Hallå!
Jag sitter och funderar lite om M30 motorerna. Skulle vilja föra en diskussion om dessa. Hur är det egentligen med torsionssvängingar i vevaxeln. Vilka varvtal är det vi talar om? Har någon testat detta och vet exakt? Vad har man varvat dessa motorer (ej bmw alltså)? Någon som försökt att mixtra med bore stroke ratiot?
En orginal M30b34 har 1.07 B/S ratio. Jag har funderat över hur ett M90 block från exempel en E12 eller E9 skulle passa ihop med en M30b25 vevaxel.
Exempel 94mm borr (borrat M90 3.5L block) 71.6mm slag (M30B25 vevaxel) B/S ratio på 1,3 och totalt 2981cc. Med tanke på att man varvade M88 och M49 ganska duktigt på 70-80talet borde ju detta kunna bli en brutal sugmotor ihop med lättad roterande massa och en fin topp.
Någon som har testat?
Kolvhastigheten på en standard m30b34 är ca 17.2M/s på 6000Rpm, denna motoridé skulle ha ca 23.8m/s på 10.000Rpm. Bmw M1 procar (M88/1) hade 25.2M/s på 9000Rpm så jag tycker att det borde gå fint? Frågan är ju vad resten av motorn säger om 10k Rpm..
Hoppas på intressanta diskussioner
BMW M30 sugmotor-raketforskning
BMW M30 sugmotor-raketforskning
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BMW M30 sugmotor-raketforskning
Det finns flera olika viktade vevar.
Jag tror 745 turbo motorn har den tyngsta, sen M30 och sen M5.
3,5 liters vevar.
Erland
Jag tror 745 turbo motorn har den tyngsta, sen M30 och sen M5.
3,5 liters vevar.
Erland
Re: BMW M30 sugmotor-raketforskning
Hur är det med topparna då? Har du gjort någon M30 topp? Jag har en turbomotor med. Funderar över vad man ska göra med dennes topp.
Har du några tips? Är en helsmidd maskin med 293/293 10.5mm kam ppf ventilfjädrar och orginalventiler. Något man vill göra åt portarna?
Har du några tips? Är en helsmidd maskin med 293/293 10.5mm kam ppf ventilfjädrar och orginalventiler. Något man vill göra åt portarna?
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BMW M30 sugmotor-raketforskning
Kanalerna är ganska stora så det är mest att ta bort övergångar mellan gjutet och maskinbearbetat.
Insuget gör en ganska skarp knyck mot insugningskanalen men det är svårt att rätta till med ett standardinsug.
Nyare toppar har mindre vattenkanaler än tidigare M30 och håller bättre i deckytan.
Erland
Insuget gör en ganska skarp knyck mot insugningskanalen men det är svårt att rätta till med ett standardinsug.
Nyare toppar har mindre vattenkanaler än tidigare M30 och håller bättre i deckytan.
Erland
Re: BMW M30 sugmotor-raketforskning
Okej, låter bra har ett annat insug från PPF så vinkeln är nog okej. Vad säger du om ventilstorlek och lyft?
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BMW M30 sugmotor-raketforskning
Ventilerna är stora nog men några kammar med lyft finns inte till de motorerna.
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: BMW M30 sugmotor-raketforskning
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BMW M30 sugmotor-raketforskning
13,3 mm blir i bästa fall 12,5mm på ventilen.
Ska man varva måste man ha massor med duration men grupp A BMW gav trots det bara 285 hästar.
Då med originalinsug förstås.
Erland
Ska man varva måste man ha massor med duration men grupp A BMW gav trots det bara 285 hästar.
Då med originalinsug förstås.
Erland