Någon som testat CNC gjord folkracetopp

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Någon som testat CNC gjord folkracetopp

Inlägg av Erland Cox »

Om det är en navdyno blir det under 10 hästar i förlust.
25 hästar i förlust är vad man har i en rulle och då är 20 av dom däcksförluster.
Förbränningsrummet på toppen ser underligt ut och alldeles för trångt runt avgasventilen.
Så max 180 hästar och det kan man få med samma grejer med en 531 med standardventiler.
Jag har kollat på och flödat en SAAB topp från samma ställe och den var inget vidare.
Bara för att det är kört i maskin så behöver det inte vara bra.

Erland
sjobas
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: lör maj 07, 2005 3:23 pm
Ort: Älvsbyn

Re: Någon som testat CNC gjord folkracetopp

Inlägg av sjobas »

Så här ser förbränningsrummen ut på turbomodellen. Jag var kanske otydlig men första bilderna var på en sugtopp.
Bilagor
E33D544E-13EA-410F-9526-3C15726BE419.jpeg
E33D544E-13EA-410F-9526-3C15726BE419.jpeg (206.18 KiB) Visad 2192 gånger
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Någon som testat CNC gjord folkracetopp

Inlägg av Steve »

Vad har du för effektmål?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
sjobas
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: lör maj 07, 2005 3:23 pm
Ort: Älvsbyn

Re: Någon som testat CNC gjord folkracetopp

Inlägg av sjobas »

Steve skrev: lör dec 10, 2022 10:34 am Vad har du för effektmål?
350 på hjulen är målet. så jag hade ju klarat mig med en standardtopp med nog mkt ladd. Men vill ändå ha lite extra flöde så man slipper ladda lika mkt tänker jag.
Kommer köra med en hx35 #8
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Någon som testat CNC gjord folkracetopp

Inlägg av nkro »

Var det en CNC Saab topp Erland?
Niklas
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Någon som testat CNC gjord folkracetopp

Inlägg av Jarmo Y »

Ja, 10 hästar max. förlust på naven.
Förbränningsrum runt insug ventil ser onödigt stor, går ganska långt from tändstift.
Jag portar 530 toppar också på en cnc maskin och mycket billigare än detta topp.
sjobas
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: lör maj 07, 2005 3:23 pm
Ort: Älvsbyn

Re: Någon som testat CNC gjord folkracetopp

Inlägg av sjobas »

Jarmo Y skrev: ons dec 21, 2022 10:09 am Ja, 10 hästar max. förlust på naven.
Förbränningsrum runt insug ventil ser onödigt stor, går ganska långt from tändstift.
Jag portar 530 toppar också på en cnc maskin och mycket billigare än detta topp.
Pm
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Någon som testat CNC gjord folkracetopp

Inlägg av »

Vad tar du Jarmo för en topp? 4500kr inklusive nya ventiler styrningar och fjädrar är i mina ögon billigt.
Han skiver ju att topparna är i 3 olika versoner på 530 toppen så antar en verson 3 är bättre än dom tidigare har dock inte sett någon av dom så kan inte komentera funktionen.

Det är ju rätt vanligt med cnc för portning idag
Så det finns flera rillverkare av cnc toppar till volvo är väll 3-4 st aktiva på forumet som gör/gjort det
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Någon som testat CNC gjord folkracetopp

Inlägg av Erland Cox »

nkro skrev: sön dec 11, 2022 1:36 pm Var det en CNC Saab topp Erland?
Ja om jag minns rätt, det kan ha varit en 530.
Det var några år sen men det var sopor.
Det går att göra mycket bättre toppar för hand.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Någon som testat CNC gjord folkracetopp

Inlägg av Erland Cox »

Vad sitter det för ventiler i.
Det finns rostfria folkraceventiler som äter upp styrningarna på mindre än ett folkrace.
Hellre än at tstoppa i såna hade jag kört med standard ventiler.
Kolla så att skaften är kromade och polerade.
Jag har sett stålretainers för FR gjorda i blötjärn där knastren dragit rätt igenom.
Det säljs otroligt mycket skräp i den världen bara för att det ska vara billigt men det blir snabbt dyrt.

Erland
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Någon som testat CNC gjord folkracetopp

Inlägg av »

Håller helt med om att det säljs mkt skräp men de finns väll rostfria ventiler som bara går i bronsstyrningar det är inte ventiler tänkta för det någon monterat i en topp med vanliga styrningar?
Ja har tagit isär flera folkracetoppar med dåliga ventiler men oftast har sätena varit rejält ocentrerade styrningarna haft skador sedan någon bankat dom i och ur eller liknande.
Har ingen aning om vad han använder i dessa toppar men förmodligen bland det billigaste går man in på valfri folkraceinriktad sida kostar ventiler ca 150 styck styrningar och fjädrar ca 50kr styck så de blir ca 2000 för det till en topp då är det 2500kr kvar för cnc fräsningen sätesfräsning och planing om inte cnc maskinen kan göra de i samband med resten därav undrade jag vad jarmo tog som var mkt billigare (nu blir ju ventiler osv billigare för en firma som köper in ett större antal men som kund är det ju den kostnaden man får ta med om man jämför mot en portad topp med gamla styrningar org gamla ventiler osv )
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Någon som testat CNC gjord folkracetopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller med erland . en bra FR topp kan man göra rätt billigt och man kan köra med std ventiler och styrningar. jag bruka ibland göra sånna portningar och för 1500-2000kr kan man få till riktigt bra flöde i en 530 eller 531 sen om kunden själv kan demontera och montera ihop den och tvätta mm så har man en väldigt bra och billig topp då den som portar bara behöver göra det som är riktigt svårt.

tror vi gjorde ett 20 tal olika portningar/flödningar och tester innan vi fick vårt cnc pogram fördigt men det är inte för folkrace det är mer åt värre "dyrare" motorer.
Skriv svar