladd från start till mål och den orkar inte till mer rpm på det laddtrycket i starten och det tog typ 4 sek innan motorn orkade över 5000rpm och börja vakna lite i sugmotorn rullade sista sekunden...
Bilagor
293681038_5475618699125944_6546878628636180638_n.jpg
293681038_5475618699125944_6546878628636180638_n.jpg (92.59 KiB) Visad 978 gånger
293851451_5475723075782173_6734271390145036300_n.jpg
293851451_5475723075782173_6734271390145036300_n.jpg (52.32 KiB) Visad 978 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21516
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117

Inlägg av Jens Gustavsson »

1.05 bar plan laddtrycks kurva med samma däck som jag körde "en dag på strippen 2004" opreppad asfalt. ca 300hk i snitt.

sänker tändningen lite i början på en tidsaxel men efter 1.5 sec behövs mer effekt.
Bilagor
293772918_599676488432894_1918726131204970129_n.jpg
293772918_599676488432894_1918726131204970129_n.jpg (52.4 KiB) Visad 850 gånger
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117

Inlägg av Erik Samuelsson »

Det tar sig Roligt att se hur lösningarna ger resultat


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21516
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117

Inlägg av Jens Gustavsson »

har testat lite mer med att sen rampa upp laddtrycket på tid efter 1.5 sec men har haft lite driftstörningar på biltema kompressorn som inte orkar hålla trycket till wg efter 5-8 sec men håller på fin putsa på det. har också mekat på nå bredare 10" dot sliks men lägre däck (26 istället för 28") som inte är 20 år utan bara :hihi: 15 år gammla för vidare test.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21516
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117

Inlägg av Jens Gustavsson »

detta va ett par veckor sen men har testat vidare med andra gamla däck och de va nog inte nå bättre men nådde 5.03 på 330 for (100m) som bäst med en del trix med tändning och laddtryck baserat på vad mellanaxel rpm och G mätaren och dragyn sa gick fortast. gick att hålla 0.80G ganska långt ut på banan men försökte man öka effekten minsta nånstans före 4 sekunder så gick det bara långsammare. trots att tiderna inte vart nått att skryta över med de däcken så lärde jag mig mycket om hur man tunar .

ca 4900rpm start,1.1bar, droppa 14 grader som är tilbaka efter progresivt efter ca 1.8 sec sen ökar laddtrycket efter ca 1.6 sec och är ca 1.75 bar efter 2.6sec.....
Bilagor
296120696_5514911731863307_8279705015253411561_n.jpg
296120696_5514911731863307_8279705015253411561_n.jpg (117.09 KiB) Visad 139 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21516
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117

Inlägg av Jens Gustavsson »

nästa steg va att montera de nya Hoosier 10x28 DO6 däcken men jag han inte testa dem nått före det va dax för tröjan körning men kul att va med tänkte jag. gasa på med ca 20% mer effekt i början av repan men det va nog lite för lite då den inte spann en millimeter i starten. åkte mot vinnaren i första repan mot jonas med turbo amazonen och desutom va jag långsam i reaktionen så vart typ 3-4 bilar efter. va kul ändå, va ca 15 år sen jag va med! (Grattis än en gång jonas för vinsten och en bra uppstyrt race!)

va sen det lite test and tune körning på 201m och där va det väldigt bra fäste då många andra varit där och testat och då upptäktes flera små problem som att det är svårt att värma däcken utan Line lock och sen så räcker inte tryckluften i bilen till laddtrycks styrningen i mer än ca 100m. märkte också att fram dämparna va för slapp så va väldigt lärorikt inför umeå open om nån månad. bästa tiden vart 4.55sec på 330fot/ 100m och med bara 1.4 bar över mål en låg sjua med 155 slutfart enligt dragyn.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21516
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite bilder från tröjan och test änd tune i åmsele.

bilder från mats och palle
Bilagor
297204156_1212629339573544_8570267611155158979_n.jpg
297204156_1212629339573544_8570267611155158979_n.jpg (390.69 KiB) Visad 135 gånger
297984868_10225579398250818_980865155132910700_n.jpg
297984868_10225579398250818_980865155132910700_n.jpg (294.35 KiB) Visad 135 gånger
Skriv svar