Laddtryck vs reduktionsplikten

Diskussioner för erfaret folk
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Laddtryck vs reduktionsplikten

Inlägg av ROD02b »

Hur påverkar reduktionsplikten möjligheten till laddtryck? E85 verkar vara rena racesoppan.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Laddtryck vs reduktionsplikten

Inlägg av Allx »

HVOn funkar bra med mera laddtryck. Minimal skillnad skulle jag säga.

Antar att du menar bensinen? ;) Om man blandar in "racesoppa" i bensinen lär de väl bara bli bättre?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Laddtryck vs reduktionsplikten

Inlägg av mattias »

Etanol är säkert fortfarande etanol.. det är väl dom där övriga "15%" bensin som kan skilja vid pumpen.
Jag säljer Goat fuels etanol E85R och där är det alkylatbensin och jämn kvalitet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Laddtryck vs reduktionsplikten

Inlägg av Allx »

Precis. Brukar var 60-90 % etanol. Tankar man på samma mack och har LTFT aktiverat märker man inte av något alls.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Laddtryck vs reduktionsplikten

Inlägg av Thunderbo1t »

Menar inte TS vad låginblandningen i bensinen gör?
Jag gissar de kan använda bensin med lägre oktan om de blandar i 10% etanol, för inte skulle väl bensinbolagen bjuda på lite oktan?
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Laddtryck vs reduktionsplikten

Inlägg av Allx »

Jo det gör han säkert. Tveksamt att de använder något annat än vanliga 95 och spär ur.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Laddtryck vs reduktionsplikten

Inlägg av Steve »

Thunderbo1t skrev: mån dec 05, 2022 5:39 pm Jag gissar de kan använda bensin med lägre oktan om de blandar i 10% etanol, för inte skulle väl bensinbolagen bjuda på lite oktan?
Har funderat på det där också :scratch:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Laddtryck vs reduktionsplikten

Inlägg av Kadett4wd »

Oktan..
Min merca har 11,3-1 i kompförhållande.
Ser inte att knackregleringen reagerar nåt olika mellan 95okt E10 och 98okt E5.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Laddtryck vs reduktionsplikten

Inlägg av Misse »

Min ytterst amatörmässiga notering är att det är aningens mera spikningsmotstånd nu med e10 än för några år sen med gamla e5-soppan när jag kört mina brukshinkar som haft några mm planad topp för att vara liten aning mera snåla.
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Skriv svar