BörnMotors Volvo 760 (Film från DSO, personbästa och haveri)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400) Test nr.2. Film och personbästa

Inlägg av Erik Samuelsson »

Dala Street Open fick bli den stora premiären efter 12 års uppehåll.
Min brist på rutin på det mesta från vilka verktyg man ska ha med till själva körningen var väldigt uppenbar under denna tävlingshelg Bild

Bild


Men bilen gick igenom besiktningen vilket var en stor seger i sig med tanke på hur mycket man byggt om sedan sist jag körde Bild

Bild


Jag anmälde mig i klassen som heter ”Gatbil B”! Denna klassen kör inom indexet 7-8 sekunder på 201m
Klassindelningen på denna tävlingen tycker jag verkligen är optimal.
Man får möta bilar som går ungefär lika fort som ens egen och det körs med pro-gran.
Så nästa år kanske jag får prova ”Gatbil A”
5-6 sekunder istället Bild

Bild


Första dagens kvalificering gick bra och jag låg bra till i klassen med en 7.21 tid.
Jag var på väg ut för att försöka förbättra tiden när jag märkte att motorn gick på 3 cylindrar Bild

Felsökning påbörjades med hjälp utav en massa hjälpsamma folk i depån. Efter mycket letande kom vi fram till att det var ett kabelbrott på ena kabeln mellan sprutet och spridarmotståndet. Det var ett konstigt brott för jag hade kontakt när jag hade Ohm-mätaren längst in mot kabeln men flyttade jag ut till själva kabelskon förlorades kontakten. Men ändå skönt då jag befarade att det blivit något fel i själva sprutet.

Nästa dag skulle vi få köra en kvalrunda innan elimineringen skulle börja.
Där lyckades jag få till denna tid och jag var nu kvaltvåa BildBild

Bild


Nu var det dags för elimineringen och jag skulle få möta en kompis som klämt ner en BMW turbo 6a i en Volvo 240. Detta kände jag att jag borde klara då han låg ungefär en halv sekund efter mig.

Men jag gjorde bort mig när jag skulle gå in i stage. Jag försöker rulla in i stage med lite laddtryck genom att hålla bilen med både fotbroms och den hydrauliska handbromsen vilket hade funkat bra under hela helgen. Men nu måste jag ha släppt handbromsen innan jag fått i transbraken för bilen skuttar över startlinjen och jag får en rödlykta.

I det stora hela är jag ändå nöjd med helgen.
Det var skönt att få stå på strippen igen och personbästa var 8.35 förut och att nu köra 7.08 med enbart 1.3 i laddtryck var fantastiskt roligt Bild

Återkommer med en film från denna tävlingen och ytterligare en uppdatering från den lokala klubbtävlingen som kördes i helgen.
Där gick det riktigt bra Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: BörnMotors Volvo 760 (Summering Dala Street Open)

Inlägg av Urban Lindström »

Kul med racerapport och grattis till putsat personbästa. Film hade varit trevligt :)
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: BörnMotors Volvo 760 (Summering Dala Street Open)

Inlägg av Erik Samuelsson »

Urban Lindström skrev:Kul med racerapport och grattis till putsat personbästa. Film hade varit trevligt :)
Tack! Bild

Samlade ihop lite filmklipp från Dala Street Open

https://youtu.be/_SUzpu262o0

Ytterligare en racerapport från Klubbracet är snart på gång Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

BörnMotors Volvo 760 (film från Dala Street Open)

Inlägg av Erik Samuelsson »

En liten raceraport från fjolårets sista och viktigaste tävling.
För även om man har vunnit VM så spelar det ingen roll om man inte har lyckats vinna det lokala klubbmästerskapet Bild

Tävlingen består av två moment eller klasser kan man säga.
Först körs det ”öppna racet” där alla är välkomna till att köra.
Bilen fungerade klanderfritt och under denna delen utav tävlingen och jag stod snart i finalen mot en god vän och även den regerande mästaren. Tyvärr räckte det inte till riktigt, jag gick på varvstoppen mellan ettan och tvåans växel och min bil var på väg ikapp men blev slagen med en halv billängd.

Nu till klubbracet. Jag lät laddtrycket vara kvar på 1.5bar under dom första racen då jag redan hade vunnit över en del utav bilarna under det öppna racet.
Men sen stod jag där igen, den här gången i semifinalen mot han som körde ifrån mig sist.
Jag vred upp laddtrycket till 1.63 och lyckades den här gången vinna med rätt god marginal.
Även finalen gick vägen och jag vann den åtråvärda T-shirten


Jag fick en dragy tid på 6.97 sen blev jag så fokuserad på tävlingen så det blev inga mer tider, jag hade ingen medhjälpare heller som kunde assistera med sådana sysslor.

Den gröna Monzan brukar ligga på 6.84 på 201m och jag vann med en billängd Bild
Här kommer filmen jag efter bästa förmåga klippt ihop Bild

https://youtu.be/N9jVPwf5bVw


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: BörnMotors Volvo 760 (film från klubbmästerskapet)

Inlägg av Erik Samuelsson »

Tävlingsrapport från Hudiksvall.

Första eventet fick bli test n tune tävlingen i Hudiksvall 20e juli.


Bild


Bild


Ställer in laddtrycket till 0.9bar på lågtryck för att sedan rampa upp till 1.45bar efter 4 sekunders fördröjning.

Blev personbästa 7.03sek.

Eftersom allt kändes bra ändrade jag tidsfördröjningen mellan hög och lågtryck från 4 sekunder till till 1 sekund.

Detta resulterade i att varvtalet ökade snabbt på ettans växel (något som jag borde ha varit förberedd på Bild) och jag drog inte i nästa växel i tid. Jag gick in i varvstoppen och blåste packningen på fyrans cylinder.

Bild


Bara att packa ihop och åka hem. Trots blåst packning så körde jag min första 6a med 6.99 sekunder och ett nytt pb. även på 60foten som hamnade på 1.55 sekunder.

Återkommer med en rapport från Dala Street Open där gick det bättre trots att det även där blev ett haveri Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: BörnMotors Volvo 760 (Rapport från Hudiksvall)

Inlägg av Erik Samuelsson »

Sen tävlingsrapport från Dala Street Open

Anmäler mig till tävlingen i klassen Gatbil B där klassbreakout är 7.0.
Får besked av tävlingsledningen att eftersom det är regnväder på väg in på söndag så kommer hela tävlingen köras av på lördagen.

Ställer in ett start-laddtryck på 1.2bar och sedan en upprampning till 1.7bar 2 sekunder efter jag släppt transbrake. Slår då mitt personbästa rejält med en 6.75 tid. Byter klass till ”Real Street” där klassbreakout är 6.40.

Bild


Efter lite små justeringar i kombination med att banan blev varmare så fick jag till en tid på 6.59 sek. 1.52 i 60 fot och 171km/h i sluthastighet. Personbästa på alla poster Bild

Bild

Lyckades även få till ett litet framhjulslyft Bild

Lyrisk över tiden justerar jag tidrelät från 2 sekunder mellan hög och lågtryck till 1 sekund. Detta tyckte dock inte bakaxeln om som omedelbart havererade.

Detta hade varit väldigt förödande om man inte hade haft sådana fantastiska vänner som släppte allt dom hade för att hjälpa en.

Ytterligare en kvalrunda kvarstod innan elimineringarna skulle ta vid, så nu var det bråttom att se om det skulle gå att få ihop bilen igen.

Farsan tog bilen för att hämta en drivaxel som jag hade i reserv.
Nu visade det sig att det inte var någon drivaxel utan dreven i diffen som hade släppt från svetsen.
Rally/Rallycross ikonerna Andreas Israelsson och Lasse Israelsson drog helt enkelt hem och hämtade en svets till depån för att svetsa ihop allt igen. Peter Tillman dök förbi i depån och tvekade inte att hjälpa till med att skruva. Johan Nyberg tog den långa promenaden för att hämta min huv som blivit kvar vid startplattan under bogseringen tillbaka. Det kändes minst sagt som hela depån hjälptes åt för att försöka få igång min bil igen.

Bilen kom igång igen men jag hade en riktigt tuff motståndare i första elimineringen. Hans kvaltider låg alldeles ovanför gränsen för hur snabbt man får köra i klassen.
Rullar in i stage där jag märker att jag inte har någon fungerande hydraulisk handbroms. Har tydligen glömt att pumpa ut backarna mot skivan efter bakaxelrenoveringen. Detta störde ut hela mitt startförfarande, dålig reaktion och lite laddtryck.
Dock hade jag turen på min sida då motståndaren körde breakout och därmed blev diskad.

Vidare till nästa elimineringsrunda.
Denna gång hade jag lättare motstånd, jag hade tidigare ”vunnit” över henne i kvalet och hon låg och körde runt 6.70.

Handbromsen funkar, laddtrycket är uppe, jag har bra startreaktion och det känns i någon millisekund som att jag ska klara denna rundan. Då brakar bakaxeln ihop igen och jag har bara drift på ett hjul vilket avslutade min tävlingshelg.

Tomas Hult var crewchief under helgen och är alltid en klippa att ha med sig på tävling. Duktig på att skruva och är bra att bolla idéer med Bild

Tack till Marie-Louise som alltid stöttar mina projekt och ett stort tack till alla som på något sätt hjälpte till.

Film från tävlingen.

https://youtu.be/FXv2eSlIyGs?feature=shared


Skickat från min iPhone med Tapatalk
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: BörnMotors Volvo 760 (Film från DSO, personbästa och haveri)

Inlägg av robinb3rgsten »

Kul med lite framgångar trots att bakaxeln ville bråka med dig
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: BörnMotors Volvo 760 (Film från DSO, personbästa och haveri)

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul läsning! vad är planen på uppdaterigar i vinter på bilen/motor?
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: BörnMotors Volvo 760 (Film från DSO, personbästa och haveri)

Inlägg av Erik Samuelsson »

robinb3rgsten skrev:Kul med lite framgångar trots att bakaxeln ville bråka med dig
Tack Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: BörnMotors Volvo 760 (Film från DSO, personbästa och haveri)

Inlägg av Erik Samuelsson »

Jens Gustavsson skrev:kul läsning! vad är planen på uppdaterigar i vinter på bilen/motor?
Motorn tycker jag fungerar så pass bra att den får vara som den är till nästa säsong. Däremot har jag skaffat en ny bakaxel som jag ska ordna med i vinter och ska jag nu dit med en bakaxel som inte passar direkt i bilen, så är det ju lika bra att bygga en bättre bakaxel-upphängning medans man håller på Bild
Ska lägga upp en lite mer ingående uppdatering här på sidan framöver Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar