Kardanknut som inte är smörjbar.

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av swede »

Johan Posth skrev: tis maj 16, 2023 11:33 am Testa att kontakta Svea Kardan. De är ju typ de enda dom jobbar med, dom kanske kan hjälpa dig att byta kors och balansera den sedan.
http://www.sveabil.se/
Om jag hade tid, har bara en bil, så skulle jag kunna fixa det här uppe i Luleå. Men att skicka en kardan till Bromma och få det gjort kostar mer än det smakar ;-)
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av Husse1 »

Byt kors.
Att få det i mitten på yoken löser du lätt.
Pressa i korset, mät instick om de inte går ända ut till kanten.
Fixa sedan fyra brickor som du lägger mot korset på alla fyra sidor.
Sen punktar du fast brickorna i yoken när korset är rätt injusterar i sidled.
Räcker med två punkter på varje bricka, så minimerar du rusken för obalans.

Så här har jag fått göra på opelkardaner, som original har en nylonlåsning insmällt i spår på kopparna.
Dessa ska det heller ite gå att byta kors på, men det finns lik förbannat kors att köpa.
Viktigt bara att görsöka få ungefär lika stora svetpunkter på alla fyra platser.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av swede »

Husse1 skrev: mån jun 05, 2023 6:09 pm Byt kors.
Att få det i mitten på yoken löser du lätt.
Pressa i korset, mät instick om de inte går ända ut till kanten.
Fixa sedan fyra brickor som du lägger mot korset på alla fyra sidor.
Sen punktar du fast brickorna i yoken när korset är rätt injusterar i sidled.
Räcker med två punkter på varje bricka, så minimerar du rusken för obalans.

Så här har jag fått göra på opelkardaner, som original har en nylonlåsning insmällt i spår på kopparna.
Dessa ska det heller ite gå att byta kors på, men det finns lik förbannat kors att köpa.
Viktigt bara att görsöka få ungefär lika stora svetpunkter på alla fyra platser.
Det där med brickorna var ju en bra idé, jag utvecklade den lite. Istället för att punkta fast brickorna så slår man 4 st körnslag på varje för att låsa fast dom. Alltså körnslagen i godset inte i brickorna.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
CRH
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:16 am
Ort: Örnsköldsvik

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av CRH »

Har ingen aning hur det ser ut på din bil men det fins kors med “invändig” låsning.
Bild
//Christer
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av swede »

CRH skrev: fre jun 09, 2023 2:54 pm Har ingen aning hur det ser ut på din bil men det fins kors med “invändig” låsning.
Bild
Jo jag har sett dessa, har dock inte kollat om det finns plats för invändig låsning. Tack för tipset iaf ;-)
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av ROD02b »

https://www.youtube.com/watch?v=i0EXxlIetdA
Re-greasing a shielded bearing (no disassembly)

Kanske inte optimalt för knutkors.
Skriv svar