Transporter 130hk med oljetråget fullt med diesel

En plats för olje-brännare!
bege
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: ons sep 26, 2012 7:34 pm

Transporter 130hk med oljetråget fullt med diesel

Inlägg av bege »

Hej!

Har en vw transporter 2,5 130 -07 som började banka i motorn på tomgång-17-1800rpm + missade på en burk + svartrök (typ som med påställd effektbox)
När jag varvade upp till 25-3000rpm lät den som den ska.
Provade starta igen 5min senare inga problem men efter 10sek började banket igen ...provat två ggr efter detta att starta + flytta bilen på tomten =inga problem .
Kollat oljan o sumpen är proppfull med diesel!!
Till saken hör att (kör bilen 25mil/dag) när jag tar bilen på morgonen så har jag fått "kirra" fram soppan innan den startat dvs står bilen mer är 10-12h blir den svårstartad annars inga problem med att starta den. ? Den har gått något lite orent, missar på en burk emellanåt. En annan sak är att när jag sitter i bilen vid ex rödljuse så stinker det dieselavgaser i bilen.. NÅGON som känner igen symtomen??

mvh
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Transporter 130hk med oljetråget fullt med diesel

Inlägg av j björk »

Skulle väl tro att antingen läcker tandempumpen (bak på toppen) eller o-ringarna runt pumpinsprutarna.
bege
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: ons sep 26, 2012 7:34 pm

Re: Transporter 130hk med oljetråget fullt med diesel

Inlägg av bege »

Inbillar mej att det är samma cyl som missar emellanåt o att felet finns ute vid spridarna/-en. E de pd insprutning på motorn? O-ringen gör vad? sitter var? E de så att det ligger konstant tryck på bränsleledningen till alla spridarna o att spridarna styrs elektroniskt som på bensinare, vilket gör att diesel läcker in i spridaren (och ner in i motorn )fast ventilen e stängd om denna o-ring e kass?
mvh
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Transporter 130hk med oljetråget fullt med diesel

Inlägg av j björk »

Ja, det är pd.
Det sitter en elpump i tanken som pumpar fram bränsle till bränslefilter och mek. pumpen.
Sedan har man då pumpen som drivs av kammen.
Den pumpar in bränsle i toppen, i kanaler fram till pumpinsprutarna. Har för mig att det rör sig om runt 10bar.
Sedan pumpas trycket i pumpinsprutaren upp av en vippa som styrs av kammen, och styrs elektriskt av styrdonet.

Runt spridarna finns det då o-ringar som hindrar det trycksatta bränslet att läcka över till returen.
Även då o-ringar högre upp som hindrar bränsle/motorolja att blandas i returen.

Det är vanligt att det blir nötmärken i kanalerna pumpinsputarna sitter i, men jag tror det är rätt ovanligt att bränsle och olja blandas den vägen iaf.
Vanligare att tryckbränsle läcker över i returen den vägen tror jag.
Det är nog valigare att pumpen läcker.

Kolla mätvärdesblock 13 (och14?), då ser du hur mycket den kompenserar för jämn gång mellan cylindrarna.
-betyder att den cyl. dras ner för den är stark. 2.99 är max åt båda håll för det mesta. Ligger någon cyl. bortåt det på + sidan är det inte bra..
bege
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: ons sep 26, 2012 7:34 pm

Re: Transporter 130hk med oljetråget fullt med diesel

Inlägg av bege »

tackar för info! den har varit svårstartad efter 12h parkerad trodde det var filtret o bytte det . funkade ca 1v sen kom det problemet tillbaka känns som jag får kirra fram soppan den bör ju då stå o läcka in diesel i motorn när den är avstängd.. det kan den endast göra vid mekpumpen ? eller kan också ske vid en spridare?
sitter det partikelfilter på bilen? 07:a som e tillverkad -06 sägs att om filtret e fullt med sot så försöker ecu bränna ut sotet genom att spruta in mer diesel (eller om ecu får felsignal genom def givare återkommande försöker bränna ut sotet o på så vis kan bränsle komma in i motoroljan? njae kanske inte - känns som ett läckage..

om läckage vid pump eller spridare - vad kan det kosta hos vag? så man har ett litet hum?

nu har jag ställt bilen o kör en annan men jag måste ju byta olja innan jag kör bilen till verkstad, måste jag köpa den dyra longlife oljan för att köra den milen? vissa säger ENDAST avsedd olja! jag tänkte byta till billig biltema o sen göra ordinarie service på den på verkstan samtidigt som reparationen?

mvh
Användarvisningsbild
patte
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tor maj 17, 2007 12:38 pm
Ort: Lycksele

Re: Transporter 130hk med oljetråget fullt med diesel

Inlägg av patte »

Skriver den ut någon felkod? om partikelfiltret är tätt borde motorlampan lysa.
Köra den 1 mil med lite sämre olja borde inte vara något större problem. Men har den massa diesel kanske du bör ta de lugnt så inte den tappar smörjförmåga. Alternativt ordna en transport.
En 2007as transporter är det ju lite värde i så snåla inte för mycket :) kanske kan vara värd att lämna in på verkstad för reperation.
En spridartätning ska ju inte kosta allt för mkt, men kan vara en del jobb med det. Har för mig man ska lossa fronten och lös med insuget.
Spridare kostar nog 6-10tusen st. Pump vet jag inte..
Har motorn gått långt?
Har du servat den noga bör du nog ha mobilitetsgaranti?
bege
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: ons sep 26, 2012 7:34 pm

Re: Transporter 130hk med oljetråget fullt med diesel

Inlägg av bege »

Snackade med en kille som berättade att de hade haft samma symtom på en av deras firmabilar. Det var ett typiskt fel för dessa motorer dvs att topparna spricker i kanalerna. Deras bil läckte in i både olja o kylvattnet, hela fronten fick rivas tog den till vag verkstad kostnad 50000 :(
Får nog ta o ringa imorgon å höra
Användarvisningsbild
patte
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tor maj 17, 2007 12:38 pm
Ort: Lycksele

Re: Transporter 130hk med oljetråget fullt med diesel

Inlägg av patte »

Okej. har för mig det är bytt någon topp på nån eller några transporter på jobbet faktiskt..
Hoppas du har maskinförsäkring på den.
Lycka till med bilen.
JoruT5
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: lör jul 09, 2022 7:07 pm

Re: Transporter 130hk med oljetråget fullt med diesel

Inlägg av JoruT5 »

Jag brukar leta svar på forum så då tänker jag passa på att bidra med ett😅 förhoppningsvis iallafall.

Fel symtom på min transporter t5: svårartad när den stått några timmar annars inga bekymmer att starta samt att den fyllde diesel i oljetråget.

Lösningen på problemet: byte av bränslepumpen som är monterad på kamaxel. Den va inte tät så diesel läkte in den vägen och fyllde oljetråget samt att den fick svårt att suga soppa då den blir tom på diesel vilket gör den svårartad. Köpte pumpen för 2000:- å dessutom lätt att fixa själv. Jobbet tar ca 1timme om man har noll koll😁
Skriv svar