B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6960
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Post by Erland Cox »

Jens Gustavsson wrote: Thu Apr 13, 2023 3:55 pm ja 2.50 bar apsolut.

eland det är ingen B20 det är en 16v topp! sen har jag jobbat med den i dynon halva vintern så ja den börjar gå rätt bra nu ja :thumbright:

motorn har också en turbo som ger väldigt bra gasväxling vid överlap då den bara har ca 0.6bar medel avgastryck vid 1.50bar laddtryck.

inga trix i corigerig! jag bromsar turbo motorer utan väder och det är den effekt den ger här och just då!

tempen in i turbon fins i datan och ligger kring 7-12 grader då man dynar på vintern. lufttrycket va oftast kring 980 . insugstempen i plenium är ca 28 grader då jag har effektiv laddkylare.

slår jag igång corr så lägger ofta dynon till 1-5% men så mäter jag inte turbo motorer.
"590 hk på 1986cc B18 standard bottendel är ok nu på bara 1.50bar och 8400rpm men klurar och filar på en 600+ topp nu sakta men säkert... sen minska cubiken till 1806cc och 9000rpm då bör liter effekten bli skaplig men har bara sätt det i data sim värden än men kommer med mer tester."

Jag fattade det som om du skrev om din B18 motor men 1986cc B18 verkade underligt?
Men du har nån korrigering för inertia eller har du slutat att använda den?

Erland
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21601
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Post by Jens Gustavsson »

jag skrev kanske fel nånstans? B19 ska det stå och för att va tydlig så har den 88.9 borr och 80 slag och liknade kolvar som i en B20 med 24 kolvbult.

men vad tror du erland är mina mål rimliga eller fantiserar jag? :hihi:

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6960
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Post by Erland Cox »

En sak i sänder för du svarar aldrig på frågor.

Har du nån inertia kompensering?
Och i så fall hur många hästar ger den din motor extra?

Erland
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21601
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Post by Jens Gustavsson »

jo erland det har jag och det har även superflow bänkar och alla andra vatten turbin bänkar man vet bara inte om det. vi har snackat mycket om de tidigare och de behövs för att en bromsbänk ska repitera då svep hastigheterna alldrig ar exakta från svep till svep med en vattenturbin. jag kan se vart vi prata om de tidigare om du vill läsa på igen om det?

med performanc trends programvara så kan man stänga av det och köra step test på en sugmotor men en turbo motor går det inte men jag kan svepa väldigt sakta på höga rpm där cylindertrycket inte är så högt och då får man samma hk som då man använder intera kompensering stort sätt. på sugmotorer så kollar jag ibland och det brukar stämma väldigt bra då jag har bromsat i 12 år i min bänk och kan den rätt bra. med turbo så är det inte riktigt lika enkelt då turbon blir argare då man håller fast motorn men samtidigt ökar insugs och förbränings tempraturerna lite så går inte testa super exakt. har dock kollat under första delen av denna dyno då den va sugmotor och den repiterade då innom ett par hk beroende om man svepte sakta eller fort eller stillastående.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6960
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Post by Erland Cox »

Det skriver man själv in. Min rulle har inte det.
Hur många hästar extra ger det vid en acceleration på 600 varv per sekund?

Erland
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21601
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Post by Jens Gustavsson »

jag använder det inte heller på min rullande landsvägs dyno. den repiterar ju bra ändå och det är stora fördelen med den typen av dyno + att det är snabbt att testa men fins nackdelar också så klart som att man alldrig kan veta exakt vad motorn ger på vevaxeln....

det blir inte en viss hk heller som man får eller förlorar på en viss acc som säg 600rpm/sec det beror på vilket rpm man är på också och vikter och diametrar (svängmassa) på allt annat i motorn och i dynon också.

men allt det behöver man inte fundera ihjäl sig på det blir rätt effekt så som jag gör men beror också på vad man bromsar för nått?

då jag va på studiebesök på statensprovnigsanstalt här i umeå (som testar allt mellan trädgårds maskiner till stora diesel motorer) hos hans så va siffrorna första 1.5 minuten på full gas ointresant tyckte han :) det va efter det man började titta på siffrorna och gjorde ett snitt på säg nån minut ett vist rpm för då började temperaturerna och trycken stabilitera sig enligt han och jag säger inte imot han. men senare då han kom på studie besök hos mig då jag hade nån tubo motor i min test anläggning på 2.5 bar laddtryck och 8500rpm så tror jag han förstog vad jag mena med att det kanske inte va rätt för alla motorer haha.
Post Reply