B184 4v Competition Eliminator fräser snik doom kolvar!

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev: tor apr 13, 2023 3:55 pm ja 2.50 bar apsolut.

eland det är ingen B20 det är en 16v topp! sen har jag jobbat med den i dynon halva vintern så ja den börjar gå rätt bra nu ja :thumbright:

motorn har också en turbo som ger väldigt bra gasväxling vid överlap då den bara har ca 0.6bar medel avgastryck vid 1.50bar laddtryck.

inga trix i corigerig! jag bromsar turbo motorer utan väder och det är den effekt den ger här och just då!

tempen in i turbon fins i datan och ligger kring 7-12 grader då man dynar på vintern. lufttrycket va oftast kring 980 . insugstempen i plenium är ca 28 grader då jag har effektiv laddkylare.

slår jag igång corr så lägger ofta dynon till 1-5% men så mäter jag inte turbo motorer.
"590 hk på 1986cc B18 standard bottendel är ok nu på bara 1.50bar och 8400rpm men klurar och filar på en 600+ topp nu sakta men säkert... sen minska cubiken till 1806cc och 9000rpm då bör liter effekten bli skaplig men har bara sätt det i data sim värden än men kommer med mer tester."

Jag fattade det som om du skrev om din B18 motor men 1986cc B18 verkade underligt?
Men du har nån korrigering för inertia eller har du slutat att använda den?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skrev kanske fel nånstans? B19 ska det stå och för att va tydlig så har den 88.9 borr och 80 slag och liknade kolvar som i en B20 med 24 kolvbult.

men vad tror du erland är mina mål rimliga eller fantiserar jag? :hihi:

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Erland Cox »

En sak i sänder för du svarar aldrig på frågor.

Har du nån inertia kompensering?
Och i så fall hur många hästar ger den din motor extra?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo erland det har jag och det har även superflow bänkar och alla andra vatten turbin bänkar man vet bara inte om det. vi har snackat mycket om de tidigare och de behövs för att en bromsbänk ska repitera då svep hastigheterna alldrig ar exakta från svep till svep med en vattenturbin. jag kan se vart vi prata om de tidigare om du vill läsa på igen om det?

med performanc trends programvara så kan man stänga av det och köra step test på en sugmotor men en turbo motor går det inte men jag kan svepa väldigt sakta på höga rpm där cylindertrycket inte är så högt och då får man samma hk som då man använder intera kompensering stort sätt. på sugmotorer så kollar jag ibland och det brukar stämma väldigt bra då jag har bromsat i 12 år i min bänk och kan den rätt bra. med turbo så är det inte riktigt lika enkelt då turbon blir argare då man håller fast motorn men samtidigt ökar insugs och förbränings tempraturerna lite så går inte testa super exakt. har dock kollat under första delen av denna dyno då den va sugmotor och den repiterade då innom ett par hk beroende om man svepte sakta eller fort eller stillastående.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Erland Cox »

Det skriver man själv in. Min rulle har inte det.
Hur många hästar extra ger det vid en acceleration på 600 varv per sekund?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag använder det inte heller på min rullande landsvägs dyno. den repiterar ju bra ändå och det är stora fördelen med den typen av dyno + att det är snabbt att testa men fins nackdelar också så klart som att man alldrig kan veta exakt vad motorn ger på vevaxeln....

det blir inte en viss hk heller som man får eller förlorar på en viss acc som säg 600rpm/sec det beror på vilket rpm man är på också och vikter och diametrar (svängmassa) på allt annat i motorn och i dynon också.

men allt det behöver man inte fundera ihjäl sig på det blir rätt effekt så som jag gör men beror också på vad man bromsar för nått?

då jag va på studiebesök på statensprovnigsanstalt här i umeå (som testar allt mellan trädgårds maskiner till stora diesel motorer) hos hans så va siffrorna första 1.5 minuten på full gas ointresant tyckte han :) det va efter det man började titta på siffrorna och gjorde ett snitt på säg nån minut ett vist rpm för då började temperaturerna och trycken stabilitera sig enligt han och jag säger inte imot han. men senare då han kom på studie besök hos mig då jag hade nån tubo motor i min test anläggning på 2.5 bar laddtryck och 8500rpm så tror jag han förstog vad jag mena med att det kanske inte va rätt för alla motorer haha.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4vCompetition Eliminator 590hk vid 1.50bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Håller på och små filar lite mer i toppen nu i panrummet hemma då jag har en stund över. B19 88.9x80mm (1986cc) bottendelen har också monterats tilbaka i dynon så tanken är att jobba vidare med denna framtida Competition Eliminator ET/A motor.

jag har också börjat samla delar och tvätta lite grejor till nästa bottendel som består av en B200 med KL racings 72.8mm vevaxel och 158mm stakarna från comp B18 som då blir på 1806cc (standard B200 kolvar till en början).

blocket ligger på main trust side på snitt 5.8mm och på andra sidan ca 4.8mm (ca 1mm tjockare än en 96mm B230 block av nyare modell). sen är översta delen mellan cylindrarna siamesiska ca 30mm ned likt en b230 block.

blir lägre kompa i den ca 9:1 men annars rätt lik förutom cc


nu har jag tagit upp lite större under ventilen ca 0.88 från 0.86 x 34.0mm ventil. har inte fin putsat så ser lite konstigt ut på bilden.

mvh jens
Bilagor
20230722_171916.jpg
20230722_171916.jpg (234.01 KiB) Visad 891 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har också utväcklat de Maxxecu funktioner jag behöver i vegan i comp i framtiden med B20 142 gatbilen så de är ganska välutväcklade efter mer än 100 repor på gatan och strippen.

är väldigt nöjd med mitt laddtrycks system som både är hyffsat enkelt och väldigt exakt styr laddtrycket på tid, rpm, spjällvinkel så man kan få bilen fungera på alla underlag. kanske gör en youtube film på det i framtiden eller inte haha :)

jag har kört vems i vegan tidigare sen 2010 men nu ska jag ta klivet till maxxecu som jag lärt mig hyffsat bra. har beställt en ny kabel härva till mitt street som ska byggas så det passar vegan och dynon (startar med vems sen bygger jag hävan på plats i dynon i höst.

har förberätt 2 olika trigger lösningar och två olika tändsystem 4st mototron smart coils sen MSD 10+ med fördelare 750mj
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Inlägg av super7 »

Hej Jens.

Har du tittat nått på den här lösningen?
https://yoshifab.com/store/vintage-volv ... apter.html


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det för hjul på den triggern? nackdelen att ha den där är glappen i kuggarna men fungerar rätt bra ändå på höga rpm då jag gjorde nå liknade på min comp B18 som vevaxel trigger inte fungerade bra på då den varva +8500rpm.

jag har en egen lösning där jag triggar på mellanaxeln syns lite här men dålig bild. lite patent men värkar fungera stabilt hittils. 36-1 på mellanaxeln då behöver man bara en trigger och givare då den håller koll på vart alla 720 graderna är i en 4 taktare
Bilagor
314607962_5477542562362514_778802018173562598_n.jpg
314607962_5477542562362514_778802018173562598_n.jpg (190.48 KiB) Visad 866 gånger
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Inlägg av Steve »

casdiskdsm.500.jpg
casdiskdsm.500.jpg (26.92 KiB) Visad 857 gånger
Man kör en sån skiva, "vevtrigger" på yttre ringen och kamtrigger på den inre. Själva triggergrejen kommer från typ en 4g63 som har den på kammen original.
Hade en sån i min Amazon med b20 förgasarturbo och Vems som styrde 4 spolar. Funkade bra till den men var inte så hög nivå :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

en bra enkel trigger lösning! men är det en eller två givare i den? behövs ju bara en om man har missing tand.

mvh jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Inlägg av super7 »

Som Steve säger så är det både vev och kam trigger i samma
http://www.roadraceengineering.com/1gcasin2g.htm
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo värkar så men lite extra jobbigt med två givare och dubbelt så mycke kablar bara då det inte behövs igenteligen. annars en bra enkel grej.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Inlägg av Steve »

Det blir 4 kablar istället för 3 då det är en kombinerad givare för båda, men du har ju rätt i att det bara skulle behövas en.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar