B184 4v Competition Eliminator fräser snik doom kolvar!

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: B19E 4v Test motorn 612hk vid 1.55bar

Inlägg av quattro »

Om du har en tryckdifferens på 0,8 bar mellan insug och avgas borde det försvinna mycket luft direkt ut förbi avgasventilerna när kolven är i topp och båda ventilerna är öppna samtidigt.

Har du mer än 15-20 vevaxelgrader over lap så skulle jag testa att minska den genom att stänga avgasventilen lite tidigare.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 612hk vid 1.55bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej i dag har jag jobbat med att få den att repitera så bra som möjligt sen testa med goatfeul E100. sen lite mera kam tester där den svarade väldigt logiskt men inte super känslig på högre varv men gick att få till mer eller mindre vrid vid 3000rpm ganska tydligt med tidigare stägning. summa sumarum så stog nog kamaxeln rätt bra där den va tidigare då det va en bra kompromiss mellan bra vrid vid 3000rpm som jag behöver för att stalla convertern samt toppeffekt. med mer retardad insugs kam så gav den dock ca 8-10hk mer vid 8300rpm. ( se på den tidigare sidan hur de stog)

Qvartro på en motor med en stor turbo och med ett bra grenrör mm så svarar sugmotorn ganska likt som en race sugmotor= mer överlapp mer mellan vrid och vrider man åt andra hållet så att insug stänger senare flyttar man pik effekten mer uppåt med samma kam.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 612hk vid 1.55bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Har jobbat vidare i dag och den repiterar nu bra på just under 600hk på 1.50 bar. Har dragit den till 8800rpm på slutet. tappar bara några få hk upp till varvstoppen men pik är kring 8300 med denna kam instälning (110/115)

har testat att köra med kallare vatten (5grader) från kranen med mer tryck och flöde istället för dyno tanken (15grader) och det gav ca 12hk och insugs tempen sjönk ungefär från 36 till 26 grader i slutet av pullet.

det är ca 988 i tryck i dag och den ger ca 185nm vid 3000rpm.

B19 kolvarna som motorn fick 1981 fungerar bra fortfarande men knapst optimalt på 600+hk och 8800rpm :thumbright: men gått 109 pull nu och jag har lärt mig massor och det är det viktigaste på en test motor.

mvh jens
Bilagor
received_831333107936586.jpeg
received_831333107936586.jpeg (240.05 KiB) Visad 2184 gånger
received_740983384327274.jpeg
received_740983384327274.jpeg (145.64 KiB) Visad 2184 gånger
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: B19E 4v Test motorn 612hk vid 1.55bar

Inlägg av quattro »

sen lite mera kam tester där den svarade väldigt logiskt men inte super känslig på högre varv men gick att få till mer eller mindre vrid vid 3000rpm ganska tydligt med tidigare stägning. summa sumarum så stog nog kamaxeln rätt bra där den va tidigare då det va en bra kompromiss mellan bra vrid vid 3000rpm som jag behöver för att stalla convertern samt toppeffekt.

OK, skulle vara intressant att veta hur mycket du tappade vid 8300 rpm jämfört med hur mycket du vann vid 3000. Inte alls för att ha synpunkter på hur du prioriterar utan bara för att lära mig hur en sån motor reagerar.

Retarderar du insugskammen flyttar du effektområdet uppåt i varv eftersom insugsventilen stänger senare. Men du öppnar den senare också och då minskar overlapen - vilket med din tryckbalans bör påverka vridet positivt - eller iaf motverka en del av det tapp i vrid du får genom att stänga insugsventilen senare.
Allt är en balans och en kompromiss.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 612hk vid 1.55bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vridet vid 3000rpm sjönk med ret kam från ca 185 till 165-170nm sen vid max rpm så såg jag ca 4-8hk mer men mer att registret flyttades upp ett par-tre hundra rpm skulle jag säga.

skulle man börja byta kamaxel helt så kan man nog få betydligt mer toppeffekt men då dör den totalt på 3000rpm är jag rätt säker på.

på en turbo dragrace typ motor ska man inte va rädd för överlapp! det är bra för renblåsning och sätter igång insugsfasen bra innan kolven ends har börjat resan nedåt på insugstakten. men kräver ett bra grenrör där det inte kommer en massa pulser från andra cylindrar och stör samt en turbo med betydligt lägre medel avgastryck än laddtryck skulle jag säga grovt sätt.

men kul att kunna vrida på kamaxlarna helt för sig nu då man har två för en gång skull :thumbright:

på en 8v topp där måste man gå på en mycket längre dur och med mycket mer lyft kam för att få 90-100hk/L effekt överhuvudtaget och då går man på väldigt mycket överlapp. om man skulle bara ret en snällare kam med lite överlap och måttlig insugs stägning blir det ingen häftig effekt...

tror mitt kam val vart ganska bra med tanke på det fina vridet vid 3000 och 120hk/l i toppeffekt med rätt enkla grejor (men mycket som är ganska genomtänkt).

testerna med E100 vs vanlig E85 på detta låga laddtryck gav rätt lite (typ3-5hk knappt mätbart men åt rätt håll) då jag tordes gå på bästa tändningen med båda bränslerna (ca 26 grader) men skulle jag ladda på mycket mer som den ska få göra senare med riktiga kolvar mm så måste man va mycket mer försiktig med tändningen med E85 så då skiljer det nog 50-100hk till E100 fördel.

kan va också att E100 lite fetare AFR gör att motorn andas lite sämre på rpm då den redan ligger på gränsen med hastighet i insugs kanalen? skulle va intresant att testa och se om man med metanol tappar sug effekt och flyttar ned pik hp rpm?? ska kolla runt om nån har lite metanol över för ett test?

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 612hk vid 1.55bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag letade fram en gammal sävarturbo tråd i det ämnet med input från både järnet , pipemax larry, erland, swr och norrback :thumbright:
viewtopic.php?t=21823
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: B19E 4v Test motorn 612hk vid 1.55bar

Inlägg av quattro »

på en turbo dragrace typ motor ska man inte va rädd för överlapp! det är bra för renblåsning och sätter igång insugsfasen bra innan kolven ends har börjat resan nedåt på insugstakten. men kräver ett bra grenrör där det inte kommer en massa pulser från andra cylindrar och stör samt en turbo med betydligt lägre medel avgastryck än laddtryck skulle jag säga grovt sätt.

Jag kör ju rallybil med restriktorturbo på en Audi 10-ventilsmotor och det blir mer annorlunda än man kan tro. Jag skriver lite mer ingående här för att visa på hur stor skillnaden verkar kunna vara.

Erfarenheten från min bil säger att något högre avgasmottryck än laddtryck är det bästa. Eller iaf det enklaste. Även teorin kan stötta detta tycker jag. Alla tror att allt mottryck enbart är negativt, men med lika tryck på båda sidor blir kamvalet mycket friare och du kan t.ex. (som Jens skriver) få en mer aktiv overlap som drar igång insuget tidigt. Med en annan och bättre turbo som ger tydligt lägre avgasmottryck så tror man naturligtvis att det bara borde bli bättre. Men verkligheten kan vara tvärtom, att man istället tappar effekt. Låter kanske konstigt men eftersom turbon andas genom 34 mm restriktor så begränsas effekten till drygt 300 bhp och då har man inte råd att waste ut en enda kubikcm direkt ut i avgaskanalen vid overlap. Och har man 0,5 bar lägre avgasmottryck än laddtryck så försvinner det mycket luft den vägen.

Om man har en kam som stänger insug sent och/eller har stora insugskanaler så förvärrar det situation. Vad som händer på lägre varv är att ingsugsventilen stänger först efter att flödet genom insugskanalen stannat upp och börjat tryckas tillbaka upp i plenumet. Det sänker givetvis fyllnadsgraden i cylindern, men det ökar också trycket i plenumet då kolven lätt överkommer laddtrycket. Totalt sett ökar båda dessa saker skillnaden mellan laddtryck och avgasmottryck så att ännu mer luft tar vägen direkt ut genom avgasventilen vid overlap. Det blir lite som Järnet skrev i tråden Jens länkade till - "Dessa syremolekyler ingår inte förbränningen". Tillkommer givetvis påverkan från hur pulserna förändras men det bortser jag från här.

Jag har testat massvis med olika konfigurationer genom åren. Om man kokar ned alla varianter till typ bäst och sämst så ser man ett tydligt mönster. När jag körde med en äldre och mindre effektiv turbo gav motorn bäst effekt med den av mina kamaxlar som hade 36 grader total overlap (vid körspel). En värre kam med 72 grader overlap gav marginellt lägre effekt och tappade en del vrid och försenade turbospool.
När jag bytte turbo till en special gjord av Stefan på SL-turbo som sänkte avgasmottrycket med över ett halft bar (gav både högre laddtryck och lägre mottryck) förvånades jag över att motorn presterade sämre än den gjort historiskt trots mycket bättre turbo. Vi pratar här en skillnad på runt 10 %. Jag testade med den vassare kammen igen men det blev ännu sämre. Men när jag provade en ny kam med bara 20 grader overlap så ändrades allt. Nu är motorn i stort sett tillbaka på historiskt max.

Efter att ha testat och grubblat i flera omgångar tror jag att overlapen fortfarande är längre än vad motorn vill ha med den här turbon. Så jag kommer att göra en ny kam med max 15 grader total overlap och som även har tidigare stängning av insug. Det kommer att ytterligare öka fyllnadsgraden på låg och mellanvarv så kanske måste jag också sänka kompet. Får se när jag testat var motorn vill ha tändningen. Sen precis som på din bil, Jens, så måste jag ju balansera vrid och effekt på lägre varv mot hur den går på högre. Men med den utväxling jag har behöver jag inte dra den mer än till 6500 varv så låg och mellanvarv är viktigare.
- - -
Sen när det gäller syre i bränslet så har jag för mig att FIA tillåter max 2% i WRC-bensinen. Varför skulle dom ha begränsningar på detta det om syret inte deltar i förbränningen ???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 612hk vid 1.55bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Restriktor trimmning är mycket svårare än detta haha. Har bara doppat fötterna i den värden än. Mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 612hk vid 1.55bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

en retriktor motor är en helt annan värd där allt blir väldigt anorlunda och med en massa kompromisser som ska fungera så bra som möjligt. jag har inte hållit på så mycket med sånt men jag förstår hur komplext det kan bli. låter som du jobbat på bra med ditt koncept :thumbright: (hör av dig om du behöver hjälp med en annan kam kanske jag kan hjälpa dig om vi slår ihop vår huvuden)

jag har gjort flera tester på avgastryck och kamaxlar och olika grenrör på olika motorer som inte varit strypta och då det inte går att få till en motor som lirar av nån anledning så blir en kamaxel med "A ford tider" (ingen överlapp och insugs avgs öppningar där de fyra takterna är) ofta kamaxeln som fungerar bäst men sugmotor effekten och turbo blir så klart väldigt mycket lägre.

sen en sak som man lätt glömmer är att avgastrycket inte bara påvärkar gasväxligen det är en stor pumpförlust! såg det en gång då jag stog och testa olika turbos på en motor och med det lägre avgastycket så ökade effekten men jag behövde nästan inte öka på soppa mängden.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 612hk vid 1.55bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

har kört några pull i dag då lufttrycket va högre mot 1008 sen haft ca 3-5grader inne runt motorn och lite som jag märkt tidigare så blir den betydligt starkare på spool upp delen vid 3000rpm där den då gav exakt 200nm och 0.21bar ladd/9 grader insugstemp men effekten på fullt laddtryck påvärkas dock inte av vädret speciellt mycket den ligger kvar just under 600hk på 1.50 bar ladd och 8500rpm.

har monterat dit några fler temp givare på motorn. 1 på grenröret nära toppen. 4 just före turbon och 2 ut ur wg.

man ser att avgastemp är lägre än vad 8v motorer bruka ha då avgasöppningen är senare och stiftet i mitten mm sådet har helt enkelt brunnit klart tidigare...

avgastemp 1 680C

avagstemp 4 före turbo 600C

avgastemp 2 efter wg 490C

(E100 igen)

mvh jens
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: B19E 4v Test motorn 612hk vid 1.55bar

Inlägg av quattro »

"A ford tider"
Jag känner igen det. När jag testa med en turbo som visade sig ge rejält högt avgasmottryck fick jag retardera kammen så att insug öppnade på TDC !
Det var där motorn tappade minst effekt. Fast spool blev ju väldigt sen.

avgastrycket inte bara påvärkar gasväxligen det är en stor pumpförlust
Ja, jag har sett såna synpunkter, men jag lutar åt att det inte bör ha så stor effekt. Det är många bars tryck i cylindern när avgas öppnar. 0,5 bar mer eller mindre i avgasmottryck är peanuts i jämförelse. Om inte (medel-)avgastrycket är betydligt högre än laddtrycket så tror jag det faktum att en del av luften försvinner direkt ut vid overlap har betydligt större påverkan. Plus att en vass kam på lägre varv automatiskt fungerar som en Miller-cycle motor och på så vis sänker pumpförlusterna. Vad som jag tycker händer när avgasmottrycket blir för högt att är att avgaserna inte kommer ut ur cylindern och då kommer inte heller färskgasen in. Det påverkar bhp direkt, men det syns också på att motorn går fetare med samma spridartider.
Och som sagt, balans mellan laddtryck och avgastryck tror jag är bäst.

man ser att avgastemp är lägre än vad 8v motorer bruka ha då avgasöppningen är senare
Både högt komp, effektiv squish och sen avgasöppning höjer brinnhastigheten och sänker avgastemperaturen. Men då spolar ju turbon lite senare också så du kan ju vilja ha relativt tidig avgasöppning bara för att köra igång convertern. Men jag antar att du tänker på att på att E100 ger lägre avgastemp.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 612hk vid 1.55bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

fjädertrycks antäckningar insugsidan.

säte 36mm ca 54kg och max lyft 24mm 108kg

ca 2mm från coilbinde 12mm lyft. inga tendenser till ventil flyt på 8800rpm.

5.0mm underlägga bricka.

GL 20 ca 28.85 BC på omslip stock stomme
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 612hk vid 1.55bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

har fått lite insperation av crister j och hans fina vit motor toppar och jag ska försöka få upp arian och flödet lite mer och se hur det gör av sig. har ökat diametern under insugsventilen med mirran mad en dryg mm med ett 90 graders stål sen ska jag hand fila lite i svängen sen försöka öka arian i hela toppen en storlek till. skulle vilja testa lite mer sen i vår eller mot hösten med detta. har köpt in lite små grejor också och förberätt för en del andra tester....

skulle man kunna nå 250 sug hk ur 1986cc med bara slipade standard grejor som denna motor består av??

ska slipa ur ventil utagen på insug lite större också då jag ser små nötningar efter kam testerna då jag vred de rätt mycket ( i sidled inte på djupet) dock är alla ventiler under 0.02mm i rundhet i V bryggan så har inte tagit i så farligt.

är lite sugen att prova en annan insugs kam med liknade duration men med mera aria och lyft från agap. får se hur budjeten är lite senare...

skulle vilja bygga ett grövre insug med dubbla spridare 2200cc per cylinder också i plåt sen och med mek pumpen så man kan testa metanol fullt ut.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Erland Cox »

Störst och blankast är aldrig bäst.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite större är klart bättre i just detta fall! det syntes ju tydligt. +40hk redan vid 1.5 barladdtryck. tror lite större en gång till är lite bättre men vi får se? dynon berättar saningen framöver. har tagit upp lite under ventilen nu ska porta lite till senare.

blankt är nog extra dåligt då man kör alkohol bränslen. viktigt att det fungerar med förbräningen i en turbo (överladdad) motor. skulle vilja ta bort klämspalten men blir senare då jag vill ta en sak i sänder.

mvh jens
Skriv svar