Steve fixar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

En J-serie är den enda av dom där jag ser som ett alternativ i mitt fall, men samma där - vad gör den till ett bättre alternativ än en LS?

K24 tror jag skulle passa fint i en E30 som bara ska spöas, men med automat försvinner nog charmen med en sån totalt.
Vad gör en K24 till ett bättre alternativ?

Barran är stor, och är den så bra? Såg en bild på en i en E30 och det såg väldigt trångt ut
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av therealpinto »

Ska man vara någorlunda rationell är LS svårslagen. Prisvärd, en babiljon olika delar (insug, grenrör, oljetråg...) för att få den och passa och kompakt.

Coyote är grym MEN som sagt bred. Det är bara GT350 som har Vodoo-varianten med flatplansvev och den har ju tyvärr inte varit problemfri. I Sverige eller Europa krävs den en Ford-nörd i min kaliber för att överväga en Coyotevariant ;-) och då av mer nostalgiska skäl.

Jag har kört E30 med M60B40 och det blir trevliga fordon om man planerar smart, en LS blir knappast sämre.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Markus »

Steve skrev: fre aug 12, 2022 12:33 am En J-serie är den enda av dom där jag ser som ett alternativ i mitt fall, men samma där - vad gör den till ett bättre alternativ än en LS?

K24 tror jag skulle passa fint i en E30 som bara ska spöas, men med automat försvinner nog charmen med en sån totalt.
Vad gör en K24 till ett bättre alternativ?

Barran är stor, och är den så bra? Såg en bild på en i en E30 och det såg väldigt trångt ut
Om ja ska killgissa är kanske v6an lite kortare så de blir mindre trångt fram men annars är de nog inga fördelar med den 😊

K24an är väl då att den fysiskt är mindre men de märks ju på motorvolymen me!

Köp en Ls! 😊
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

En L33(5.3L) hade nog varit mest bang for the buck när det gäller alu-motorer. Den har dom starkare stakarna med flytande kolvbult(tror aldrig LS1 hade såna, kan ha fel) och tjockare cylinderväggar än en LS1.
therealpinto skrev: fre aug 12, 2022 6:10 am Ska man vara någorlunda rationell är LS svårslagen.
Ja precis, rationella(autistiska?) förslag inte baserat på känslor(känslor kan vara nog så viktigt när man bygger bil, men här är det mer funktion som är känslan)

Nästa fråga, där jag har mindre egna erfarenheter, men vill ändå tänka på samma sätt. Bra till det jag ska använda bilen till, men ändå budgettänk.

Bakvagn, hur hade ni gjort där? Samma krav som tidigare:
Steve skrev: ons aug 10, 2022 2:37 pm Använder mina bilar mest till att cruisa runt, nån bilträff då och då, till jobbet, till affären, bränner däck, osv. Minst 500 mil per år.
Kan väl lägga till drifting, bankörning, dragracing, osv. som användningsområde, men det blir inte många procent av totalen.

Bakdäck tänker jag nåt i stil med 275/50/15 så kan man använda 10.5x26" slicks också. 28" hade varit bättre men blir nog inte bra på en liten E30.
-"Skottsäker bakvagn" till E30 var populärt förut vilket är stora 210-diffen från 535 E28 inbyggd i en E30-brygga. Hur skottsäkra är dom och finns dom att få tag i nu?
-Ford 8.8" finns som IFS.

Andra förslag?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Markus »

Har sett några annonser på FB där de säljs till F82 M4 för typ 10k och 330 e36 för typ 5k men dom lär väl vara både för breda och svåra att passa in rent generellt!
Men kanske diff och knutar kan va något?
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av MB 4 ME »

Ingen har nämt mercedes m111. 2.3litersvarianten 16v. Finns i mänger och billiga. Men jag gissar att du tycker en mercedesmotor i en bmw är som att svära i kyrkan😉

Men jag vet att du vill ha en Ls så jag säger Ls såklart. De blir bäst så i längden
Senast redigerad av MB 4 ME den fre aug 12, 2022 5:05 pm, redigerad totalt 2 gång.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

Jag vill höra anledningarna till att den motorn är ett bättre val än en LS, kan vara extra intressant från han som valde en LS istället för en M111 :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av MB 4 ME »

Ls är ju svårslaget , de vet vi ju sedan länge. End of discussion
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

Som jämförelse - en Cheva smallblock skulle jag inte vilja ha, kräks nästan av tanken

Dom som konstruerade LS-plattformen har eliminerat många jobbiga saker med en CSB

-Insuget på en CSB är tungt och klumpigt, nästan alltid oljeläckage mellan insug och oljegalleri - på en LS är insuget av plast, sitter med lättåtkomliga bultar, o-ringade insugskanaler och ingen kontakt med olja - man tar lös det på nolltid
-Samma med ventilkåpor, o-ring och fyra bultar rakt ovanifrån
-Oljetråget har helt plan tätningsyta, packningen är typ en o-ring - på CSB är det ofta oljeläckage där tråget rundar vevaxeln
-Vipparmar är bara att dra åt, ingen justering - man tar lös hela ventilmekanismen och sätter ihop det på minuter
-Startmotor på en CSB är ofta ett rappel att skruva fast och linjera
-Försökt skruva fast headers på en CSB? Inte kul
-6-bultade lageröverfall på alla LS
-M.m., m.m.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av therealpinto »

Komplett E39 bakvagn är inte svårt att montera och är enkel och ganska bra lösning. Speciellt från Touring, den är ju "självbärande" i 4 punkter.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Cassius »

Steve skrev: tor aug 11, 2022 9:06 pmVad är fördelarna med en Coyote jämfört med en LS?

Vad gör Syclone-sexan till en bättre motor än en LS?
Finns inga fördelar, inte mekaniskt. Det är bara (Som Gustaf rättade) Voodoo varianten med planvev som erbjuder ett annat ljud. Samtidigt finns det ju planvevs kit till LS med :)

Finns inget som gör Syclone sexan (som satt i en hel del fler modeller också) bättre heller, den är dock kortare vilket erbjuder mer utrymme. Jag tror inte den är lättare, även om den kanske inte är jättemycke tyngre heller (har faktiskt ingen aning), enbart längden på motorn som skulle kunna vara en fördel.

Men det är nog betydligt mer CSB över den sexan än LS.



Det finns ju alltid en anledning till varför olika motorer blir populära, Volvo i Sverige pga tillgänglighet, Ford i UK åter pga tillgänglighet. Ford är inte lika vanligt i Sverige dock, precis som att Volvo inte är lika vanligt i UK.

Honda K24 och LS är ju dock relativt vanligt "överallt" vilket talar för att dom två (och säkerligen fler, men främst dom) erbjuder svårslagen effekt/driftsäkerhet per investerad krona samt att dom är relativt enkla att få ner i nästan vad som helst rent utrymmesmässigt.

Så att argumentera för att någon annan V8 skulle vara "bättre" än en LS är svårt om det inte finns en väldigt specifik kravlista, t ex ska hålla för 10k rpm, eller låta som en Ferrari, hålla för 1000+hk oöppnad etc. Med sådana "krav" är inte en LS alltid rätt val, men är det bra effekt, lättmekat, god tillgänglighet på delar i ett kompakt format finns det nästan ingen konkurrens :)

En 1UZ faller på yttermåtten men håller som grundmotor för betydligt mer varv än en LS t ex, verkar hålla för nästan 1000 häst oöppnad med (I australien bygger dom seriösa toppar och öser på med 1000+ hk vid 10 000+ rpm i offshore båtar, botten ger sig till slut varpå dom bara flyttar topparna till nästa block och fortsätter), en Audi RS6 biturbo åtta är inte överdrivet dyr och håller för 1000hk oöppnad, den är rejält kort men istället bred. En Voodoo har planvev och därmed goda förutsättningar för att låta som en ferrari.

Samtidigt låter en LS med 8-1 rätt argsint med :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

Finns ju många som har gen 4 LS truckmotorer med 1000whp(genom en automat) med bara kambyte/ventilfjädrar, med originalinsug osv. Vet inte vad dom motorstarkare tål faktiskt, inköpspriset gör dom rätt ointressanta. Nyare LT verkar vara ännu bättre, men då åker man på insugsbyte och lite annat. Är nog svårt att hitta en sån till bra pris i Sverige.

Jag har lite svårt att se fördelarna med en K24 i mitt fall. Har kollat på dom en hel del och fördelen med dom är ju att det går varva en hel del och ha effekten över rätt brett register. Men dom ser ändå rätt klumpiga/tunga ut för att vara fyrcylindriga? Dom kommer nog inte till sin rätt med automat heller.

1UZ har jag kollat på en del också, men aldrig sett nån som varit i närheten av den effekten med oöppnad motor(beror ju på vad man menar med oöppnad också). Verkar som LS behöva kammar rätt fort, men tror inte bottendelen tål så mycket effekt?

Audi RS-motorer vågar jag inte ens kolla på :D Har haft S-motor från BMW och jag har för dålig lön för sånt :)

Och som sagt har jag hellre en motor som är argsint än en som låter argsint
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

Angående bakvagn kommer jag att bli dumförklarad på riktigt :D

Jag tänker stel axel :beerchug:

Vad är fördelarna för mig med delad axel? Förutom enklare att få dit(kanske?) då det redan är delad original.

Men ska jag få in t.ex. 275/50/15 eller kanske 255/60/15(275:orna finns nog bara som gatslicks och det brukar gå ett antal däck per säsong) innanför skärmkanterna, kunna ha fjädringsväg och ha den lika låg som jag har den nu så lär det bli en massa jobb även med en delad bakvagn. E30:n är inte så bred direkt.

Fördelarna jag ser med stel är att jag redan har en 8.8" liggande(som dock behöver smalnas av), en ny likadan komplett med bromsar och lamelldiff får man tag i för under 5000:- och dom verkar hålla riktigt bra. Utväxlingar, diffar och drivaxlar finns att enkelt klicka hem om man vill uppgradera.
Rakt fram finns det många fördelar med stela axeln. Bankörning lär det aldrig bli, lär aldrig ligga och mata på i 250+ på en kurvig väg heller. 99% brukskörning skulle jag vilja säga då jag som sagt brukar använda bilarna en hel del.

Nackdelarna med stela axeln?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av blackadder »

Möjligen ofjädrad vikt, men knappast något som påverkar det du ska ha bilen till.

Volvo hade ju "konstant spårvidd" på 740...


Ska vi diskutera bakvagn är nog upphängning väl då intressant som väl av bakaxel.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av therealpinto »

Stel bakaxel behöver absolut inte vara ett dumt val.

Jag gillar ju momentarm/torque arm, det är relativt enkelt att bygga utan att kapa sönder hela bilen och det fungerar fantastiskt bra.

Däremot är det väl inte säkert att det är enklare att bygga en fungerande stel axel som rymmer breda hjul, än en delad.

En väl fungerade stel axel är ju för det mesta bättre än en halvkass delad ;-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar