Volvo rc2150 motorfrågor

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Post Reply
ralliart
För lite laddtryck
Posts: 2
Joined: Sat Sep 09, 2017 8:08 am

Volvo rc2150 motorfrågor

Post by ralliart »

Hej!

Jag håller på och bygger en Volvo rc2150 bil och har många frågor ang grenrör, ventilstorlek, kamaxel, förgasarstorlek m.m som lämpar sig bäst till en strokad b230 (63mm) med 530 topp. Är ute efter körbarhet inte toppeffekt, injustering är a och o men någon vet säkert ett bra grundrecept? :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6945
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: Volvo rc2150 motorfrågor

Post by Erland Cox »

Om du är ute efter körbarhet varför då destroka?
Volvoblocket är redan för högt för 80mm:s veven, antingen blir kolven tung eller staken för lång.
Det som bestämmer cylinderdiametern är ventilstorleken och 46mm:s insugningsventil får ålats i 92,5mm.

Erland
ralliart
För lite laddtryck
Posts: 2
Joined: Sat Sep 09, 2017 8:08 am

Re: Volvo rc2150 motorfrågor

Post by ralliart »

Okej men hur är bästa sättet att komma ner till 2150cc tycker du? :) tacksam för all info

En fräsch b21 hade väl varit bra men har bara b230 block så tanken var 97mm borr, 72.80 vev,155mm stake, kolv komphöjd 39,7mm likt det strokekit som acm säljer

överväger även insprutning istället för förgasare också eftersom det är godkänt i klassen nu
Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6945
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: Volvo rc2150 motorfrågor

Post by Erland Cox »

Det blir över 2:1 i slaglängds vevstaksförhållande och det gör att kolven rör sig långsammare från TDC.
Slaglängdsförlusten jämnar ut sig mot den ökade cylinderdiametern.
Det ger en skillnad på hur kolven suger på toppen och hur du gör toppen med lång respektive kort stake.
Drar man inte tillräckligt med undertryck i cylindern innan max kolvhastighet så tappar motorn pulsen.
Jag hade letat reda på en B21 och byggt på.
Du kan använda standard 230 stakar eller H profil och stroka så du får rätt volym med 92,5mm cylinderdiameter.
Eller köra standard B21 vev om du vill komma billigare undan.
Bättre att bygga för brett register och förmåga att varva bra.
Jag har fått till 230 motorer som funkat mellan 2500 och 8500 varv.
Insprutning eller förgasare beror på vad man känner sig mest hemma med men du behöver separata spjäll för att få bredd på registret och delgassvar.

Erland
Post Reply