Åker idag med en B18A i mitt hot rod-bygge, men det känns lite blygsamt. Fick tag på en B20 och tror att jag kan ha hittat något som borde gått ganska bra när den senast levde. Det är min förhoppning att få lite stöd, tips, råd och hjälp med bygget och ska försöka uppdatera med bilder varje gång jag får möjlighet att spendera några timmar i verkstaden!
Här kommer en bild på åket (precis monterat nya däck fram och hade inte hunnit tvätta av den blåa skyddsfärgen ännu)
B20 hemma
Upp i motorstativ och en ordentlig högtryckstvätt
Så vad vet jag om motorn?
Jo, den trevliga säljaren informerade om att motorn stått i flera år i hans garage. Tanken var att den skulle användas, men det blev aldrig så. Enligt uppgift gick den kanon innan den plockades ut. Vidare berättade han att motorn suttit i en bil som kört tävling. Vad för typ av tävling fick jag aldrig reda på, men tydligen ska den som byggde motorn velat få ut så mycket som möjligt.
- Lättat svänghjul
- 6-bultad vev, blev enkelt att se när jag plockade av svänghjulet
- Än så länge okända stakar/kolvar
- E-topp, enligt uppgift planad
- S-kam, vilket kvarstår att se
- Dubbla 40mm Weber, som till synes är italienska
Nu är motorn hemma i min egen verkstad och jag hade svårt att hålla fingrarna borta. Min tanke är att gå igenom motorn totalt över vintern och lägga den i hotroden innan våren.
Lättmekat, det tog inte många minuter att plocka bort lite prylar!
Första frågan:
Det ser mycket riktigt ut att vara en E-topp, vilket jag baserar på att det sitter brickor skruvade där spridare suttit tidigare. Något som även skiljer sig från min B18A är denna mojäng. Vad gör den?
Noterar även att det sitter tempgivare för vattnet både fram och bak på motorn. Tacksamt!
Det är olja i motorn, så jag provade rotera den för hand nu när man har lite kontroll på allt i motorstativet. Den går runt fint! Jag är dock lite förvånad över hur mycket kompression den har. Det känns låååångt mycket bättre än i min fullt fungerande B18A.. Och det är ju positivt såklart
Kan inte se något konstigt i varken vipparmsbryggan, ventilfjädrar eller stötstänger. Allt verkar lira fint.
Så, nu är projektet startat. Motorn ska rivas helt och byggas upp igen. Jag önskar tips och råd vad jag ska titta efter och så småningom, när vi kommit så långt, vägledning i valet av komponenter för att få en rolig motor i en liten hotrod som väger knappt 1 ton!
Så skjut gärna frågor, kommentarer och önskemål om mer bilder!