Mercedes 4 kolvs ok - huvudbromscylinder - 940

Modifieringar och tips
Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 29, 2007 3:35 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Mercedes 4 kolvs ok - huvudbromscylinder - 940

Inlägg av Jens.L »

Tjo

Har monterat Mercedes brembo 4-kolvsok fram på min 940 med v70r skivor. Oken kommer från en ML55 AMG. Problemet nu som jag inte tänkt på är ju att större bromsar gör ju att jag måste trampa långt ner innan det händer något. Är nog på gränsen att det bottnar. Pedalen känns okej så länge bilen inte är igång och jag har bromsservo. Har luftat flera gånger så tror inte luft i systemet är problemet heller.

Finns det någon större huvudbromscylinder som passar "bolt-on"?. Hade ju gärna haft kvar original behållaren så kontakten till instrumenthuset osv passar. Enligt autodoc antar jag att jag har en huvudbromscylinder med 23,8 storlek idag?

Edit: efter sökt lite här på forumet bland bromsar så verkar det vara så att jag behöver en 25,4 istället.

Edit igen: Pratat med killen i England som tillverkade adaptrarna till oken och dom har inte haft några problem att få dessa ok att funka med original huvudbromscylinder så jag får väl helt enkelt lufta mera.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Mercedes 4 kolvs ok - huvudbromscylinder - 940

Inlägg av therealpinto »

Min erfarenhet efter att ha besiktat mängder av bilar med ombyggda bromssystem är att du absolut bör byta till en cylinder som matchar oken. De som säljer konverteringssatser kör sällan själva med grejerna och få har faktiskt erfarenhet/kompetens att faktiskt bedöma om/hur systemet "fungerar".

Nissans huvudcylindrar har generellt sett samma fattning som Volvo, och 25.4 mm finns på en del King Cab. Inte så vanliga men de går att hitta.

Annars kan det vara lika enkelt att byta även servot. 25,4 mm cylinder sitter också på många Audi A4 (till exempel 1999-2001 1.8T).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar