Riktning av vevaxel

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Post Reply
User avatar
jompazx
För mycket laddtryck
Posts: 404
Joined: Tue Feb 06, 2018 5:37 pm
Location: Torslanda
Contact:

Riktning av vevaxel

Post by jompazx »

Hej,

en extremt öppen fråga.

är det någon som har djup insikt i de olika metoderna som finns för att rikta vevaxlar?

för ett par år sen så såg jag en herre rikta en vevaxel på ett för mina ögon spektakulärt sätt. Jag vet inte om vågar dela med mig av hur han gjorde om det inte är en allmänt känd metod. Jag vill ju inte röja någon annans eventuella "yrkes hemligheter".

EDIT: jag åsyftar smidda eller gjutna vevaxlar till mc/bil/lastbil, inte indexering av vevskinkor på mopedvevar
mvh! Jonathan Hall
Allx
För mycket laddtryck
Posts: 176
Joined: Wed Jul 06, 2016 8:43 pm
Location: Västerås

Re: Riktning av vevaxel

Post by Allx »

En någorlunda stark press med lämpliga klossar på varsin sida är väl den vanligaste metoden
User avatar
Steve
Steve, inte Stiiiv
Posts: 5952
Joined: Wed Sep 24, 2003 7:58 pm
Location: Lykksällä

Re: Riktning av vevaxel

Post by Steve »

Hammare/slägga?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
User avatar
blackadder
Forumsberoende
Posts: 853
Joined: Sat Dec 19, 2009 11:20 am
Location: Dingle

Re: Riktning av vevaxel

Post by blackadder »

Steve wrote:Hammare/slägga?
Ska tydligen vara en bra metod där spänningarna försvinner.
Behövs nog lite handlag.

/Peter

quattro
Forumsberoende
Posts: 534
Joined: Sun Mar 01, 2009 2:47 pm
Location: Borås

Re: Riktning av vevaxel

Post by quattro »

Låter man rikta en vevaxel behöver man ha koll på hur det görs och hur resultatet blir då riktning av en vevaxel kan få konsekvenser man inte räknat med.

Den som riktar en axel försöker få alla ramlager att spåra exakt med varandra.
Det kan leda till att vevlagren inte längre gör det.
Då behöver man slipa om alla vevlager till underdimension för att de skall ligga exakt i plan/spår med ramlagren igen.

Det råkade jag utför med en axel till min Audi 10v. Efter att jag låtit rikta axeln blev oljetrycket ganska snart allt sämre på tomgång. När jag rev motorn hade vevlagren slitits ner till kopparbasen längst ut på vid kanten på båda sidor (framåt och bakåt i motorns längsdimension) men var helt oskadade på mitten. Det tog mig en stund att inse att orsaken var att lagerytorna på vevslängen inte längre spårade perfekt med vevaxelplanet.

Jag kasserade axeln. Det hade varit bättre att inte låta rikta den.
Post Reply