Har köpt en ny Mercedes Sprinter 316cdi -19. Har märkt i vinter att när man backat ut från ett varmt garage ut i vinterkylan och gasat iväg så bluddrar motorn och vill inte varva upp under några sekunder, men sedan gå rent och hur fint som helst.
Har fått förklarat för mig från en som jobbat på Mercedes att det bildas kondens i intercoolern som fryser till is när man kör i kallt väder. Sedan när man kör in i värmen så smälter isen och blir till vatten, som senare sugs in i motorn när man startar och ger gas.
Har en kompis som också köpt en likadan Sprinter som det gjort sprecis samma sak på. Han förde in sin bil till BilDahl som konstaterade att en eller flera vevstakar har blivit krökta av kondens vattnet som sugits in i motorn. De har tydligen mätt upp vevstakarna via spridarhålen.
Så min fråga/frågor:
x Kan det verkligen bildas så mycket vatten att det kröker
vevstakarna? Motorn går hur bra som helst, märker inte
något på motorgången.
x Kan det vara så att den bluddrar och inte går att varva
upp därför att det kommer vatten på någon givare?
x Kan man mäta upp och konstatera böjd vevstake via
spridarhålet, för den kan ju omöjligt vara mycket böjd?
Anledningen till att jag inte vill åka in till Mercedes med bilen nu är pga att jag inte har möjlighet och är beroende av bilen i mitt jobb, den går ju som sagt hur bra som helst
