Högflödesmodellen med artnr: 1346144
Finns det någon som råkar ruva på en ny Volvo original sådan eller vet någon som kan ha? Har beställt från 2 firmor nu i hopp om att få en äkta men det verkar inte gå.
Det står inte Volvo på någon som tex kg, kl, eller acm säljer. Men finns det någon här som har bra erfarenhet av kinapumparna och hunnit köra några tusen mil så får du gärna hojta till.
På ebay kan man köpa pumpar som är gjorda i land of the free. Märket är Melling och de är väl som med allt annat att de finns nöjda och onöjda användare. Blir väl typ 3500 kr hem till dörren.
Tack för det tipset! Jag litar nog mer på amerikanskt än china i det här fallet så det där är helt klart ett alternativ! Ser då mer ut som originalet i materialet
På ebay kan man köpa pumpar som är gjorda i land of the free. Märket är Melling och de är väl som med allt annat att de finns nöjda och onöjda användare. Blir väl typ 3500 kr hem till dörren.
Det där är inte en original svensktillverkad som det står Volvo på tyvärr. Dom funkar säkert också men det var en äkta jag var ute efter. Men det finns tydligen inte någon som säljer dessa längre sedan många år tillbaka.
Jag har varit med om 2 fall där kinapumparna har skrurit. Altså volvo originalpump men made in China.
En av gångerna var de en välkänd motorbyggare som monterat en Kinapump, och den höll knappt 10h i en nybyggd AppK b23.
Andra fallet var en b230 turbomotor som inte heller höll alltför länge från nybyggd motor.
Båda fallen löstes med att leta reda på 2 begagnade i bra skick och montera, sedan har det fungerat.
Men är du nyfiken på en originalpump från kina kan jag nog eventuellt ordna fram några stycken nya i kartong.