Budgetbygge B21 med vattenjet

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Budgetbygge B21 med vattenjet

Inlägg av fulsnut »

Jaha ja,

Det var ju ett tag sen man skrev någonting här på forumet och tyvärr är det hälsan som vacklat en del och jag kryper tyvärr fortfarande alltför ofta framåt långsammare än en slemsvamp, men ibland har jag lite extra energi och då får jag elda lite i pannan, dricka kaffe och käka bullar i verkstan.

Vinterns projekt blir denna lilla rova som ska kastas i en båt som jag med tveksam framgång pysslat med senaste halvåret och det blir ett extremt budgetbygge då man inte blir fet på försäkringskassan och det är tyvärr tveksamt om jag ens klarar det här, men jag ska i alla fall försöka.
IMG_20221024_153246.jpg
IMG_20221024_153246.jpg (244.52 KiB) Visad 1488 gånger
Jag rev den redan för drygt två sen så det tråkigaste arbetet med att göra rent den var redan gjort.

Tyvärr så lyckades jag tappa en kolv i golvet, men som sagt det är ett budgetbygge, en fil så duger den för motorn och vikten är runt 558-662gram och det är gjutna original Mahle och trots att jag inte är någon "trimmare" så misstänker jag att de håller för dessa moderata effekter.
Projektet innehåller också att fixa oljekylning av kolvarna, det håller..
kolv.jpg
kolv.jpg (192.36 KiB) Visad 1488 gånger
Vevstakarna är stabila saker på fina 874-880gram och jag misstänker att polisen skulle fundera en fredagskväll om jag gick omkring med nått liknande, men de duger med råge.
vevstake.jpg
vevstake.jpg (189.85 KiB) Visad 1488 gånger
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Budgetbygge B21 med vattenjet

Inlägg av fulsnut »

En märklig sak är vikten på kolvbultarna för jag trodde i min enfald att de skulle väga ganska lika, men 154 till 159gram loggar de in på och jag undrar om man kan brotcha dessa till samma vikt, men i övrigt verkar de helt okej och passningen till vevstakarna trots 45000mil är oväntad.
kolvbult.jpg
kolvbult.jpg (186.23 KiB) Visad 1486 gånger
Samma sak med ramlagren för dessa ser ovanligt fina ut.
ramlager.jpg
ramlager.jpg (192.18 KiB) Visad 1486 gånger
Veven är helt okej och jag har en till som jag funderar på att skicka för omslipning till mindre slag bara för att...
vevaxel.jpg
vevaxel.jpg (259.07 KiB) Visad 1486 gånger
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Budgetbygge B21 med vattenjet

Inlägg av fulsnut »

"suck"
Ja vad säger man...

Ska nog vara glad att jag var själv idag i verkstan, men båten tillåter ju en hel del bredd och jag tänkte ta ut svängarna med att ha en oval plenumkammare bara för att det är snyggt?? och primärrören på grenröret blir raka den första biten vilket är en fördel när det gäller båtar.
b21_plenum.jpg
b21_plenum.jpg (265.5 KiB) Visad 1482 gånger
Till saken hör att trattarna som gjordes för 20 år sen ställer till det med spridarna så dessa får sitta framför trattarna i plenumkammaren och jag vet att det inte funkar, men det struntar jag i 8)

Jag får förlänga tratten, men just nu vet jag inte hur långa dessa ska vara :roll:
insugstratt.jpg
insugstratt.jpg (188 KiB) Visad 1482 gånger
Bottendelen är nog den som ligger i pipeline just nu med torrsumpen p.g.a. att motorn ska gå med vattenjet så det blir nästa steg att bygga ett nytt tråg med sugpumpar.
på återseende :lol:
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Budgetbygge B21 med vattenjet

Inlägg av blackadder »

Roligt projekt!

Borde väl fungera bättre med spridarna på det viset när det är i en båt jämfört med bil.

Tänker mig att det blir mindre variationer i varvtal.

Eller vid närmare eftertanke har det väl med pulserna att göra?

/Peter


Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

Re: Budgetbygge B21 med vattenjet

Inlägg av Runeson »

Coolt bygge. Ska bli kul att följa!
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Re: Budgetbygge B21 med vattenjet

Inlägg av 8200rpm »

Kul projekt :) Vad är de för båt motorn ska ner i ?
Jag hade en wellcraft scarab 19 med en csb på 400hk och penta jet (samma som berkeley) för nått år sen och de var en rolig båt men gick så jävla sakta och ingen kunde nånting om vattenjet i sverige vad jag ringde runt och kollade då blev jag less och sålde den. Finns endel att läsa på usa forum men dom flesta åkte på sina skiboats med samma impeller eller den som var 1 snäpp brantare om dom hette A eller AA vilket som var vad minns jag inte och jag var inte så sugen på beställa några stycken när dom kostade nånstans kring 10 000kr/st... Ajja coolt lät den iaf och soppa tyckte den om :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Budgetbygge B21 med vattenjet

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul bygge! vilken topp bygger du på? om du behöver lite enklare grejor så kan du maila mig jag har en del överblivet i folkrace lådan här som är billigt till roliga lågbudjet byggen
Skriv svar