K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Cedric
För mycket laddtryck
Posts: 119
Joined: Sat Nov 05, 2011 11:34 pm

Re: K-jetronic

Post by Cedric »

Denna lite oklara sammanställning florerar ju runt. 096 är det jag har i min, verkar räcka till ca 245 hästar i standardform, men lambda börjar bli lite snålt på maxvarv för en turbomotor. En bekant i england skickade sitt bränslehuvud till https://www.kmipetrolinjection.co.uk/ för en upputsning, han verkar få ut ungefär 275 hästar då, där nånstans verkar det ta slut. Trendab har ju den del gamla gubbar kvar i verkstan sist jag var där, så det är möjligt att dom fortfarande fortfarande sysslar med Kjet. Men med sugmotor blir det ju såklart lite besvärligare att öka effekten pga tryckfallet över plattan.

Sen finns ju v8 bränslehuvud från merca tex, men det känns lite besvärligt för såpass lite effekt, men klappan är ju större, och det klarar avsevärt mycket mer bränsle än vad du behöver.
Kjet.PNG
Kjet.PNG (323.34 KiB) Viewed 2014 times
Porsche 924 turbo
User avatar
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Posts: 2273
Joined: Sun Dec 07, 2003 4:38 pm
Location: yttertavle/umeå

Re: K-jetronic

Post by fredde_vit_pv »

Är det uteslutet att åka med två bränslehuvuden?
User avatar
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Posts: 65
Joined: Sat Mar 22, 2014 9:40 am

Re: K-jetronic

Post by Emil_1988 »

Tack för alla svar! :thumbright:

Lite bakgrund: Det är en 240 voc som jag tänkt använda som vägbil tills vidare. Och eventuellt klassa om till en Appendix K så småningom.
Och då måste ju komponenterna vara det som satt original om det ska gå att homologera. Så jag kan inte byta till en annan mängdmätare.

Så jag måste helt enkelt få GLT sprutet att leverera mer soppa. Har labbat en hel del med system, styrtryck och olika pumpar för att det skulle bli optimalt med voc motorn. Men nu räcker det inte till, så då måste flaskhalsen sitta i slitsarna.

En brytare till kallstarten kanske vore nåt, men då skulle man ju ha en som slår till vid endast fullast i så fall.

Så jag behöver ett spruthuvud som har 4 utgångar och större slitsar/munstycken än GLT varianten. Alternativt skicka in på gnistning.

Hur ser Saab varianten ut? Har den 4 eller 6 utgångar?

PS: Alla säger 'sätt på förgasare' men det kommer inte på fråga 8)
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
User avatar
Emil_1988
Ganska mycket laddtryck
Posts: 65
Joined: Sat Mar 22, 2014 9:40 am

Re: K-jetronic

Post by Emil_1988 »

0438 100 074 heter det från 240 GLT. Finns inte med på den listan. Men gissar att det stoppar runt 180hk.

Mvh Emil
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
OttoB
För mycket laddtryck
Posts: 149
Joined: Fri Oct 03, 2014 10:20 am

Re: K-jetronic

Post by OttoB »

0280170416 är lite större kallstartventil.
Cedric
För mycket laddtryck
Posts: 119
Joined: Sat Nov 05, 2011 11:34 pm

Re: K-jetronic

Post by Cedric »

OttoB wrote: Sun Apr 11, 2021 6:04 pm 0280170416 är lite större kallstartventil.
Intressant, har aldrig sett nån info om olika flödeskapacitet på kallstartsventilerna. har du några siffror på det?
Porsche 924 turbo
nkro
För mycket laddtryck
Posts: 493
Joined: Tue Nov 13, 2007 10:54 pm

Re: K-jetronic

Post by nkro »

Den här tråden har jag glömt. På gamla goda tiden schimsade i alla fall ett fabriksteam systemtrycket till ca 7,5 - 8 bar. Schimsade man för mycket "stack" trycket iväg. Då backar man av lite. Kallstarten sattes på microbrytare på spjället. typ 60 grader öppet.
Niklas
loop
Forumsberoende
Posts: 1588
Joined: Thu Apr 14, 2005 10:29 pm
Location: Hässleholm

Re: K-jetronic

Post by loop »

Cedric wrote: Mon Mar 29, 2021 2:56 pm Denna lite oklara sammanställning florerar ju runt. 096 är det jag har i min, verkar räcka till ca 245 hästar i standardform, men lambda börjar bli lite snålt på maxvarv för en turbomotor. En bekant i england skickade sitt bränslehuvud till https://www.kmipetrolinjection.co.uk/ för en upputsning, han verkar få ut ungefär 275 hästar då, där nånstans verkar det ta slut. Trendab har ju den del gamla gubbar kvar i verkstan sist jag var där, så det är möjligt att dom fortfarande fortfarande sysslar med Kjet. Men med sugmotor blir det ju såklart lite besvärligare att öka effekten pga tryckfallet över plattan.

Sen finns ju v8 bränslehuvud från merca tex, men det känns lite besvärligt för såpass lite effekt, men klappan är ju större, och det klarar avsevärt mycket mer bränsle än vad du behöver.

Kjet.PNG
Är det där bara Volvo? Jag har några huvuden, Golf GTI, SAAB, Ford, Volvo, kanske nåt mer.

Sålde ett från Merca v8 till nån här, för flera år sedan.
User avatar
t-lila
För mycket laddtryck
Posts: 101
Joined: Mon Jan 19, 2009 11:23 pm
Location: visby
Contact:

Re: K-jetronic

Post by t-lila »

Här är min b23 me k-jet. Bränslehuvet från turbon o andra små moddar. Ca 135hk på hjulen.
Std botten balanserad viktad toppen 405 typ steg 2 med måne7 kam o jo de finns tomgång😁
Har en video på den med isdäck men tyvärr är min kunskap på hur man får me den här begränsad 😅
Attachments
large_53875-480896.jpg
large_53875-480896.jpg (142.99 KiB) Viewed 479 times
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
vebotrimmarn
Forumsberoende
Posts: 767
Joined: Mon Dec 12, 2011 11:44 am
Location: lycksele, norrbyberg

Re: K-jetronic

Post by vebotrimmarn »

t-lila wrote: Wed Feb 08, 2023 3:47 pm Här är min b23 me k-jet. Bränslehuvet från turbon o andra små moddar. Ca 135hk på hjulen.
Std botten balanserad viktad toppen 405 typ steg 2 med måne7 kam o jo de finns tomgång😁
Har en video på den med isdäck men tyvärr är min kunskap på hur man får me den här begränsad 😅
ladda upp på youtube och länka hit :)
Cedric
För mycket laddtryck
Posts: 119
Joined: Sat Nov 05, 2011 11:34 pm

Re: K-jetronic

Post by Cedric »

t-lila wrote: Wed Feb 08, 2023 3:47 pm Här är min b23 me k-jet. Bränslehuvet från turbon o andra små moddar. Ca 135hk på hjulen.
Std botten balanserad viktad toppen 405 typ steg 2 med måne7 kam o jo de finns tomgång😁
Har en video på den med isdäck men tyvärr är min kunskap på hur man får me den här begränsad 😅
Snyggt motorrum, har du nån koll på hur AFR/Lambdakurvan ser ut på fullast?
Porsche 924 turbo
Post Reply