Volvo PV 544 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

MB 4 ME skrev: sön aug 07, 2022 10:01 pm Inte bara den blivande frun som vill åka, även jag!
Så ofta som du hälsar på så kanske de dröjer en sommar till eller så? 😉

Gjorde ett ryck ikväll me, sista semesterveckan så gäller att passa på!

Har gjort sidoplåtarna och punktat fast dessa.
BB12CF86-0CAE-492D-9DAC-C6FBB092F7B8.jpeg
22F5A3AD-8F19-42B2-B8DA-8505CAB12E17.jpeg
På golvet bredvid ser man Zekes snygga skiss på hur en snitsig växellådstunnel borde se ut, är inte så långt ifrån skissen ändå 😊

Har även grovkapat ut en topplåt men måste börja fundera på spakställ och så innan ja bränner dit den!
F4BC184B-B336-4A6E-8726-95904E6FF4F8.jpeg
F4BC184B-B336-4A6E-8726-95904E6FF4F8.jpeg (395.19 KiB) Visad 2398 gånger
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Fortsätter sakta men säkert!
Har försökt sätta alla plåtar i lite böj/spän för att de inte ska vibrera så lätt, hoppas ja tänkt rätt!
Började måtta in växelspaken, tyvärr gick den inte placera så ja kan behålla handbromsen utan får bygga om den på nått sätt sedan!
E7F4CB65-6083-46E7-9454-8BFA552F2BDB.jpeg
E7F4CB65-6083-46E7-9454-8BFA552F2BDB.jpeg (405.32 KiB) Visad 2356 gånger
C5288E2E-7B86-4570-B72E-5D42465F5013.jpeg
C5288E2E-7B86-4570-B72E-5D42465F5013.jpeg (213.42 KiB) Visad 2356 gånger
Därefter åkte den mytomspunna Lidlplasman fram och ett hål togs upp på frihand 😂
7B7D2E98-4EA2-4C9D-BFDB-3914B5154D8D.jpeg
7B7D2E98-4EA2-4C9D-BFDB-3914B5154D8D.jpeg (198.43 KiB) Visad 2356 gånger
Senast redigerad av Markus den ons aug 10, 2022 10:18 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Gjorde ett rör för att få upp spaken lite och punktade dit de. Blir nog rätt okej!
2F7341DE-BA92-4509-93A4-13CA0B05A41E.jpeg
Är de nån som minns hur mycket man brukade förlänga en växelspak under kulan för att få lämpliga lägen? Har för mig 15mm? Men frågan är så hur långt är de på en originalspak?
Den ja har nu har sjuk justering men tänkte försöka få växellänkaget så rakt som möjligt så trist om ja är 2-3cm fel.
Så är de nån som minns med sig hur långt under kulan man tyckte en getraglåda skulle ha för att kännas lite sportig?
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av blackadder »

Det blev ju en riktigt snajsig tunnel.
Verkar finns hyffsat med plats för fötterna också.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Ja men än så länge är ja nöjd! Trodde inte ja skulle få till något så pass schysst!

Funderar lite på handbroms!
Jag hade tänkt bygga om originalspaken med en bromscylinder så den blev hydraulisk.
Eftersom den måste flyttas osv så är jag sugen på att bara köpa något färdigt för att spara tid.
Är de nån som kör med en hydraulisk handbroms med spärr och törs man lita på de? Samtidigt är de väl sån lösning på alla moderna bilar att man litar på hydrauliktrycket eller?
Har en rätt brant uppfart så går inte bara lämna med en växel i.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av therealpinto »

Det finns inga produktionsbilar med hydraulisk handbroms (eftersom det är tillåtet) och nej, de håller inte trycket så man kan "lita" på dem över tid. Jag har provat i rent utvärderingssyfte, med helt nya grejer rätt igenom.

"Moderna" bilar har en elmotor med en självlåsande snäckväxel eller liknande som sätter an parkeringsbromsen.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

therealpinto skrev: fre aug 12, 2022 6:12 am Det finns inga produktionsbilar med hydraulisk handbroms (eftersom det är tillåtet) och nej, de håller inte trycket så man kan "lita" på dem över tid. Jag har provat i rent utvärderingssyfte, med helt nya grejer rätt igenom.

"Moderna" bilar har en elmotor med en självlåsande snäckväxel eller liknande som sätter an parkeringsbromsen.

Gustaf
Tack! Då behöver man inte fundera mer på de!
Ingen annan bra och enkel lösning på parkeringsbroms? Tänker typ som de är i en automatlåda eller så?
Eller är de bara att försöka få tag på allt som behövs för att få till originalhandbromsen i 240axeln?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av therealpinto »

Det är nog absolut enklast att bara skaffa 240-delar. Det borde ju finnas rätt gott om sånt, tycker jag. Plocka helst spak och allt så blir utväxlingarna rätt och det fungerar direkt. Jag har lagt alldeles för mycket tid själv på egna parkeringsbromslösningar som aldrig blir bra...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Inser ju att säsongen snart är över så får allt skynda mig om ja ska hinna köra något i år!

Bytte från Hardy till en Knut på utgående Axel på lådan för att eventuellt kunna återanvända Freddes mellanaxel!
E68BA53B-7DA3-43C6-AFFD-5F94A0CD30B1.jpeg
E68BA53B-7DA3-43C6-AFFD-5F94A0CD30B1.jpeg (265.23 KiB) Visad 2111 gånger
Kapar av tappen först när ja vet om de kommer passa! Annars kör ja nog me Hardy istället! (Många namn som telefonen stavar me inledande versal 😂)

Sen satte ja ihop toppen Jens byggt åt mig så när som på två pinnbultar som var krokiga. Hade några pinnbultar över men dom verkar nån ha våldat dit nån metrisk mutter på så ska se om ja kan gräva rätt på fräschare!
E68BA53B-7DA3-43C6-AFFD-5F94A0CD30B1.jpeg
E68BA53B-7DA3-43C6-AFFD-5F94A0CD30B1.jpeg (265.23 KiB) Visad 2111 gånger
Sen ska ja smälla ihop B20in, lyts ur B18 och börja montera ihop allt så ja kan bygga en växellådsbalk!
Bilagor
EEA4ED6A-D0B7-44EE-BC87-5521AABDF901.jpeg
EEA4ED6A-D0B7-44EE-BC87-5521AABDF901.jpeg (272.39 KiB) Visad 2111 gånger
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Har insett att säsongen är förbi och PVn förblev en pallbocksracer i år tyvärr 😕
Hur som helst så nya tag för nästa sommar!

Har fortsatt svetsa ihop tunneln och nu näst på schemat står ett motorbyte! Ska ut med b18 och in med B20 så ja kan montera fast lådan och fixa till balken och spakstället.

Har satt ihop motorn så när som på att toppen är kvar.
Då blocket är rätt så toppdeckat så blev de att köpa en liten tjockare packning. Insåg när ja skulle montera ihop de att packningen är lite olika på sidorna men kunde inte direkt se nån skillnad på hur hålbilden passade, nån som vet om denna sida med den blanka delen i mitten ska va uppåt eller neråt?
82CBEFCD-9C36-4C65-AE0A-4EE789C10A3B.jpeg
82CBEFCD-9C36-4C65-AE0A-4EE789C10A3B.jpeg (429.91 KiB) Visad 1841 gånger
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Inser att vårsäsongen närmar sig och snart blir den stående en sommar till om ja inte gör ett ryck!
Kardantunneln är klar så nära som målning, tänkte ja skulle provmontera motor och växellåda innan ja målar ifall ja tänkt fel! (Vilket är mycket troligt! 😂)

Monterade svänghjulet, blir 50/50 12:9 och ARP 😊
0C4F8D18-094F-48F6-AE3A-CC997646A46D.jpeg
0C4F8D18-094F-48F6-AE3A-CC997646A46D.jpeg (432.61 KiB) Visad 1340 gånger
Har ett LH2.4 pottsvänghjul som är planfräst och ombyggt för 240mm lamell.

3D-printade en centrering för lamellen och den funkade riktigt bra!
BDB28128-BF67-4A29-BBE8-702873DC4E02.jpeg
BDB28128-BF67-4A29-BBE8-702873DC4E02.jpeg (381.54 KiB) Visad 1340 gånger
Ska ta och fixa ett triggerfäste bak på motorn och prova trigga på de som är kvar i svänghjulet!

Provade att sätta ihop lådan och verkade vara rätt lämplig längd på stången till utrampningslagret osv så nästa blir att stoppa i de i bilen och bygga en växellådsbalk!
EF2DFD91-D8E3-4A73-B857-271EE5635CC7.jpeg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

kommer bli nice detta med fler vassa B20 runt byn i sommar och på dragy listan!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Steve »

Måste ju måla toppen också! :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Steve skrev: fre mar 24, 2023 12:57 pm Måste ju måla toppen också! :)
Den går nog inte fortare för det 😉

Hur som helst så nådde ja väl nån form av milstolpe ikväll, b20in inlyft, måttat till något som ja tror är en vettig vinkel på motorn.
IMG_5978.jpeg
IMG_5978.jpeg (362.13 KiB) Visad 1015 gånger
Sedan så byggde ja en växellådsbalk.
Hade sån tur att ja fick lägga vantarna på en från en viss snabb amazon så kunde bara bygga om den lite!
Nu sitter lådan på plats och de blev rätt bra me fritt utrymme runt lådan till kardantunneln!
Och de går fint att shimsa den upp/ner efter behov 😊
IMG_5977.jpeg
IMG_5977.jpeg (455.33 KiB) Visad 1015 gånger
Känns ändå lovande för att få köra i sommar!

Har följande kvar (tror jag 😊)
- spakställ
- kardan
- bromsrör
- rör/slang till kopplingen
- avgassystem (kan bli väldigt kort!)

Efter de borde den gå att köra!

Sen fantiserar jag om att hinna bygga ett nytt insug och grenrör också för en Super HX40 jag köpt, kan dock hända att de blir att bygga de parallellt med att ja börjar provköra lite me min kinaturbo och gamla insuget.
För då blir de att även montera en intercooler och nya tryckrör/avgassystem.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Har varit stendött en längre period när annat kommit i mellan men fick tummen ur ikväll och bestämde att de är viktigare att få köra än att allt ska va perfekt så målade bilen invändigt och kittade alla skarvar.
IMG_6108.jpeg
IMG_6108.jpeg (150.53 KiB) Visad 715 gånger
Imorrn blir de att blåsa body under och sen börja montera ihop allt.

Är inte orimligt mycket kvar att göra, montera in allt, fixa lite bromsrör och ev göra något åt avgassystemet.

Kommer börja med samma insug, turbo och grenrör som i fjol men har en superhx40 som ligger.
Kan bli intressant jämförelse sedan när man byter 😊
Skriv svar