Johan Posth skrev: ↑tis maj 16, 2023 11:33 am
Testa att kontakta Svea Kardan. De är ju typ de enda dom jobbar med, dom kanske kan hjälpa dig att byta kors och balansera den sedan. http://www.sveabil.se/
Om jag hade tid, har bara en bil, så skulle jag kunna fixa det här uppe i Luleå. Men att skicka en kardan till Bromma och få det gjort kostar mer än det smakar
Byt kors.
Att få det i mitten på yoken löser du lätt.
Pressa i korset, mät instick om de inte går ända ut till kanten.
Fixa sedan fyra brickor som du lägger mot korset på alla fyra sidor.
Sen punktar du fast brickorna i yoken när korset är rätt injusterar i sidled.
Räcker med två punkter på varje bricka, så minimerar du rusken för obalans.
Så här har jag fått göra på opelkardaner, som original har en nylonlåsning insmällt i spår på kopparna.
Dessa ska det heller ite gå att byta kors på, men det finns lik förbannat kors att köpa.
Viktigt bara att görsöka få ungefär lika stora svetpunkter på alla fyra platser.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Husse1 skrev: ↑mån jun 05, 2023 6:09 pm
Byt kors.
Att få det i mitten på yoken löser du lätt.
Pressa i korset, mät instick om de inte går ända ut till kanten.
Fixa sedan fyra brickor som du lägger mot korset på alla fyra sidor.
Sen punktar du fast brickorna i yoken när korset är rätt injusterar i sidled.
Räcker med två punkter på varje bricka, så minimerar du rusken för obalans.
Så här har jag fått göra på opelkardaner, som original har en nylonlåsning insmällt i spår på kopparna.
Dessa ska det heller ite gå att byta kors på, men det finns lik förbannat kors att köpa.
Viktigt bara att görsöka få ungefär lika stora svetpunkter på alla fyra platser.
Det där med brickorna var ju en bra idé, jag utvecklade den lite. Istället för att punkta fast brickorna så slår man 4 st körnslag på varje för att låsa fast dom. Alltså körnslagen i godset inte i brickorna.