(B6284T) svängdämpare

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Post Reply
User avatar
t-lila
För mycket laddtryck
Posts: 102
Joined: Mon Jan 19, 2009 11:23 pm
Location: visby
Contact:

(B6284T) svängdämpare

Post by t-lila »

Hej har en t6-99 maskin till mitt projekt som de fattas svängdämpare på skulle gärna vilja ha förslag på en bra dämpare har hört att t6 inte är bra
Finns de nån här som nördat ner sig i ämnet?

Tack på förhand.
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
hauge
Forumsberoende
Posts: 1063
Joined: Sat Jan 30, 2010 9:46 pm
Location: Eslöv

Re: (B6284T) svängdämpare

Post by hauge »

en svängningsdämpare dämpar en viss mängd vid ett visst varvtal, beroende på den yttre ringen och egenskaperna på gummit, så de är i praktiken motorspecifika.

På vilket sätt är de inte bra?
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
User avatar
t-lila
För mycket laddtryck
Posts: 102
Joined: Mon Jan 19, 2009 11:23 pm
Location: visby
Contact:

Re: (B6284T) svängdämpare

Post by t-lila »

Jag läste det nånstans.
Hur dom funkar vet jag.
Jag har en från en femma tänkte om den funkar
Men om dom är motorspecifika kanske de inte går men jag tror dom är lika till funktionen.
Tack för svar.
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
hauge
Forumsberoende
Posts: 1063
Joined: Sat Jan 30, 2010 9:46 pm
Location: Eslöv

Re: (B6284T) svängdämpare

Post by hauge »

Du kan använda en så kallad fluiddamper som är vanligt när man inte riktigt vet kritiskt varvtal och som dämpar över alla varvtal och kanske inte dämpar som mest vid det kritiska. De är bra som mest när man ändrat interna vikterna i motorn och inte har en aning om det nya kritiska varvtalen. Annars är rekommendationen att köra med original och tro på att volvo gjorde ett bra jobb.

Är du lite äventyrlig så är dämparen inte kritisk under kortare tid dvs på de flesta motorer så fungerar de med "vadsom helst" utan att rasa.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Post Reply