BMW M30 sugmotor-raketforskning

Diskussioner för erfaret folk
Post Reply
User avatar
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Posts: 91
Joined: Fri Jul 19, 2013 2:16 pm
Location: Mjölby

BMW M30 sugmotor-raketforskning

Post by Runeson »

Hallå!

Jag sitter och funderar lite om M30 motorerna. Skulle vilja föra en diskussion om dessa. Hur är det egentligen med torsionssvängingar i vevaxeln. Vilka varvtal är det vi talar om? Har någon testat detta och vet exakt? Vad har man varvat dessa motorer (ej bmw alltså)? Någon som försökt att mixtra med bore stroke ratiot?
En orginal M30b34 har 1.07 B/S ratio. Jag har funderat över hur ett M90 block från exempel en E12 eller E9 skulle passa ihop med en M30b25 vevaxel.

Exempel 94mm borr (borrat M90 3.5L block) 71.6mm slag (M30B25 vevaxel) B/S ratio på 1,3 och totalt 2981cc. Med tanke på att man varvade M88 och M49 ganska duktigt på 70-80talet borde ju detta kunna bli en brutal sugmotor ihop med lättad roterande massa och en fin topp.
Någon som har testat?

Kolvhastigheten på en standard m30b34 är ca 17.2M/s på 6000Rpm, denna motoridé skulle ha ca 23.8m/s på 10.000Rpm. Bmw M1 procar (M88/1) hade 25.2M/s på 9000Rpm så jag tycker att det borde gå fint? Frågan är ju vad resten av motorn säger om 10k Rpm.. :hey:

Hoppas på intressanta diskussioner 8)
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6945
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: BMW M30 sugmotor-raketforskning

Post by Erland Cox »

Det finns flera olika viktade vevar.
Jag tror 745 turbo motorn har den tyngsta, sen M30 och sen M5.
3,5 liters vevar.

Erland
User avatar
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Posts: 91
Joined: Fri Jul 19, 2013 2:16 pm
Location: Mjölby

Re: BMW M30 sugmotor-raketforskning

Post by Runeson »

Hur är det med topparna då? Har du gjort någon M30 topp? Jag har en turbomotor med. Funderar över vad man ska göra med dennes topp.
Har du några tips? Är en helsmidd maskin med 293/293 10.5mm kam ppf ventilfjädrar och orginalventiler. Något man vill göra åt portarna?
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6945
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: BMW M30 sugmotor-raketforskning

Post by Erland Cox »

Kanalerna är ganska stora så det är mest att ta bort övergångar mellan gjutet och maskinbearbetat.
Insuget gör en ganska skarp knyck mot insugningskanalen men det är svårt att rätta till med ett standardinsug.
Nyare toppar har mindre vattenkanaler än tidigare M30 och håller bättre i deckytan.

Erland
User avatar
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Posts: 91
Joined: Fri Jul 19, 2013 2:16 pm
Location: Mjölby

Re: BMW M30 sugmotor-raketforskning

Post by Runeson »

Okej, låter bra har ett annat insug från PPF så vinkeln är nog okej. Vad säger du om ventilstorlek och lyft?
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6945
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: BMW M30 sugmotor-raketforskning

Post by Erland Cox »

Ventilerna är stora nog men några kammar med lyft finns inte till de motorerna.

Erland
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21557
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: BMW M30 sugmotor-raketforskning

Post by Jens Gustavsson »

Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6945
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: BMW M30 sugmotor-raketforskning

Post by Erland Cox »

13,3 mm blir i bästa fall 12,5mm på ventilen.
Ska man varva måste man ha massor med duration men grupp A BMW gav trots det bara 285 hästar.
Då med originalinsug förstås.

Erland
Post Reply