Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av DanielW »

Ja då är det som ingen ide att köra om du inte får köra fortare än 11.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21511
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

har klurat på att antingen byta till en riktigt snäll kam eller montera en fogger nossel så man kan väcka den låg kompade B20 under 5000rpm. mattias va förbi idag och visa lite hur man kan göra med NOS och det är nog inte så svårt att få till men det rätta vore att höja kompan och fixa mellan väggen i rören mot wg och även hona och byta ringar men det fins det ingen tid till.

mvh jens
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 625
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av gasekke »

Jag är lite nyfiken på setupen med automat o volvopuffra. Vem hjälpte dig med converter och adapter mellan th400 o "rödblock".
Har Sierra med b23 o bmw manuell diesellåda men vet ju att allt raceåka blir bättre med automat.

Åkte compact m M50 turbo TH400 innan och det var mkt trevligt o snabb combo.
Nu Ford Sierra med b230 ish 7xx whp o77x wnm men med manuell låda är det inte optimalt..
Gav mer med andra kammar o topp som ligger bredvid nu ca 865 whp gick 8.06 / 402m i riktigt chassie men med denna gubbsleeper så är jag nöjd m allt under 12 sec.
Mvh Erik
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 790
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av Lillen »

gasekke skrev: tis jun 28, 2022 7:41 pm Jag är lite nyfiken på ... allt under 12 sec.
Mvh Erik
Ohh NOO!
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21511
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

gasekke skrev: tis jun 28, 2022 7:41 pm Jag är lite nyfiken på setupen med automat o volvopuffra. Vem hjälpte dig med converter och adapter mellan th400 o "rödblock".
Har Sierra med b23 o bmw manuell diesellåda men vet ju att allt raceåka blir bättre med automat.

Åkte compact m M50 turbo TH400 innan och det var mkt trevligt o snabb combo.
Nu Ford Sierra med b230 ish 7xx whp o77x wnm men med manuell låda är det inte optimalt..
Gav mer med andra kammar o topp som ligger bredvid nu ca 865 whp gick 8.06 / 402m i riktigt chassie men med denna gubbsleeper så är jag nöjd m allt under 12 sec.
Mvh Erik
hjälper dig gärna med det. den svåra delen kan du kolla med erik han med 740 här som är i en aktuell tråd. sen själva adaptern mellan låda och motor är KL racing. sen behövs en custom startmotor hållare den kan du kolla med jonas zeke här i sävar. converter är cheva, flex platta vanlig cheva 350 också sen pg från stigo med TH splince mm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21511
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

för att få den att orka spola upp över 2500rpm på convertern så byggde jag dit dubbla wg och fick en 100% pulsplitt och vilken skilnad det blev imot då det va en ventil och öppet sista biten före ventilen. jag fick öka på med mer än 22% soppa för samma lamda på storadelar av de lägre rpm på full gas.

sen har jag varit och testat en försiktig första 330fot (100m) 5.80 och med grundtrycket på 0.60bar så vart den seg i starten med 4300rpm och en oändligt lång etta (kändes som en volvo 340 remjohan) men allt varkar fungera i det stora nu är det roliga att fin tuna chassit och power magnament systemen kvar. ingen värting denna bil men mycket ny teknik i den och mycke att lära sig :thumbright: 8.93 rulla jag imål på 201m med 117km tim. alltid en början och kom upp i plaserig på sävar dragy list :)

inga trix ännu bara 0.60bar ladd från start till mål och den orkar inte till mer rpm på det laddtrycket i starten och det tog typ 4 sek innan motorn orkade över 5000rpm och börja vakna lite i sugmotorn rullade sista sekunden...
Bilagor
293681038_5475618699125944_6546878628636180638_n.jpg
293681038_5475618699125944_6546878628636180638_n.jpg (92.59 KiB) Visad 837 gånger
293851451_5475723075782173_6734271390145036300_n.jpg
293851451_5475723075782173_6734271390145036300_n.jpg (52.32 KiB) Visad 837 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21511
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117

Inlägg av Jens Gustavsson »

1.05 bar plan laddtrycks kurva med samma däck som jag körde "en dag på strippen 2004" opreppad asfalt. ca 300hk i snitt.

sänker tändningen lite i början på en tidsaxel men efter 1.5 sec behövs mer effekt.
Bilagor
293772918_599676488432894_1918726131204970129_n.jpg
293772918_599676488432894_1918726131204970129_n.jpg (52.4 KiB) Visad 709 gånger
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117

Inlägg av Erik Samuelsson »

Det tar sig Roligt att se hur lösningarna ger resultat


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21511
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117

Inlägg av Jens Gustavsson »

har testat lite mer med att sen rampa upp laddtrycket på tid efter 1.5 sec men har haft lite driftstörningar på biltema kompressorn som inte orkar hålla trycket till wg efter 5-8 sec men håller på fin putsa på det. har också mekat på nå bredare 10" dot sliks men lägre däck (26 istället för 28") som inte är 20 år utan bara :hihi: 15 år gammla för vidare test.
Skriv svar