Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar
Ja då är det som ingen ide att köra om du inte får köra fortare än 11.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar
har klurat på att antingen byta till en riktigt snäll kam eller montera en fogger nossel så man kan väcka den låg kompade B20 under 5000rpm. mattias va förbi idag och visa lite hur man kan göra med NOS och det är nog inte så svårt att få till men det rätta vore att höja kompan och fixa mellan väggen i rören mot wg och även hona och byta ringar men det fins det ingen tid till.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar
Jag är lite nyfiken på setupen med automat o volvopuffra. Vem hjälpte dig med converter och adapter mellan th400 o "rödblock".
Har Sierra med b23 o bmw manuell diesellåda men vet ju att allt raceåka blir bättre med automat.
Åkte compact m M50 turbo TH400 innan och det var mkt trevligt o snabb combo.
Nu Ford Sierra med b230 ish 7xx whp o77x wnm men med manuell låda är det inte optimalt..
Gav mer med andra kammar o topp som ligger bredvid nu ca 865 whp gick 8.06 / 402m i riktigt chassie men med denna gubbsleeper så är jag nöjd m allt under 12 sec.
Mvh Erik
Har Sierra med b23 o bmw manuell diesellåda men vet ju att allt raceåka blir bättre med automat.
Åkte compact m M50 turbo TH400 innan och det var mkt trevligt o snabb combo.
Nu Ford Sierra med b230 ish 7xx whp o77x wnm men med manuell låda är det inte optimalt..
Gav mer med andra kammar o topp som ligger bredvid nu ca 865 whp gick 8.06 / 402m i riktigt chassie men med denna gubbsleeper så är jag nöjd m allt under 12 sec.
Mvh Erik
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar
hjälper dig gärna med det. den svåra delen kan du kolla med erik han med 740 här som är i en aktuell tråd. sen själva adaptern mellan låda och motor är KL racing. sen behövs en custom startmotor hållare den kan du kolla med jonas zeke här i sävar. converter är cheva, flex platta vanlig cheva 350 också sen pg från stigo med TH splince mmgasekke skrev: ↑tis jun 28, 2022 7:41 pm Jag är lite nyfiken på setupen med automat o volvopuffra. Vem hjälpte dig med converter och adapter mellan th400 o "rödblock".
Har Sierra med b23 o bmw manuell diesellåda men vet ju att allt raceåka blir bättre med automat.
Åkte compact m M50 turbo TH400 innan och det var mkt trevligt o snabb combo.
Nu Ford Sierra med b230 ish 7xx whp o77x wnm men med manuell låda är det inte optimalt..
Gav mer med andra kammar o topp som ligger bredvid nu ca 865 whp gick 8.06 / 402m i riktigt chassie men med denna gubbsleeper så är jag nöjd m allt under 12 sec.
Mvh Erik
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor! 500hk/2.00bar
för att få den att orka spola upp över 2500rpm på convertern så byggde jag dit dubbla wg och fick en 100% pulsplitt och vilken skilnad det blev imot då det va en ventil och öppet sista biten före ventilen. jag fick öka på med mer än 22% soppa för samma lamda på storadelar av de lägre rpm på full gas.
sen har jag varit och testat en försiktig första 330fot (100m) 5.80 och med grundtrycket på 0.60bar så vart den seg i starten med 4300rpm och en oändligt lång etta (kändes som en volvo 340 remjohan) men allt varkar fungera i det stora nu är det roliga att fin tuna chassit och power magnament systemen kvar. ingen värting denna bil men mycket ny teknik i den och mycke att lära sig 8.93 rulla jag imål på 201m med 117km tim. alltid en början och kom upp i plaserig på sävar dragy list
inga trix ännu bara 0.60bar ladd från start till mål och den orkar inte till mer rpm på det laddtrycket i starten och det tog typ 4 sek innan motorn orkade över 5000rpm och börja vakna lite i sugmotorn rullade sista sekunden...
sen har jag varit och testat en försiktig första 330fot (100m) 5.80 och med grundtrycket på 0.60bar så vart den seg i starten med 4300rpm och en oändligt lång etta (kändes som en volvo 340 remjohan) men allt varkar fungera i det stora nu är det roliga att fin tuna chassit och power magnament systemen kvar. ingen värting denna bil men mycket ny teknik i den och mycke att lära sig 8.93 rulla jag imål på 201m med 117km tim. alltid en början och kom upp i plaserig på sävar dragy list
inga trix ännu bara 0.60bar ladd från start till mål och den orkar inte till mer rpm på det laddtrycket i starten och det tog typ 4 sek innan motorn orkade över 5000rpm och börja vakna lite i sugmotorn rullade sista sekunden...
- Bilagor
-
- 293681038_5475618699125944_6546878628636180638_n.jpg (92.59 KiB) Visad 2443 gånger
-
- 293851451_5475723075782173_6734271390145036300_n.jpg (52.32 KiB) Visad 2443 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117
1.05 bar plan laddtrycks kurva med samma däck som jag körde "en dag på strippen 2004" opreppad asfalt. ca 300hk i snitt.
sänker tändningen lite i början på en tidsaxel men efter 1.5 sec behövs mer effekt.
sänker tändningen lite i början på en tidsaxel men efter 1.5 sec behövs mer effekt.
- Bilagor
-
- 293772918_599676488432894_1918726131204970129_n.jpg (52.4 KiB) Visad 2315 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117
Det tar sig Roligt att se hur lösningarna ger resultat
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117
har testat lite mer med att sen rampa upp laddtrycket på tid efter 1.5 sec men har haft lite driftstörningar på biltema kompressorn som inte orkar hålla trycket till wg efter 5-8 sec men håller på fin putsa på det. har också mekat på nå bredare 10" dot sliks men lägre däck (26 istället för 28") som inte är 20 år utan bara 15 år gammla för vidare test.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117
detta va ett par veckor sen men har testat vidare med andra gamla däck och de va nog inte nå bättre men nådde 5.03 på 330 for (100m) som bäst med en del trix med tändning och laddtryck baserat på vad mellanaxel rpm och G mätaren och dragyn sa gick fortast. gick att hålla 0.80G ganska långt ut på banan men försökte man öka effekten minsta nånstans före 4 sekunder så gick det bara långsammare. trots att tiderna inte vart nått att skryta över med de däcken så lärde jag mig mycket om hur man tunar .
ca 4900rpm start,1.1bar, droppa 14 grader som är tilbaka efter progresivt efter ca 1.8 sec sen ökar laddtrycket efter ca 1.6 sec och är ca 1.75 bar efter 2.6sec.....
ca 4900rpm start,1.1bar, droppa 14 grader som är tilbaka efter progresivt efter ca 1.8 sec sen ökar laddtrycket efter ca 1.6 sec och är ca 1.75 bar efter 2.6sec.....
- Bilagor
-
- 296120696_5514911731863307_8279705015253411561_n.jpg (117.09 KiB) Visad 1604 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117
nästa steg va att montera de nya Hoosier 10x28 DO6 däcken men jag han inte testa dem nått före det va dax för tröjan körning men kul att va med tänkte jag. gasa på med ca 20% mer effekt i början av repan men det va nog lite för lite då den inte spann en millimeter i starten. åkte mot vinnaren i första repan mot jonas med turbo amazonen och desutom va jag långsam i reaktionen så vart typ 3-4 bilar efter. va kul ändå, va ca 15 år sen jag va med! (Grattis än en gång jonas för vinsten och en bra uppstyrt race!)
va sen det lite test and tune körning på 201m och där va det väldigt bra fäste då många andra varit där och testat och då upptäktes flera små problem som att det är svårt att värma däcken utan Line lock och sen så räcker inte tryckluften i bilen till laddtrycks styrningen i mer än ca 100m. märkte också att fram dämparna va för slapp så va väldigt lärorikt inför umeå open om nån månad. bästa tiden vart 4.55sec på 330fot/ 100m och med bara 1.4 bar över mål en låg sjua med 155 slutfart enligt dragyn.
va sen det lite test and tune körning på 201m och där va det väldigt bra fäste då många andra varit där och testat och då upptäktes flera små problem som att det är svårt att värma däcken utan Line lock och sen så räcker inte tryckluften i bilen till laddtrycks styrningen i mer än ca 100m. märkte också att fram dämparna va för slapp så va väldigt lärorikt inför umeå open om nån månad. bästa tiden vart 4.55sec på 330fot/ 100m och med bara 1.4 bar över mål en låg sjua med 155 slutfart enligt dragyn.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117
lite bilder från tröjan och test änd tune i åmsele.
bilder från mats och palle
bilder från mats och palle
- Bilagor
-
- 297204156_1212629339573544_8570267611155158979_n.jpg (390.69 KiB) Visad 1600 gånger
-
- 297984868_10225579398250818_980865155132910700_n.jpg (294.35 KiB) Visad 1600 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142. Första riktiga gat testet! 8.93/117
har varit och tunat på gatan ett par gånger sen sist. första svängen med ca 1.2bar och 5100rpm start med ramp till 1.7 bar ladd och en 4.81 på 330 fot (100m). ingen retard i tänd. dock lite mindre backning mot insugs temp än i åmsele.
sen några kvällar senare efter studerat loggarna och fin putsat i map till 1.3bar i starten och 5300rpm och en kortare ramt till ca 1.75 bar vart det en 3.64 på de 330 fot (100m). hade en kort tänd backning på 3-4 grader just i början.
ingen värmare på vanlig asfalt men liiite gummi där första metrarna.
0.8bar däcktryck i Hooser 10x28 DO6.
lyfter och sänker framvagnen för fort men bottnar inte uppåt som i åmsele.
ingen wheel slipp överhuvudtaget.
ca 1.06 i G i medel från början.
ser ganska död ut i bakvagnen med de överdrivet hårda fjädrarna (för att hjälpa de dåliga slappa dämparna)
sen några kvällar senare efter studerat loggarna och fin putsat i map till 1.3bar i starten och 5300rpm och en kortare ramt till ca 1.75 bar vart det en 3.64 på de 330 fot (100m). hade en kort tänd backning på 3-4 grader just i början.
ingen värmare på vanlig asfalt men liiite gummi där första metrarna.
0.8bar däcktryck i Hooser 10x28 DO6.
lyfter och sänker framvagnen för fort men bottnar inte uppåt som i åmsele.
ingen wheel slipp överhuvudtaget.
ca 1.06 i G i medel från början.
ser ganska död ut i bakvagnen med de överdrivet hårda fjädrarna (för att hjälpa de dåliga slappa dämparna)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142. test repa 30! 3.61/100m
en liten film på tuben. https://youtu.be/ZtXoV0mjo5I
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jens G B20 142. test repa 30! 3.61/100m
Oj kapade du över 1sek, eller är det tryckfelsnisse som vart i farten?
Kul läsa om dina tester
Tror jag hade 4.11s 100m på 6.37 repan ifjol på T&T Fällfors
Kul läsa om dina tester
Tror jag hade 4.11s 100m på 6.37 repan ifjol på T&T Fällfors
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund