budget väghållning volvo 240?

Modifieringar och tips
Svante16v
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis nov 16, 2021 10:50 am
Ort: habo

budget väghållning volvo 240?

Inlägg av Svante16v »

någon som har tips hur man ska få en mjuk gammal 240 lite trevligare för ett överkomligt pris?

har skaffat mig en 240 som ska agera vinterbil / isbil som har fått sig en uppskrämd b230mm
just det att det är en vinterbil undarar jag om man kan komma undan rätt biligt med fjädring?
just nu är bilen väldigt mjuk. och vill inte sänka förmycket för markfrigångenskul.

finns det några stötdämpare och fjädrar man kan köpa från någon annan bil som är hårdare?
eller något annat tips o trix? taksam för svar mvh svante
GA motorsport
volvo 240 461hk
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: budget väghållning volvo 240?

Inlägg av Thunderbo1t »

Om det är på Folkracenivå med budgeten så brukar de väl byta till tjockare olja i stötdämparna, borra hål, tappa ur och mät mängden olja, fyll på med tjockare olja (tror de använder motorolja) av samma mängd, punkta igen hålet med svetsen. Tror inte man ska göra det på gasdämpare...
Annars gör några sportiga dämpare från t.ex. Bilstein eller Koni underverk.

Guide:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0
Svante16v
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis nov 16, 2021 10:50 am
Ort: habo

Re: budget väghållning volvo 240?

Inlägg av Svante16v »

tack för tipset. har gjort samma sak på en 740 för några årsedan bak då tog jag o borrade håll och gängade in en smörjnippel och fylde på med fett. den blev som man kunde tänka sig väldigt hård på 740in. beställde iaf fjädrar igår du jag hittade att det var kapanj på stylingbusiken så fick en 40/40 säkingsats för 950kr 4st fjädrar. och dom lär va hårdare än orginal? iaf är dom hårdare en dom gammla ut sletna som sitter på. så nya biltema dämpare ca 1400kr runt om eller kan man få något bättre för om pengarna?
GA motorsport
volvo 240 461hk
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: budget väghållning volvo 240?

Inlägg av vebotrimmarn »

dubbla krängare är ett sätt
Skriv svar