Steve fixar
Re: Steve fixar - E30
Ja upphängning är ju en annan fråga.
En viktig grej är att baksätet ska gå sätta tillbaks och att bilen är i det närmaste original invändigt. Att man får ta bort lite stoppning för bredare hjulhus eller att sittdynan blir tunnare gör inte så mycket men baksätet ska gå använda.
T.ex. en upphängning av 240-modell tror jag funkar mer tillräckligt bra för mig. Eller tror och tror, det gör den
En viktig grej är att baksätet ska gå sätta tillbaks och att bilen är i det närmaste original invändigt. Att man får ta bort lite stoppning för bredare hjulhus eller att sittdynan blir tunnare gör inte så mycket men baksätet ska gå använda.
T.ex. en upphängning av 240-modell tror jag funkar mer tillräckligt bra för mig. Eller tror och tror, det gör den
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Steve fixar - E30
Inverterad wattlänk, d.v.s där centrum sitter fast i karossen och armarna i axeln är ingen dum ide'.
Ingen rörelse i sidled om hjulhusen är fulla, konstant rollcenter och man slipper fixa Kåpan.
/Peter
Ingen rörelse i sidled om hjulhusen är fulla, konstant rollcenter och man slipper fixa Kåpan.
/Peter
Re: Steve fixar - E30
1UZ botten tål en hel del, finns ett antal Ultima åkare som kör 1UZ med ordentlig effekt på std botten. Kammar behövs ganska fort som du säger, dom jag nämnde med 1000hk kör 1-3 race sen byter dom botten, men offshore användning går kanske inte jämföra med hur en motor belastas i en bil?Steve skrev: ↑mån aug 15, 2022 10:09 pm Finns ju många som har gen 4 LS truckmotorer med 1000whp(genom en automat) med bara kambyte/ventilfjädrar, med originalinsug osv. Vet inte vad dom motorstarkare tål faktiskt, inköpspriset gör dom rätt ointressanta. Nyare LT verkar vara ännu bättre, men då åker man på insugsbyte och lite annat. Är nog svårt att hitta en sån till bra pris i Sverige.
Jag har lite svårt att se fördelarna med en K24 i mitt fall. Har kollat på dom en hel del och fördelen med dom är ju att det går varva en hel del och ha effekten över rätt brett register. Men dom ser ändå rätt klumpiga/tunga ut för att vara fyrcylindriga? Dom kommer nog inte till sin rätt med automat heller.
1UZ har jag kollat på en del också, men aldrig sett nån som varit i närheten av den effekten med oöppnad motor(beror ju på vad man menar med oöppnad också). Verkar som LS behöva kammar rätt fort, men tror inte bottendelen tål så mycket effekt?
Audi RS-motorer vågar jag inte ens kolla på Har haft S-motor från BMW och jag har för dålig lön för sånt
Och som sagt har jag hellre en motor som är argsint än en som låter argsint
RS motorerna sen beror lite på vilken RS motor du tittar på. Ta en RS2 motor, inget konstigt med den t ex RS4 B5 egentligen inte heller, mer eller mindre samma som 2.7BT i Allroaden. RS6 åttan, den första, är lite samma spår. Där börjar det komma några unika bitar men är till största del same same som övriga åttor. När vi sen kommer fram till RS4 B7 däremot börjar det bli mer eller mindre RS specifika motorer
LS blir aldrig fel dock. Men frågan från början tycke jag var menad att frambringa alterntiv till LS då du redan gått den vägen och var sugen på något nytt?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Steve fixar - E30
Vortec 2800-2900? Nästan 3L 16V fyra kanske skulle bli kul med laddtryck? finns även med 5 cyl och 6 cyl men blir kanske lite väl stora i E30.
Tveksamt dock om det finns några eftermarknadsdelar till dessa, så LS verkar alltid vettigare
Tveksamt dock om det finns några eftermarknadsdelar till dessa, så LS verkar alltid vettigare
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Steve fixar - E30
Då ska du verkligen kolla på torque arm. Den tar "ingen" plats uppåt. Jag tror verkligen det blir en bra lösning. Förmodligen kan man fästa yttre, undre bärarmarna i E30´ns fästen för "silentblocken" och själva armen i en ny tvärbalk en bit bakom växellådan.Steve skrev: ↑tis aug 16, 2022 10:54 am Ja upphängning är ju en annan fråga.
En viktig grej är att baksätet ska gå sätta tillbaks och att bilen är i det närmaste original invändigt. Att man får ta bort lite stoppning för bredare hjulhus eller att sittdynan blir tunnare gör inte så mycket men baksätet ska gå använda.
T.ex. en upphängning av 240-modell tror jag funkar mer tillräckligt bra för mig. Eller tror och tror, det gör den
Som Peter säger, en wattlänk med propellern i karossen funkar bra men kan ge lite kass markfrigång när det fjädrar in (propellern kommer ju närmare marken då).
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Steve fixar - E30
Nä, att jag gått den vägen gör att jag vet att det är en väldigt bra motor. Frågan var om det kan finnas nåt som är bättre som jag inte provat på, nån motor jag inte tänkt på
Re: Steve fixar - E30
Att kanske göra nåt från original fästen låter som en bra idé, känns som det kan vara bättre än att göra helt nya infästningspunkter och få dom helt genomtänkta och kraftiga. Har du nåt bra exempel på bil med torque arm man kan ha som inspirationskälla? Har gen 4 Camaro en bra lösning?therealpinto skrev: ↑tis aug 16, 2022 2:39 pm Då ska du verkligen kolla på torque arm. Den tar "ingen" plats uppåt. Jag tror verkligen det blir en bra lösning. Förmodligen kan man fästa yttre, undre bärarmarna i E30´ns fästen för "silentblocken" och själva armen i en ny tvärbalk en bit bakom växellådan.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Steve fixar - E30
Ja, Camaron är absolut en vettig inspirationskälla. Kolla även på de kit till muskelbilar som säljs, där finns en del smarta lösningar för främre infästningen av momentarmen.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Steve fixar - E30
8.8" upphängd med momentstag är nog den upphängning som täcker störst användningsområde.
- Bilagor
-
- IMG_20220807_182020189_HDR.jpg (369.03 KiB) Visad 1940 gånger
-
- IMG_20220807_182225396_HDR~2.jpg (203.73 KiB) Visad 1940 gånger
-
- IMG_20220807_182127771_HDR~2.jpg (112.45 KiB) Visad 1940 gånger
M30 turbo
Re: Steve fixar
Vet inte riktigt vad som har hänt med mig.. Har köpt mig ytterligare en tysk 80-talare
Har faltiskt letat efter en lämplig W123 ett bra tag, men dom är ju oftast rätt så rostiga eller väldigt dyra. Den här blir dock lämplig för dom planer jag har
Har faltiskt letat efter en lämplig W123 ett bra tag, men dom är ju oftast rätt så rostiga eller väldigt dyra. Den här blir dock lämplig för dom planer jag har
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Steve fixar
Inte en 123:a men...
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Steve fixar
Vad har du för planer då?
Re: Steve fixar
Tanken är väl en Mercedes glassätarbil som är hyfsat snabb, för såna finns det ju inte så gott om
Har en e46 som ska få donera framvagn och lite annat, och är väl lika bra att sätta dit Ford 8.8” med 295/50/15 som jag har liggandes också. Nån som har ett par 15x12” fälgar att sälja? 12” breda 100+ Penta hade varit grymt!
En motor måste ju minst ha 8 cylindrar också.
Men dom roligaste planerna med bygget får ni se sen
Har en e46 som ska få donera framvagn och lite annat, och är väl lika bra att sätta dit Ford 8.8” med 295/50/15 som jag har liggandes också. Nån som har ett par 15x12” fälgar att sälja? 12” breda 100+ Penta hade varit grymt!
En motor måste ju minst ha 8 cylindrar också.
Men dom roligaste planerna med bygget får ni se sen
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Steve fixar
295:or är ju så jävla hårdrock!
Ska bli kul att följa.
/Peter
Ska bli kul att följa.
/Peter