B230,86mm vev. Kamaxel fundering

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Mac3ce
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: fre sep 21, 2012 12:42 am

Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering

Inlägg av Mac3ce »

Steve skrev: tis aug 30, 2022 10:55 pm Har ni kollat på det riktiga sättet genom att kolla att ettans kolv är i topp?
Kollat så märkningen på veven stämmer när 1an kolv var i topp utan topplocket på plats.
skrev: tor sep 01, 2022 6:41 pm Vilket tdc lyft har ni ställt eller hur är kammen inställd Om ni ej provat ställa om den?
Är den bara ditkuggad med ett org kamdrev kan det fort saknas många hästar och är den ställd mkt före kan motorn bli spik känsligare på lägre varv iaf.
Men är effekten på naven saknas det ju iaf mindre än om de vore motorhästar.
Men det känns iaf som något inte stämmer då tändningen är så låg antingen högre kompa än ni tror dåligt bränsle eller att remskivan inte stämmer.
Vad säger ett vanligt komp prov?
Den är ställd enligt kyrks rekommendationer. Om jag inte minns helt fel står den på 4.8mm.
Har faktiskt inte gjort ett komp prov. Ska ta och göra de I helgen 👍
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: B230,86mm vev. Kamaxel fundering

Inlägg av Baxman »

Jeg deler noen tanker som så kan vurderes og forkastes:
86 mm slaglengde er for lite til at 105 grader LSA er nødvendig, spesielt med såpass høyt kompresjonforhold som 12:1.

Jeg mener derfor at en kamaksel med ca. 8 grader høyere eksosdurasjon enn innsugsdurasjon og med LSA 107 - 109 kan vurderes. :)
Med samme LCI som før behøver man ikke tape så mye dreiemoment på lavere turtall at det blir ett problem. :)
Skriv svar