överhettad turbo?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: överhettad turbo?

Inlägg av Allx »

Hur mycket är för varmt då? Behövs EGT för att mäta de. Att de glöder är normalt men eftersom Jakob är ny på dehär kanske de inte glöder mycket alls. Han skriver i första inlägget att det typ glöder. Står man och börnar med en 240 med orginal b230 så kommer hela avgasystemet att lysa efter 5 minuter.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: överhettad turbo?

Inlägg av quattro »

Svarar på de mer grundläggande frågorna.

avgasbandage eller coating
Dessa stänger in värmen i turbinhuset och downpipen så de blir ännu varmare, men de sänker temperaturen i motorrummet.

jag vet inte hur man mäter mottryck, antar att de ska vara någon typ av givare i downpipen
Vill du mäta om du trycker på turbon för hårt gör du ett tryckuttag i grenröret innan turbinhuset. Ett enkelt sätt är att svetsa fast en hankoppling till en bromsrörsskarv och borra ett hål genom den in i grenröret (helst i kollektorn) med ett litet borr. Sen drar man i en honkoppling med 40-50 cm långt bromsrör i, så det tätar i skarven. I änden på bromsröret har man en 6 mm innerdiameter silikonslang som går till en trycksensor som du läser av i styrsystemet så du kan se trycket i loggen. Helst skall avgastrycket ligga under laddtrycket, men det är inte nödvändigt. Är det upp mot 30-40% högre än laddtrycket så är det inte helt bra. Är det 50% högre eller mer skulle du behöva ändra något
Men problemet med mottryck kan ligga i avgassystemet och inte i turbon. Svetsa i en hankoppling i downpipen och mät.
Högt mottryck som kommer från turbon brukar ge pigg motor med tidigt laddtryck som börjar tröga från mellanvarv och uppåt. Högt mottryck i avgassystemet brukar kunna ge tröga och tråkiga motorer på alla varv.
När du mätt färdigt tar du bort bromsröret och drar i en honkoppling som du svetsat ihop så den blir tät.

så de gör inget att de blir så varmt att grejerna typ glöder?
Materialet i turbinen tål inte hur höga temperaturer som helst. Men E85 ger inte lika hög avgastemperatur som bensin så det BORDE inte vara ett problem. Men som Alx skriver, om tändningen är väldigt safe (= för låg vid högt laddtryck) så är det inte bra. Lägre tändning släpper ut varmare avgaser i grenröret.
Men grenrören glöder även på högpresterande sugmotorer. Kolla nån video på F1-motorer i bänk, t.ex.
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: överhettad turbo?

Inlägg av Jakob Olsson »

Steve skrev: mån aug 15, 2022 11:17 pm Så du har kommit fram till att den inte blir för varm?
jag vet inte om den blir "för varm" jag vet bara att de typ glöder från grenröret och de är svårt att hålla nere tempen på resten av motorn. (tappar dock ingen märkvärd prestanda)

så att köra en coating och turbo mössa osv bör få ner tempen i motorrummet iaf.
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: överhettad turbo?

Inlägg av Jakob Olsson »

quattro skrev: tis aug 16, 2022 7:43 pm Svarar på de mer grundläggande frågorna.

avgasbandage eller coating
Dessa stänger in värmen i turbinhuset och downpipen så de blir ännu varmare, men de sänker temperaturen i motorrummet.

jag vet inte hur man mäter mottryck, antar att de ska vara någon typ av givare i downpipen
Vill du mäta om du trycker på turbon för hårt gör du ett tryckuttag i grenröret innan turbinhuset. Ett enkelt sätt är att svetsa fast en hankoppling till en bromsrörsskarv och borra ett hål genom den in i grenröret (helst i kollektorn) med ett litet borr. Sen drar man i en honkoppling med 40-50 cm långt bromsrör i, så det tätar i skarven. I änden på bromsröret har man en 6 mm innerdiameter silikonslang som går till en trycksensor som du läser av i styrsystemet så du kan se trycket i loggen. Helst skall avgastrycket ligga under laddtrycket, men det är inte nödvändigt. Är det upp mot 30-40% högre än laddtrycket så är det inte helt bra. Är det 50% högre eller mer skulle du behöva ändra något
Men problemet med mottryck kan ligga i avgassystemet och inte i turbon. Svetsa i en hankoppling i downpipen och mät.
Högt mottryck som kommer från turbon brukar ge pigg motor med tidigt laddtryck som börjar tröga från mellanvarv och uppåt. Högt mottryck i avgassystemet brukar kunna ge tröga och tråkiga motorer på alla varv.
När du mätt färdigt tar du bort bromsröret och drar i en honkoppling som du svetsat ihop så den blir tät.

så de gör inget att de blir så varmt att grejerna typ glöder?
Materialet i turbinen tål inte hur höga temperaturer som helst. Men E85 ger inte lika hög avgastemperatur som bensin så det BORDE inte vara ett problem. Men som Alx skriver, om tändningen är väldigt safe (= för låg vid högt laddtryck) så är det inte bra. Lägre tändning släpper ut varmare avgaser i grenröret.
Men grenrören glöder även på högpresterande sugmotorer. Kolla nån video på F1-motorer i bänk, t.ex.
tack för bra förklaringar! vad för trycksensor som ska in i min box (vemset) är det jag ska ha menar du? man kan inte göra en sån riktig "fullösning" och sätta den i en laddtrycksmätare eller brinner den upp då?

har även hört på nåt youtube klipp att om man har coating / bandage så att man ökar tempen i grenrör osv så åker avgaserna ut fortare vilket måste vara bara bra misstänker jag?
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: överhettad turbo?

Inlägg av Jakob Olsson »

Allx skrev: tis aug 16, 2022 6:52 pm Hur mycket är för varmt då? Behövs EGT för att mäta de. Att de glöder är normalt men eftersom Jakob är ny på dehär kanske de inte glöder mycket alls. Han skriver i första inlägget att det typ glöder. Står man och börnar med en 240 med orginal b230 så kommer hela avgasystemet att lysa efter 5 minuter.
Runnersen i grenröret (tror jag de heter) glödde en del, men de var inte så att hela avgashuset var orange.
körde 2 rak sträckor ca som var ca 500meter med full gas osv, (dragrace mot polarn typ) sedan så burnade jag ca 30 sek skulle jag nog uppskatta det till.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: överhettad turbo?

Inlägg av quattro »

vad för trycksensor som ska in i min box (vemset) är det jag ska ha menar du? man kan inte göra en sån riktig "fullösning" och sätta den i en laddtrycksmätare eller brinner den upp då?

Om du har en laddtrycksmätare som inte styrsystemet är beroende av för att veta motorns driftsläge, så kan du givetvis koppla avgastryckslangen till den. Vitsen med att ha ett rör och en bit slang mellan grenröret och sensorn är just för att värmen inte skall föras över till sensorn. Men risken är inte så stor för det blir stillastående luft i slangen mot sensorn och det isolerar.

Men om VEMSet använder laddtryckmätaren för att mäta vilket tryck det är i motorns insugsrör för att bestämma hur mycket bränsle som skall sprutas in, så kan du INTE koppla dit avgastrycket istället.

Varför jag skrev att avgastryckmätningen skall in i VEMSet var BARA för att det bästa är att kunna se avgasmottrycket i loggen och där kunna se hur högt det är vid olika varvtal, gaspådrag och laddtryck. Och kunna jämföra avgasmottrycket mot laddtrycket.
VEMSet kommer inte att använda avgastrycksmätningen till något.
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: överhettad turbo?

Inlägg av Jakob Olsson »

quattro skrev: ons aug 24, 2022 7:47 pm vad för trycksensor som ska in i min box (vemset) är det jag ska ha menar du? man kan inte göra en sån riktig "fullösning" och sätta den i en laddtrycksmätare eller brinner den upp då?

Om du har en laddtrycksmätare som inte styrsystemet är beroende av för att veta motorns driftsläge, så kan du givetvis koppla avgastryckslangen till den. Vitsen med att ha ett rör och en bit slang mellan grenröret och sensorn är just för att värmen inte skall föras över till sensorn. Men risken är inte så stor för det blir stillastående luft i slangen mot sensorn och det isolerar.

Men om VEMSet använder laddtryckmätaren för att mäta vilket tryck det är i motorns insugsrör för att bestämma hur mycket bränsle som skall sprutas in, så kan du INTE koppla dit avgastrycket istället.

Varför jag skrev att avgastryckmätningen skall in i VEMSet var BARA för att det bästa är att kunna se avgasmottrycket i loggen och där kunna se hur högt det är vid olika varvtal, gaspådrag och laddtryck. Och kunna jämföra avgasmottrycket mot laddtrycket.
VEMSet kommer inte att använda avgastrycksmätningen till något.

Jag har redan ett hål i grenröret som var tänkt att köra EGT i men de blev inte av. kan jag avända detta hålet även de sitter väldigt nära toppen (där många brukat sätta sina givare) eller blir det inte bra?
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: överhettad turbo?

Inlägg av quattro »

Jag har redan ett hål i grenröret som var tänkt att köra EGT i men de blev inte av. kan jag avända detta hålet även de sitter väldigt nära toppen (där många brukat sätta sina givare) eller blir det inte bra?

Det är viktigt att du mäter trycket på en plats efter där alla cylindrars enskilda "runners" har gått ihop. Alltså i kollektorn eller efter den, allra senast i turbininloppet. Mäter du i en enskild runner får du andra värden och pulserna blir glesare vilket också påverkar medeltrycket.
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: överhettad turbo?

Inlägg av Jakob Olsson »

quattro skrev: tor aug 25, 2022 6:06 pm Jag har redan ett hål i grenröret som var tänkt att köra EGT i men de blev inte av. kan jag avända detta hålet även de sitter väldigt nära toppen (där många brukat sätta sina givare) eller blir det inte bra?

Det är viktigt att du mäter trycket på en plats efter där alla cylindrars enskilda "runners" har gått ihop. Alltså i kollektorn eller efter den, allra senast i turbininloppet. Mäter du i en enskild runner får du andra värden och pulserna blir glesare vilket också påverkar medeltrycket.
Jag har ett sånt puls-split grenrör så jag har ingen kollektor där alla 4 "runnes" möts ihop, och de funkar inte att sätta de i downpipen direkt efter turbon heller?
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: överhettad turbo?

Inlägg av quattro »

Sätter du mätuttaget EFTER turbinhuset så mäter du mottrycket i avgassystemet. Sätter du mätuttaget FÖRE turbinhuset så mäter du det totala mottrycket som motorn reagerar på. Det bästa är att mäta på båda ställena då lär man sig mest.

Med din turbo och grenrör skulle jag montera 3 mätuttag. 1 i vardera "grenrörsdelen". Koppla ihop rören/slangarna innan du ansluter dem till trycksensorn. Då mäter du det totala avgastrycket som motorn påverkas av.
Sen flyttar du trycksensorns anslutning så du möter endast i downpipen. Då ser du om avgassystemet är kass eller OK.
Skriv svar