Kardanknut som inte är smörjbar.

Tjata om vad som helst .
User avatar
swede
För mycket laddtryck
Posts: 145
Joined: Sat Aug 07, 2010 7:42 am
Location: Rosvik
Contact:

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Post by swede »

Johan Posth wrote: Tue May 16, 2023 11:33 am Testa att kontakta Svea Kardan. De är ju typ de enda dom jobbar med, dom kanske kan hjälpa dig att byta kors och balansera den sedan.
http://www.sveabil.se/
Om jag hade tid, har bara en bil, så skulle jag kunna fixa det här uppe i Luleå. Men att skicka en kardan till Bromma och få det gjort kostar mer än det smakar ;-)
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
User avatar
Husse1
För mycket laddtryck
Posts: 494
Joined: Thu Dec 16, 2010 9:59 am
Location: Östersund

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Post by Husse1 »

Byt kors.
Att få det i mitten på yoken löser du lätt.
Pressa i korset, mät instick om de inte går ända ut till kanten.
Fixa sedan fyra brickor som du lägger mot korset på alla fyra sidor.
Sen punktar du fast brickorna i yoken när korset är rätt injusterar i sidled.
Räcker med två punkter på varje bricka, så minimerar du rusken för obalans.

Så här har jag fått göra på opelkardaner, som original har en nylonlåsning insmällt i spår på kopparna.
Dessa ska det heller ite gå att byta kors på, men det finns lik förbannat kors att köpa.
Viktigt bara att görsöka få ungefär lika stora svetpunkter på alla fyra platser.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
User avatar
swede
För mycket laddtryck
Posts: 145
Joined: Sat Aug 07, 2010 7:42 am
Location: Rosvik
Contact:

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Post by swede »

Husse1 wrote: Mon Jun 05, 2023 6:09 pm Byt kors.
Att få det i mitten på yoken löser du lätt.
Pressa i korset, mät instick om de inte går ända ut till kanten.
Fixa sedan fyra brickor som du lägger mot korset på alla fyra sidor.
Sen punktar du fast brickorna i yoken när korset är rätt injusterar i sidled.
Räcker med två punkter på varje bricka, så minimerar du rusken för obalans.

Så här har jag fått göra på opelkardaner, som original har en nylonlåsning insmällt i spår på kopparna.
Dessa ska det heller ite gå att byta kors på, men det finns lik förbannat kors att köpa.
Viktigt bara att görsöka få ungefär lika stora svetpunkter på alla fyra platser.
Det där med brickorna var ju en bra idé, jag utvecklade den lite. Istället för att punkta fast brickorna så slår man 4 st körnslag på varje för att låsa fast dom. Alltså körnslagen i godset inte i brickorna.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
CRH
Lite mer laddtryck
Posts: 45
Joined: Sun Jul 02, 2006 10:16 am
Location: Örnsköldsvik

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Post by CRH »

Har ingen aning hur det ser ut på din bil men det fins kors med “invändig” låsning.
Image
//Christer
User avatar
swede
För mycket laddtryck
Posts: 145
Joined: Sat Aug 07, 2010 7:42 am
Location: Rosvik
Contact:

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Post by swede »

CRH wrote: Fri Jun 09, 2023 2:54 pm Har ingen aning hur det ser ut på din bil men det fins kors med “invändig” låsning.
Image
Jo jag har sett dessa, har dock inte kollat om det finns plats för invändig låsning. Tack för tipset iaf ;-)
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
ROD02b
Forumsberoende
Posts: 570
Joined: Tue Apr 27, 2010 2:07 am

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Post by ROD02b »

https://www.youtube.com/watch?v=i0EXxlIetdA
Re-greasing a shielded bearing (no disassembly)

Kanske inte optimalt för knutkors.
Post Reply