K-jetronic
Moderator: backeliten
Re: K-jetronic
Denna lite oklara sammanställning florerar ju runt. 096 är det jag har i min, verkar räcka till ca 245 hästar i standardform, men lambda börjar bli lite snålt på maxvarv för en turbomotor. En bekant i england skickade sitt bränslehuvud till https://www.kmipetrolinjection.co.uk/ för en upputsning, han verkar få ut ungefär 275 hästar då, där nånstans verkar det ta slut. Trendab har ju den del gamla gubbar kvar i verkstan sist jag var där, så det är möjligt att dom fortfarande fortfarande sysslar med Kjet. Men med sugmotor blir det ju såklart lite besvärligare att öka effekten pga tryckfallet över plattan.
Sen finns ju v8 bränslehuvud från merca tex, men det känns lite besvärligt för såpass lite effekt, men klappan är ju större, och det klarar avsevärt mycket mer bränsle än vad du behöver.
Sen finns ju v8 bränslehuvud från merca tex, men det känns lite besvärligt för såpass lite effekt, men klappan är ju större, och det klarar avsevärt mycket mer bränsle än vad du behöver.
Porsche 924 turbo
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
Är det uteslutet att åka med två bränslehuvuden?
Tack för alla svar!
Lite bakgrund: Det är en 240 voc som jag tänkt använda som vägbil tills vidare. Och eventuellt klassa om till en Appendix K så småningom.
Och då måste ju komponenterna vara det som satt original om det ska gå att homologera. Så jag kan inte byta till en annan mängdmätare.
Så jag måste helt enkelt få GLT sprutet att leverera mer soppa. Har labbat en hel del med system, styrtryck och olika pumpar för att det skulle bli optimalt med voc motorn. Men nu räcker det inte till, så då måste flaskhalsen sitta i slitsarna.
En brytare till kallstarten kanske vore nåt, men då skulle man ju ha en som slår till vid endast fullast i så fall.
Så jag behöver ett spruthuvud som har 4 utgångar och större slitsar/munstycken än GLT varianten. Alternativt skicka in på gnistning.
Hur ser Saab varianten ut? Har den 4 eller 6 utgångar?
PS: Alla säger 'sätt på förgasare' men det kommer inte på fråga

Lite bakgrund: Det är en 240 voc som jag tänkt använda som vägbil tills vidare. Och eventuellt klassa om till en Appendix K så småningom.
Och då måste ju komponenterna vara det som satt original om det ska gå att homologera. Så jag kan inte byta till en annan mängdmätare.
Så jag måste helt enkelt få GLT sprutet att leverera mer soppa. Har labbat en hel del med system, styrtryck och olika pumpar för att det skulle bli optimalt med voc motorn. Men nu räcker det inte till, så då måste flaskhalsen sitta i slitsarna.
En brytare till kallstarten kanske vore nåt, men då skulle man ju ha en som slår till vid endast fullast i så fall.
Så jag behöver ett spruthuvud som har 4 utgångar och större slitsar/munstycken än GLT varianten. Alternativt skicka in på gnistning.
Hur ser Saab varianten ut? Har den 4 eller 6 utgångar?
PS: Alla säger 'sätt på förgasare' men det kommer inte på fråga

Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Opel Ascona - B234f -77
0438 100 074 heter det från 240 GLT. Finns inte med på den listan. Men gissar att det stoppar runt 180hk.
Mvh Emil
Mvh Emil
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Opel Ascona - B234f -77
0280170416 är lite större kallstartventil.
Intressant, har aldrig sett nån info om olika flödeskapacitet på kallstartsventilerna. har du några siffror på det?
Porsche 924 turbo
Den här tråden har jag glömt. På gamla goda tiden schimsade i alla fall ett fabriksteam systemtrycket till ca 7,5 - 8 bar. Schimsade man för mycket "stack" trycket iväg. Då backar man av lite. Kallstarten sattes på microbrytare på spjället. typ 60 grader öppet.
Niklas
Är det där bara Volvo? Jag har några huvuden, Golf GTI, SAAB, Ford, Volvo, kanske nåt mer.Cedric wrote: ↑Mon Mar 29, 2021 2:56 pm Denna lite oklara sammanställning florerar ju runt. 096 är det jag har i min, verkar räcka till ca 245 hästar i standardform, men lambda börjar bli lite snålt på maxvarv för en turbomotor. En bekant i england skickade sitt bränslehuvud till https://www.kmipetrolinjection.co.uk/ för en upputsning, han verkar få ut ungefär 275 hästar då, där nånstans verkar det ta slut. Trendab har ju den del gamla gubbar kvar i verkstan sist jag var där, så det är möjligt att dom fortfarande fortfarande sysslar med Kjet. Men med sugmotor blir det ju såklart lite besvärligare att öka effekten pga tryckfallet över plattan.
Kjet.PNG
Sålde ett från Merca v8 till nån här, för flera år sedan.
Här är min b23 me k-jet. Bränslehuvet från turbon o andra små moddar. Ca 135hk på hjulen.
Std botten balanserad viktad toppen 405 typ steg 2 med måne7 kam o jo de finns tomgång
Har en video på den med isdäck men tyvärr är min kunskap på hur man får me den här begränsad
Std botten balanserad viktad toppen 405 typ steg 2 med måne7 kam o jo de finns tomgång
Har en video på den med isdäck men tyvärr är min kunskap på hur man får me den här begränsad
- Attachments
-
- large_53875-480896.jpg (142.99 KiB) Viewed 479 times
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
ladda upp på youtube och länka hitt-lila wrote: ↑Wed Feb 08, 2023 3:47 pm Här är min b23 me k-jet. Bränslehuvet från turbon o andra små moddar. Ca 135hk på hjulen.
Har en video på den med isdäck men tyvärr är min kunskap på hur man får me den här begränsad![]()

Snyggt motorrum, har du nån koll på hur AFR/Lambdakurvan ser ut på fullast?t-lila wrote: ↑Wed Feb 08, 2023 3:47 pm Här är min b23 me k-jet. Bränslehuvet från turbon o andra små moddar. Ca 135hk på hjulen.
Har en video på den med isdäck men tyvärr är min kunskap på hur man får me den här begränsad![]()
Porsche 924 turbo