Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Inlägg av Streetnation »

Tja, Har en gammal 940 SE från 1997 med extremt klarlacksläpp.

Har länge funderat på vad jag skall göra med den och tänkte att det kan vara en bra reklampelare för mitt egna AB om jag gör något roligt av det hela.

Har därför klurat en stund på vad man kan tänkas göra med denna bil och har kommit slutsats:

B6248T
ZF GS6-37DZ
960 Multilink
XC90 Frambroms.
Oklar bakbroms.
Adekvat huvudbromscylinder
Maxxecu eller Haltech
E85




Må gått
Mvh
Pontus
Senast redigerad av Streetnation den mån jul 18, 2022 10:46 am, redigerad totalt 2 gång.
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Re: Volvo 940 lekbil "SFRO"

Inlägg av flobb »

Det blir nog ett roligt bygge =)
Intressant dessutom med dct låda =)
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo 940 lekbil "SFRO"

Inlägg av Thunderbo1t »

Nån speciell anledning till Jaguarmotor?
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Volvo 940 lekbil "SFRO"

Inlägg av Streetnation »

Thunderbo1t skrev: ons dec 29, 2021 8:05 pm Nån speciell anledning till Jaguarmotor?
Nej ingen speciell anledning utan att jag helst vill göra något som inte är sådär jättevanligt, funderade först på en Barra motor men priset på dessa är lite högre än vad jag fått ge för AJ16 motorn.

Enligt de jagge människor jag känner så verkar det som om AJ16 skall vara en bastant botten och jag vill se vad det går att få till.

Har en plan på att antingen köra med 2 mindre aggregat eller köra på något av en större kaliber.

Oavsett vad så lär det bli ett kul projekt ;)
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Volvo 940 lekbil "SFRO"

Inlägg av Streetnation »

Uppdatering:

Motor köptes in och det blev av en händelse en 3.6L AJ6 istället för 4.0 AJ16.

Detta då jag fick den för ett pris som inte gick att tacka nej till.


Nu börjar däremot jakten på allt annat.

*Grenrör och plenum måste specialtillverkas.
*Leta upp Packningar,Lager,Generator och startmotor som passar.
*Leta rätt på växellåda
*Mäta och beställa en koppling från Xtreme-clutch
*Bygga ihop ett "kit" av ARP pinnbultar till toppen.
*Plocka ut rödblockaren och lägga på hyllan.

Måste se om kolvarna går att svarva ner och om man kan få tag i några vevstakar alternativt hitta någon som kan tillverka 6 st på specialbeställning..

Må gott
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Inlägg av Streetnation »

Det blev en ändring av receptet på denna, efter att kronan har fallerat och världen ser ut som den gör så fick jag istället tag i en S80 T6 från -99, en Multilink mk2 bakaxel, GS6-37DZ.

Kvar att fixa är kardan, bromsar och svetsa om svepet på lådan.

Min fråga till er, är det någon som någonsin monterat S80 T6 på något annat?

Och en allmän fråga, Hur ser SFRO och SBP på att man svetsar fast coilovers i framspindlarna på 940in? eller måsta jag bygga om hela främre upphängning med dubbla A-armar och annat jox?
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Inlägg av Streetnation »

Har nu monterat mina coilovers, spindlar och bromsar.

Problemet: jag har enorm positiv Camber.

Finns det någon som kan berätta hur det bästa tillvägagångsättet är för mig?

Antingen bygga om infästningspunkter för att få ut hjulen eller går det bra att bygga rörbärarm med justerbara infästningar till original 940 infästning?

Hur mäter man hur lång en bärarm Behöver vara?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Inlägg av therealpinto »

Jag såg inte frågan om att svetsa i spindlar tidigare. Men det beror helt på hur det är gjort.

Är det som 740/940, där originallösningen är att man har ett rör trätt genom spindeln och svetsat, så funkar det oftast bra. Men är det en typ av spindel som bygger på skruvad dämpare original bör man absolut inte svetsa.

För att kunna svara på frågan om camber behövs en bättre beskrivning av vad det sitter för grejer på bilen, gärna bilder.

Längre bärarmar kan vara en lösning men man ska vara medveten om att när man börjar ändra saker i framvagnen så är det ett måste att kolla upp hur annan geometri påverkas. Det handlar till exempel om rollcentrum, camber gain och bump steer, samt ofta även ackermann.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Inlägg av Streetnation »

Hej, det har skett en hel del men uppdateringarna har uteblivit.

Det som blivit monterat är:
Framvagn: v90 -99 upphängning med V90ins främre bärarmar, krängningshämmare, S80 styrväxel samt S80in styrservopump.

Bromsar: XC90 T6 en-Kolvs ok, 354mm nissan 350z skivor ”omborrade”, Huvudcylinder från XC90.


Coilovers från UK till 960.

Motor: B6284T monterad med en Borg warner turbo, grenrör, downpipe, reciec från WG.

Bosch 550cc spridare

Maxxecu Race installerat och klart förutom mappning.

Växelåda: GS6-37DZ däremot så har min justerare blivit felmonterad så blir antagligen att rycka loss den lådan och göra om på nytt.

Saker som är kvar att göra

*bygga Tryckrör
*Avgassystem skall byggas, är lite kräsen när det gäller ljudet och vill ha ett dovt och muller ljud så kommer bli en del tester av olika slag
*har ett problem med att svänghjulet jag köpte slår i original vevaxelgivare. Skall testa led föste och Denso givare annars får jag bygga en lösning universal hallgivare.

Bakvagnen skall monteras och sen skall projekt bakbromsar gå igång. Letar efter bakbromsar som ”passar” utan att behöva svetsa om spindlar. Fäste får isåfall tillverkas. Sneglar lite åt nyare Volvo alternativt ett par Tesla OK.

Buren och stolen skall passas in.

Då jag är av modell hög och bred så blev det en OMP TRS-E XL.



Bilen skall sedan lackeras om och jag lutar åt det antracitgråa hållet fast Metallic och med flakes.
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Inlägg av Streetnation »

Bilen startades upp idag. Skapade upp alla tabeller i Maxxecu, kollade tändning vred runt nyckeln och sen startade den fantamej upp och allt lät som det skulle.

Nu skall det luftas koppling och bromssystem sedan skall den upp på en provtur i bänken.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Inlägg av Thunderbo1t »

Skön känsla när första uppstart går bra :thumbright:
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Inlägg av Streetnation »

Thunderbo1t skrev: mån jun 12, 2023 10:23 pm Skön känsla när första uppstart går bra :thumbright:
Absolut, allting i den vägen fungerat fint.

Problem uppstos dock med kopplingen.

Kalla mig dum men jag har försökt att mäta och mäta och mäta men får inte rätt på det.

Slavcylinder på BMW lådan trycker ur staven. När bilen är igång.

Skall justera lite till på kopplingsarmen men tycker att vinkeln blir fel då.

I värsta fall så får jag göra en ny stav eller riva ut motor och låda för att försöka mäta spelet ytterligare. Alternativt kapa upp ett stort hål i sprängkåpan…


Alltid är det nått.

Mvh
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Inlägg av Steve »

Har du returfjäder på pedalen så den håller den i ej intryckt läge?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Inlägg av Streetnation »

Steve skrev: tis jun 13, 2023 9:50 pm Har du returfjäder på pedalen så den håller den i ej intryckt läge?
Svar ja.


Det är som att den tar i för att sedan vika sig. Skall försöka få in en inspektionskamera i dagarna och filma vad som sker innan jag river ner allt.
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Inlägg av Streetnation »

Hej igen,


Efter att ha bråkat med allt så koppingen nu avklarad. Fick ta ner lådan och justera lite på röret till urtrampningslagret.

Ska nu gå vidare med bakaxeln.

Jag har en Multilink MK2 bakaxel som bladfjädern skall bort då jag kommer köra med Coilovers istället.

Däremot så har Reglerna som jag förstått det ändrats och ställer till det lite.

Mina alternativ är som följer:

Använda original axel men bygga en TXR upphängning samt byta ut mot en Torsendiff i klumpen.
Fördelar:
*Kan använda färdigt kitt för S60 R bakbromsar.
*Slipper byta ut tanken

Nackdelar:
Stel bakaxel
behöver köpa nya coilovers
Ta ner för att lackera om.

Alternativ 2:

Använda MK2 bakaxel och leta upp ett par bromsok för 304-330mm skivor samt lösa adapters för dessa på något magiskt sätt

Fördel:
Delad bakaxel
Nylackerad och fin
behöver inte köpa på mig fler coilovers.

Nackdelar
Bygga bromsoksadapters och hitta lösningar är inte alltid det enklaste.
Leta upp OK + bromskivor med korrekt tjocklek etc.


Har ni några tips på bromslösning bak så tar jag gärna dessa till mig :)
Skriv svar