Problem marin b20 solex 44

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

Problem marin b20 solex 44

Inlägg av sunkann »

Var lite för blåögd och köpte en ockelbo c20 av en fd kollega utan att testa den, b20 med dubbla solex 44

Föregående ägare har grejat med förgasarna samt jag har haft av dom 2 gånger.

Har den på land och provar.
Skall försöka förklara så gott jag kan.
Startar jag den så kan den endra knappt hålla sig vid liv eller ha 800 varv tomgång.
När den har tomgång får man vara väldigt lätt på gasen för att smyga upp den till 1000 varv.
Ytterst lite för mkt så rusar den upp till 2600varv. Där svarar den på gasen och man kan varva upp och ner.
Släpper jag av helt så ligger den kvar för att sedan sjunka ner och knappt hålla sig vid liv, får den hålla på i fred kommer den upp till 800 varv igen efter ett tag. Samma beteende har jag för mig även om jag låter gasen vara ifred.

Om jag gasar lite så den rusar upp slår av och inväntar tills den går ner och knappt hålls igång, om jag då stänger av den och startar igen så håller den 800varv tomgång,

Efter en sådan uppgasning och inväntan på livsuppehållande så stängde jag av och öppnade flottörhuset och tittade efter så bägge förgasarna hade bensin vilket dom hade.

Kan man dra några slutsatser av detta, eller få vägledning hur jag går vidare.?
Ny tank monterad samt nytt bränsle.
Senast redigerad av sunkann den tor jul 28, 2022 9:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
..
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

Re: Problem marin b20 solex 44

Inlägg av sunkann »

Här är stiften vid 2 olika tillfällen
Bilagor
20220728_194649.jpg
20220728_194649.jpg (357.63 KiB) Visad 891 gånger
20220728_192513.jpg
20220728_192513.jpg (353.74 KiB) Visad 891 gånger
..
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Problem marin b20 solex 44

Inlägg av The »

Tjuvluft?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

Re: Problem marin b20 solex 44

Inlägg av sunkann »

Jo är också inne på tjuvluft men finns inte många ställen att tjuva på.
På jobbet fick jag frågan om tändningen är som den skall, om någon försökt kompensera dålig/felaktig tändning med att skruva förgasare.
Skulle den kunna bete sig så då?

Av förra ägaren får jag inte mer hjälp än att den funkade ju bra ifjol.

Hur felsöker man en okänd motor systematiskt?
Min tanke ;
Kompprov
Stroba tändning
Nolla förgasare och spraya startgas för att hitta tjuvluft,

Eller vad har panelen för tips. ?
..
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

Re: Problem marin b20 solex 44

Inlägg av sunkann »

12,5 - 13 kg i komp på samtliga, kall motor öppna spjäll.

Drog åt skruvarna som håller spjällhuset till flottörhuset lite.

Vart svårare att få den till att gå överhuvudtaget idag. Verkade som det gick bättre när jag tog av luftfilterboxen och körde utan.
Den bakskjöt i förgasarna inimellanåt.
Provade att stroba tändingen när jag fick den att gå på tomgång typ 600v, verkar som den stod 10 grader efter öd. Jag får fixa en vit penna att markera vart 10 grader före öd är så jag blir säker.
..
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

Re: Problem marin b20 solex 44

Inlägg av sunkann »

Fick tag i en vit tusch penne och markerade 10 grader före öd och kunde konstatera att tändningen stod 10 grader efter öd.
När jag justerade fördelaren så gick tomgången från 600 till 2100 varv när jag närmade mig 10 grader före öd.
Ställde den 20 grader före öd innan jag skruvade bort mig på tomgångsskruvarna när jag skulle sänka tomgången.
Luftskruvarna stod 1 1/4 varv ute båda två.

Antagligen har föregående ägare vart där och skruvat samt att jag har sabbat inställningen för tomgången så;
Hur går jag tillväga för att börja om på noll och justera in tomgångsskruvarna så det blir rätt och riktigt?
..
Skriv svar