Externt EGT system Arduino

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Sakarias Liden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
Ort: Umeå

Externt EGT system Arduino

Inlägg av Sakarias Liden »

Hej!

Har lite funderingar och planer kring ett Externt EGT system tex för folk som kör org sprut eller som "råkade" snåla lite och inte köpte ett sprut med nog ingångar eller har möjlighet att koppla in EGT givare.

Min tanke var att via arduino koda så man fick in 6 värden ( sett till en 6 cylindrig motor ) Sedan sätta dessa 6 värden på display för övervakning tex en simpel Nextion LCD. Men sedan ha i bakgrunden en algoritm som hela tiden jämför dessa värden, om du har avvikelse under en viss period då skicka ut ett felmeddelande. Detta felmeddelande skulle kunna då kopplas till ett sprut om man har 1 ledig ingång. alt göra så att displayen blinkar rött tex..

Arduinos är billiga och displayer går att få tag på "billigt", det dyra är igentligen givarna.. Har prototyp provat med K-temp givare från aliexpress men fick inte riktigt bukt på dom.. vet inte om koden felade eller om givaren var kass. fick olika värden med 2 olika givare trots samma värme.

Länk till display: https://www.aliexpress.com/item/3280321 ... YyRq7bgAF4
Sakarias Lidén
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Externt EGT system Arduino

Inlägg av Performance_seeker »

Jag har ett system som fungerar bra.
En kanadensisk liten processor med 9 analoga ingångar (+ lite annat) skickar 8 EGT värden på CAN-bus till MegaSquirt MS3X. Kallas TinyIOx och finns på jbperf.com. Som interface för motorstyrningen har jag en tämligen stor pekskärm som fungerar som instrumentpanel, och visar förstås alla EGT-värden i realtid.

EGT-givarna + interfacekort köpte jag relativt billigt på Ebay, fungerar utmärkt. Vill minnas att det blev att kosta runt 100 kr/cylinder.
Förra vintern lekte jag med Teensy 3.2 som jag tycker är en fantastisk liten sak. Har CAN-bus interface och är lätt att programmera. Jag har skrivit kod för Teensy 3.2 som kommunicerar båda vägarna på CAN-bussen med MS3X.
Finns många möjligheter med displayer, mät/styrpunkter etc och enkelt via 2-tråds CAN-bussen.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar