B18A - Varm men ändå inte?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

B18A - Varm men ändå inte?

Inlägg av HerrLantz »

Hej,

Ny på forumet!

Jag åker omkring i ett hot rod-projekt som jag skaffade i våras. Sitter just nu en original B18A med Zenith 36VN som går finfint efter lite fix! Bilen var nära ett barn-find och jag körde den hem 16 mil som sig bör. 5 breakdowns på vägen, men inget lite spott, nävar och en mejsel inte kunde fixa. Jag har ingen erfarenhet av volvo sedan tidigare. Har nästan uteslutande skruvat amerikanskt och brittiskt. Jag har en fundering kring kylsystemet, och särskilt tempgivarens placering i toppen:

Tempmätaren har stått i taket (alltså >120grader) varje gång jag kört den. Började med det enkla: Spolade kylsystemet, bytte termostat och tempgivare. Fortfarande snabbt upp till 110-120gr. Dock inga tecken på kokande, märkligt nog. Spolade systemet igen och bytte till en 77graders termostat (den lägsta temperatur jag kunde hitta), men fortfarande snabbt upp till 110-120gr där den stannar hela tiden. Kollar jag temperaturen med IR där tempgivaren sitter (längst bak i toppen på avgas/insug-sidan) så är det mycket riktigt varmt där. Faktiskt varmare än någon annan stans på motorn. Jag kan dock inte se några tecken på att bilen kokar, trots allt.

Blev trött på det hela och beställde en splitter ny kraftigare alukylare, en ny vattenpump, en ny tempmätare och nya kylarslangar. Efter ett par kvällar var allt på plats. Väl ute på vägarna igen smiter tempmätaren relativt snabbt upp till ca 105-110gr och stannar där hela tiden. Den klättrar aldrig över detta. Marginell förbättring, men det kan också vara tempmätaren som är mer korrekt. Övre kylarslangen är varm och god, termostaten öppnar. Undre kylarslangen är knappt varm efter byte till alykylare. Allting talar för att kylsystemet kyler riktigt bra nu. Jag menar, allt är ju nytt och uppgraderat.

Så... Är detta något som är typiskt för B18A? Jag tycker tempgivarens placering är konstig, men jag misstänker att Volvo ville ha en mätning på varmaste punkten (vilket borde vara där bak). Notera att jag inte har något värmepaket eller så i bilen.

Tankar?
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: B18A - Varm men ändå inte?

Inlägg av blackadder »

Luftficka?
Låter iofs långsökt när du provat så mycket.
Jag förmodar att det är ihopkopplat där värmepaketet ska vara inkopplat.

/Peter

HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: B18A - Varm men ändå inte?

Inlägg av HerrLantz »

blackadder skrev: ons aug 24, 2022 6:00 am Luftficka?
Låter iofs långsökt när du provat så mycket.
Jag förmodar att det är ihopkopplat där värmepaketet ska vara inkopplat.

/Peter
Har luftat systemet på alla vis jag kan. Allt ser vettigt ut och det är ihopkopplat där värmepaketet varit. Det känns som att godset runt tempgivaren blir extremt varmt, vilket naturligtvis påverkar temperaturen på givaren. Därför ifrågasätter jag placeringen lite.. Jag börjar luta mot att helt enkelt åka vidare eftersom motorn inte kokar och allt jag kan byta/uppgradera är gjort, men det är frustrerande. Jag har bra flöde genom alla kanaler som jag spolat flera gånger, så jag tror inte jag har något som begränsar flödet i någon större utsträckning. Kylvattnet var klarblått (glykol) sist jag tömde systemet.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: B18A - Varm men ändå inte?

Inlägg av blackadder »

Har du kollat så tempmätaren stämmer?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: B18A - Varm men ändå inte?

Inlägg av HerrLantz »

blackadder skrev: ons aug 24, 2022 10:42 am Har du kollat så tempmätaren stämmer?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Sitter en helt ny tempmätare nu. Tycker inte att 2 olika tempmätare skulle visa helt fel. Några grader hit eller dit möjligtvis, men inte så mycket.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B18A - Varm men ändå inte?

Inlägg av Steve »

Prova så den stämmer.

Vild gissning så är det en Biltema? Men även andra billiga märken är skit.

Hade under 0 bar oljetryck i en bil på tomgång med en biltemamätare :D Med bara tändning på visade den typ -2 bar
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: B18A - Varm men ändå inte?

Inlägg av HerrLantz »

Steve skrev: ons aug 24, 2022 11:43 am Prova så den stämmer.

Vild gissning så är det en Biltema? Men även andra billiga märken är skit.

Hade under 0 bar oljetryck i en bil på tomgång med en biltemamätare :D Med bara tändning på visade den typ -2 bar
Nej, tempmätare från KL Racing. Dock billig, så kvaliteten är väl densamma som Biltema.. Den förra som satt där var en Biltema-mätare. Den visade 120gr (max) mest hela tiden. Den nya visar ca 105-110gr mest hela tiden.

Jag har testat den nya tempgivaren genom att mäta motståndet, och den verkar fungera. Dock omöjligt att säga om den "fungerar" eller om den fungerar. Den reagerar på temperaturväxling, helt enkelt.

Vad är den mest relevanta mätpunkten på en B18/B20 egentligen? Originalpositionen kanske är vettig när man har ett värmepaket, men utan värmepaket tror jag det ansamlas mycket värme just i den "böjen" innan vattnet åker tillbaka till kylaren. IR-termometern säger iaf det. Kanske borde jag sätta en tempgivare i övre kylarslangen också för att få en mätning som inte påverkas av uppvärmt gods på samma sätt.. Då får jag ju faktiska vattentemperaturen som kommer från motorn.

Som sagt, undre kylarslangen blir knappt varm trots 27-28 grader sommarvärme och en lång åktur. Det talar ju för att kylaren gör sitt jobb som den ska.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: B18A - Varm men ändå inte?

Inlägg av blackadder »

Jag satte min tempgivare i brickan som sitter i toppen bredvid termostaten.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B18A - Varm men ändå inte?

Inlägg av Steve »

Har också haft tempmätare till insprutning i den brickan.

Tänk om det fanns nåt man kan veta är 100 grader som man kan testa mätaren i :whistle:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: B18A - Varm men ändå inte?

Inlägg av HerrLantz »

Steve skrev: ons aug 24, 2022 2:19 pm Har också haft tempmätare till insprutning i den brickan.

Tänk om det fanns nåt man kan veta är 100 grader som man kan testa mätaren i :whistle:
Jag antar att man skulle kunna bygga en fixtur att sätta tempgivaren i, använda induktion för att värma den och koppla en IR-kamera som tittar på givaren med ett enkelt program som stabiliserar induktionsvärmaren vid 100 grader yttemperatur.



Ja, jag ska koka lite vatten.. :D
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B18A - Varm men ändå inte?

Inlägg av Steve »

Haha, äntligen nån som kan ta en kommentar på ett bra sätt :beerchug:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: B18A - Varm men ändå inte?

Inlägg av dsimila »

Kolla så mätaren och motorn har bra jord också. Jag har råkat ut gör "hög temp" på mätaren men då var det dålig jord mellan motor och kaross.
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: B18A - Varm men ändå inte?

Inlägg av HerrLantz »

dsimila skrev: ons aug 24, 2022 7:48 pm Kolla så mätaren och motorn har bra jord också. Jag har råkat ut gör "hög temp" på mätaren men då var det dålig jord mellan motor och kaross.
Bra tips, ska kolla detta!
Skriv svar