Vässad B20-renovering

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Jag får inte bort navet från vevaxeln. Sitter som berget. Några tips?

Bild
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Fick av det. Värmde och offrade det genom att greppa med stor polygrip och knacka ut det. Lägger till ert nytt nav på inköpslistan!
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Så var det dags för en uppdatering.

Toppen är lämnad för slipning av ventilsäten och en lätt planing. Inte mycket marginal kvar när den redan var planad 3mm..

Blocket lämnade jag för honing och bad dem mäta upp det. Fick besked att den var .20 oval (tolerans enligt spec .03) vilket alltså är 7x över tolerans.. Trist. Detta innebär att jag nu letar efter ett annat block. Blir väl lite grisen i säcken eftersom jag inte har verktyg att kontrollmäta på plats.

En fråga: Är överfallen det enda kritiska som jag måste få med vid ett block-köp? Kan jag återanvända min vev? Hur kritiskt pratar vi?
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av Moparboy440 »

Frän Hotrod :thumbright:
Är det du som har byggt den? Duett ram?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av David Ingvarsson »

HerrLantz skrev: ons nov 09, 2022 7:58 pm Så var det dags för en uppdatering.

Toppen är lämnad för slipning av ventilsäten och en lätt planing. Inte mycket marginal kvar när den redan var planad 3mm..

Blocket lämnade jag för honing och bad dem mäta upp det. Fick besked att den var .20 oval (tolerans enligt spec .03) vilket alltså är 7x över tolerans.. Trist. Detta innebär att jag nu letar efter ett annat block. Blir väl lite grisen i säcken eftersom jag inte har verktyg att kontrollmäta på plats.

En fråga: Är överfallen det enda kritiska som jag måste få med vid ett block-köp? Kan jag återanvända min vev? Hur kritiskt pratar vi?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000030546

Kanske inte top notch men det går att mäta om något är ovalt. Varför inte borra och byta kolvar? Det är en frän rod varför inte hotta upp motorn lite?
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Fick tag på en helt komplett B20, inkl M40-låda från en 142 som besiktigades för 6 mån sedan med motorn. Enligt uppgift en originalbil med 13000mil på mätaren!

Tänkte se om jag kunde få hjälp med att avkoda motorn. Stämpling på fördelarsidan är
4969 18 89155

Stämpling på insugssidan
NBC 15 184837

Har börjat riva motorn för att se hur skicket är. Förhoppningen är fina cylinderlopp inom tolerans så att jag kan använda hela bottendelen från denna motorn.

Blir troligen en del till salu sen..
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Moparboy440 skrev: tor nov 10, 2022 7:09 pm Frän Hotrod :thumbright:
Är det du som har byggt den? Duett ram?
Tack! Nej detta är ett bygge från 80-talet nångång. Duett-chassi 8)
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

David Ingvarsson skrev: fre nov 11, 2022 5:07 pm
HerrLantz skrev: ons nov 09, 2022 7:58 pm Så var det dags för en uppdatering.

Toppen är lämnad för slipning av ventilsäten och en lätt planing. Inte mycket marginal kvar när den redan var planad 3mm..

Blocket lämnade jag för honing och bad dem mäta upp det. Fick besked att den var .20 oval (tolerans enligt spec .03) vilket alltså är 7x över tolerans.. Trist. Detta innebär att jag nu letar efter ett annat block. Blir väl lite grisen i säcken eftersom jag inte har verktyg att kontrollmäta på plats.

En fråga: Är överfallen det enda kritiska som jag måste få med vid ett block-köp? Kan jag återanvända min vev? Hur kritiskt pratar vi?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000030546

Kanske inte top notch men det går att mäta om något är ovalt. Varför inte borra och byta kolvar? Det är en frän rod varför inte hotta upp motorn lite?
Egentligen bara av 2 anledningar: Att gå från en B18A på 60-70hk till B20 med dubbla weber, S-kam, lättat svänghjul och portad/planad E-topp kommer troligen ge mig mer än vad bilen klarar av för att bli någorlunda brukbar :D

Andra anledningen är att detta var tänkt som ett lagom projekt som inte skulle springa iväg i pengar, men det går ju alltid som det går å andra sidan..
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av Erland Cox »

Om din topp är under 82mm så är den planad över 7mm från urspungliga 87mm.
E toppen är redan som standard planad 2mm till 85.
Senast redigerad av Erland Cox den ons jan 11, 2023 11:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Här kommer lite bilder på B20 nr 2.

Hemma och uppe i stativet
Bild

Bild

A-topp på 86,7mm. Alltså aldrig planat!
Bild

Alla kritiska komponenter i kanonskick. Vev, vevlager, ramlager, kamlager, och drev ser ut som nytt.
Bild

Blocket är nu inlämnat på tvätt och uppmätning. Håller tummarna för att få positiva besked, sen får de hona det så att jag kan sätta igång med bygget.
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Erland Cox skrev: tis nov 15, 2022 4:43 pm Om din topp är under 92mm så är den planad över 7mm från urspungliga 87mm.
E toppen är redan som standard planad 2mm till 95.
Nej det tror jag inte stämmer riktigt.

B20A -71 86,7mm
B20A 72- 87mm
B20E 84,9mm

Jag har en E-topp som mäter 81,9mm. Alltså är den planad 3mm.
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Då var det dags för en liten uppdatering igen.

Min senaste B20 som jag köpte har varit inne på ordentlig invändig och utvändig tvätt, uppmätning och honing. Väl hemma åkte den upp i stativet igen så att skruvandet kunde återupptas. Här är blocket målat i icke-röd, vilket säkert retar någon :) Mätte upp lager och spel i vevaxel och kolvar och allt är inom tolerans så äntligen kunde vev och kolvar monteras (sistnämnda inte på bild!). Efter lite rengöring med packningsborttagare släppte sotet från kolvarna och de blev rena och fina igen. Nya kolvringar på och numera på plats i motorn.

Jag har en A-kam och en S-kam liggandes. Ingen av dem känns intressant att sätta i motorn. Den ena för klen och den andra för vass. Undrar därför om jag kan få lite råd och tips på vad som lämpar sig bäst till en B20 med helrenoverad bottendel, A-topp borrad till E-ventiler (44/35mm), stålsäten, portad och planad, dubbla 40mm Weber och extraktorgrenrör. Jag är ute efter en rolig liten bil på gatan med så bra register som möjligt och som inte skäms för sig.

KL Racing har en del att välja på för under 2000kr (de vanliga). Finns även kammar för 4000-6000kr, men det tycker jag blir för mycket. Min A-kam verkar inte vara en originalkam, så att lämna på slipning är ingen idé.

Bild
Bild
Miksa89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tis feb 11, 2020 6:06 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av Miksa89 »

HerrLantz skrev: tor jan 05, 2023 9:52 pm Då var det dags för en liten uppdatering igen.

Min senaste B20 som jag köpte har varit inne på ordentlig invändig och utvändig tvätt, uppmätning och honing. Väl hemma åkte den upp i stativet igen så att skruvandet kunde återupptas. Här är blocket målat i icke-röd, vilket säkert retar någon :) Mätte upp lager och spel i vevaxel och kolvar och allt är inom tolerans så äntligen kunde vev och kolvar monteras (sistnämnda inte på bild!). Efter lite rengöring med packningsborttagare släppte sotet från kolvarna och de blev rena och fina igen. Nya kolvringar på och numera på plats i motorn.

Jag har en A-kam och en S-kam liggandes. Ingen av dem känns intressant att sätta i motorn. Den ena för klen och den andra för vass. Undrar därför om jag kan få lite råd och tips på vad som lämpar sig bäst till en B20 med helrenoverad bottendel, A-topp borrad till E-ventiler (44/35mm), stålsäten, portad och planad, dubbla 40mm Weber och extraktorgrenrör. Jag är ute efter en rolig liten bil på gatan med så bra register som möjligt och som inte skäms för sig.

KL Racing har en del att välja på för under 2000kr (de vanliga). Finns även kammar för 4000-6000kr, men det tycker jag blir för mycket. Min A-kam verkar inte vara en originalkam, så att lämna på slipning är ingen idé.

Bild
Bild
I have R-cam with 2x40 Dellortos,11:1 comp and old Volvo competition service header. And 44/40 valves and DIY-ported head.

Im pretty happy with it,but pretty hard to get smooth running from low rpms to mid rpms because using 36mm chokes.
Used 32mm chokes before but reversion was even worse than now,but i think its caused by my headwork and 40mm exhaust valves.

Works like charm over 3000rpm but below that not so much to tell about. :roll:

So my opinion is if you use 40mm carbs use 32mm chokes and K,D or 717 cam and if you want R,F,S or bigger cam use 45mm carbs so you can have better choke/carb ratio and its easier to get it run nice.

But thats only my opinion. :)
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Thanks for replying!

Yeah ideally I'd like the car to run good in normal traffic, which means going with my S is out of the question. The car is rarely going to be pushed hard (high revs) or raced, I'm looking more for nice mid range power when needed. From reading your reply, which is what most people seem to say, I should probably go for a D cam and smaller chokes.

Again, thanks. No advice is better than those that come from experience!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av Erland Cox »

Jag har byggt ihop en 2,1 liters motor till en Amazon med tidiga B20 toppen med 42-35 ventiler.
Jag använde ett Weber insug som passar mot styrringar i toppen och 36mm halsring.
Steg 3 grenrör, onödigt stort och 2,5" avgassystem.
Kör 123 tändning med 15 grader till 900 varv och 35 grader från det.
Inga missar på låga varv och den ger 160+ hästar samt över 220Nm.
Ska se om jag kan hitta bromskurvan men bilen tar full gas från under 50 i 4:an.
Mycket har med justering att göra men R kammen funkar bra som snäll gatkam.
Har köpt den hos KL racing och jag har inte haft några slitageproblem med deras kammar.
Sen toppar. E toppen har samma vattenkanaler som A och är 2mm planad redan från början.
Så man får utgå från 87mm, allt över 4mm är riskabelt och jag planar max 3mm.

Erland
Skriv svar