BE kort tungt och skrymmande

Tjata om vad som helst .
Post Reply
ROD02b
Forumsberoende
Posts: 548
Joined: Tue Apr 27, 2010 2:07 am

BE kort tungt och skrymmande

Post by ROD02b »

Söker ett ekipage för körkort BE. Som lastar tungt och skrymmande. Har ett dåligt exempel som får dra fantastiska hela 140kg mer än 750kg med BE :doh: . Vilka skåpbilar får dra värt namnet? Är det 3500kg släp som är troretiskt max? 7000kg totalt?



Tjänstevikt 2210 kg Totalvikt 3360 kg
Lastvikt Max 1150 kg
Släp totalvikt (B) Max 750 kg (Teoretisk)
Släp totalvikt (B+) Max 890 kg (Teoretisk) :doh:



Ett tokigt exempel från nätet.
Tjänstevikt 790 kg Totalvikt 980 kg
Lastvikt Max 190 kg
Släp totalvikt (B) Max 2520 kg (Teoretisk) :thumbright:
Släp totalvikt (B+) Max 3270 kg (Teoretisk) :thumbright:
ROD02b
Forumsberoende
Posts: 548
Joined: Tue Apr 27, 2010 2:07 am

Re: BE kort tungt och skrymmande

Post by ROD02b »

https://www.mercedes-benz.se/vans/sv/sp ... nical-data 2000kg släp. Lite ny och dyr, men ett exempel. Noterar att de längsta högskåpen, funkar på b-kort. Men lastvikten sjunker med volymen
ROD02b
Forumsberoende
Posts: 548
Joined: Tue Apr 27, 2010 2:07 am

Re: BE kort tungt och skrymmande

Post by ROD02b »

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Hittade en med 2800kg. Men 750kg med BE. Kan det vara att den saknar krok?

En till. Max släpvagnsvikt 2000 kg , men 1239kg BE.

Är det C eller CE som behöves?
User avatar
Steve
Steve, inte Stiiiv
Posts: 5944
Joined: Wed Sep 24, 2003 7:58 pm
Location: Lykksällä

Re: BE kort tungt och skrymmande

Post by Steve »

C eller CE hjälper inte.

Men det kan ju bero på andra saker som t.ex. vad draget är godkänt för.

Man kan inte alltid gå på siffrorna från Transportstyrelsen heller, speciellt när dom inte är reggade med drag så kan det stå konstiga siffror.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thunderbo1t
Forumsberoende
Posts: 977
Joined: Mon Oct 31, 2011 5:29 pm
Location: Ljusdal

Re: BE kort tungt och skrymmande

Post by Thunderbo1t »

Amerikanska Vanar brukar ha hyffsade dragvikter men är ju inte jättestora att lasta i.
Exempel RXM 502 3180kg med BE (bara tog första jag såg på blocket, varierar mycket)
Sen som Steve skriver så står det mycket tok i transportstyrelsens uppgifter, speciellt på privat/gråimporterade fordon.
ROD02b
Forumsberoende
Posts: 548
Joined: Tue Apr 27, 2010 2:07 am

Re: BE kort tungt och skrymmande

Post by ROD02b »

Dodge maxivan är ok. Men lite törstigt. Och ståhöjd org föredras.
ROD02b
Forumsberoende
Posts: 548
Joined: Tue Apr 27, 2010 2:07 am

Re: BE kort tungt och skrymmande

Post by ROD02b »

Vad gäller vid parkering med långa fordon? Räcker det att hjulen är innanför rutan?

Jag har sett ett långt högskåp, i citykärna. Men det kräver obegränsad lång parkeringsplats. Typ längs med.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Posts: 977
Joined: Mon Oct 31, 2011 5:29 pm
Location: Ljusdal

Re: BE kort tungt och skrymmande

Post by Thunderbo1t »

hjulen innanför så ska det vara lugnt, maxivan ligger bra till där :thumbright:
therealpinto
SFRO-snubben
Posts: 2636
Joined: Mon Jan 19, 2004 8:57 am
Location: Skellefteå
Contact:

Re: BE kort tungt och skrymmande

Post by therealpinto »

Blandar du inte ihop uppgifterna för B96 (utökad B) med BE?

Ta RXM 502 som nämndes innan, den får ju inte dra mer än 750 kg på B/B96 (pga hög totalvikt) men med BE är det ju angivet till 3180 kg.

Uppgifterna för maximal totalvikt på släp som anges för B och B96 (utökad B) i reghandlingarna eller på "Fråga på annat fordon" är ju alltid matematiska uträkningar baserat på den maximala sammanlagda totalvikten som respektive behörighet tillåter - 3500 kg på B och 4250 kg på B96, eller då 750 kg som behörigheterna alltid tillåter oavsett tågvikt. Men de har absolut ingen koppling till vad bilen är godkänd för att dra i praktiken - tillåten släpvagnsvikt kan vara lägre eller högre än de siffrorna.

Om du anger regnummer för någon av bilarna du tittat på så går det att förklara mer i detalj för respektive bil.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
ROD02b
Forumsberoende
Posts: 548
Joined: Tue Apr 27, 2010 2:07 am

Re: BE kort tungt och skrymmande

Post by ROD02b »

Regnr är inte så lätt att uppge. Före man hittat rätt fordon.
therealpinto
SFRO-snubben
Posts: 2636
Joined: Mon Jan 19, 2004 8:57 am
Location: Skellefteå
Contact:

Re: BE kort tungt och skrymmande

Post by therealpinto »

Jag tänkte på det du skrev 28 december;
-----------
ttps://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Hittade en med 2800kg. Men 750kg med BE. Kan det vara att den saknar krok?

En till. Max släpvagnsvikt 2000 kg , men 1239kg BE.
--------

Där känns det ju som att du sökt på regnummer... :-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
ROD02b
Forumsberoende
Posts: 548
Joined: Tue Apr 27, 2010 2:07 am

Re: BE kort tungt och skrymmande

Post by ROD02b »

Snodde regnr från blocket 😚 . Men värre finns garanterat.
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Posts: 215
Joined: Tue Jan 16, 2007 4:30 pm
Location: Vadstena
Contact:

Re: BE kort tungt och skrymmande

Post by Hasse Bus »

Jag har en Citroen Jumper 130Hp från 2014.
L2H2 3500kg totalvikt.
På transportstyrelsens hemsida kan jag läsa detta om min bil.
Tess.JPG
Tess.JPG (61.67 KiB) Viewed 301 times
Vilket då innebär att med BE kort så får jag köra ett släp som väger max 2500kg, om jag förstår det rätt.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
therealpinto
SFRO-snubben
Posts: 2636
Joined: Mon Jan 19, 2004 8:57 am
Location: Skellefteå
Contact:

Re: BE kort tungt och skrymmande

Post by therealpinto »

Typ :-)

Ni som har BE vet ju att det är bruttovikterna som räknas, dvs vad ekipaget verkligen väger, och inte släpets/bilens totalvikt. Till exempel kan du ju dra en fin Brian James A4 med totalvikt 2700 kg, om släpet är lastat så det väger max 2500 kg.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Post Reply