Trycksätta Stromberg
Re: Trycksätta Stromberg
Lyfter denna tråd.
Det pratas om Stromberg för trycksättning, men hur är det med Pierburg förgasarna som har det "gula" oljelocket istället.
Är det samma procedur på dessa för trycksättning ?
Det pratas om Stromberg för trycksättning, men hur är det med Pierburg förgasarna som har det "gula" oljelocket istället.
Är det samma procedur på dessa för trycksättning ?
Re: Trycksätta Stromberg
Fungerar lika bra dom, finns också vissa fördelar som att de har enkelt ställbara munstycken m.m.
Ska man köra med dubbla förgasare (eller en) är det största problemet att få nålventilerna att fungera bra, dvs inte stänga eller öppna för mycket, vet jag av erfarenhet.
Ska man köra med dubbla förgasare (eller en) är det största problemet att få nålventilerna att fungera bra, dvs inte stänga eller öppna för mycket, vet jag av erfarenhet.
Re: Trycksätta Stromberg
Är nålventilen bekymmer på båda sorters förgasare ? Alltså Stromberg och Pierburg ?
Och en fråga till. Är det samma förfarande med ombyggnaden av förgasaren som på en Stromberg ? Alltså med tätning av choke etc etc
Och en fråga till. Är det samma förfarande med ombyggnaden av förgasaren som på en Stromberg ? Alltså med tätning av choke etc etc
Re: Trycksätta Stromberg
Nålsätet är löst och fjädrad på pierburg, eller stromberg 175-CDUS som den också heter i vissa modeller, det fungerar nog inte alltid så bra med fjädringen men det går ev förbättra, fördelen är att det sitter en skruv i flottörhusets botten som man justerar med 8mm långhylsa om jag minns rätt. Jag tyckte inte jag fick det bra och körde istället med äldre stromberg, men då får man pressa nålsätet upp eller ner dit man vill ha det, och det är lite bökigt att få två likadant. Så jag tror på en ombyggnation av pierburg.
Nålventilerna är likadana, de styrs av en vinge på flottören, flottörerna brukar ha dubbla vingar, iaf på vissa förgasare, så man kan borra upp ett gjutet hål och gänga i en extra nålventil om man vill, dvs dubbla på varje förgasare.
Problem jag hade var att med dubbla förgasare så ville alltid någon ventil vara för stängd eller för öppen beroende på hur bilen lutade och då tappar man soppa på två cylindrar, eller flödar över.
Skulle jag bygga något liknande igen skulle jag fräsa ett nytt flottörhus för bägge förgasarna, som rymmer mer bensin men kanske bara ha en nålventil, det gäller dock att se till så den hinner fylla på vid fullast också.
Nålventilerna är likadana, de styrs av en vinge på flottören, flottörerna brukar ha dubbla vingar, iaf på vissa förgasare, så man kan borra upp ett gjutet hål och gänga i en extra nålventil om man vill, dvs dubbla på varje förgasare.
Problem jag hade var att med dubbla förgasare så ville alltid någon ventil vara för stängd eller för öppen beroende på hur bilen lutade och då tappar man soppa på två cylindrar, eller flödar över.
Skulle jag bygga något liknande igen skulle jag fräsa ett nytt flottörhus för bägge förgasarna, som rymmer mer bensin men kanske bara ha en nålventil, det gäller dock att se till så den hinner fylla på vid fullast också.
Re: Trycksätta Stromberg
Lokal rekord for 2 stk A-forgassere på hjemmelaget innsugsmanifold her i Bergen i Norge. Beste tid på 201 M 7,705 sek. Höyeste sluttfart 147 km/t.
https://www.youtube.com/watch?v=-wzR6YX ... gPNGtGUsFw
Re: Trycksätta Stromberg
Riktigt fränt! Några mer spec på den motorn?
Kam, tändning, turbo?
Kam, tändning, turbo?
Re: Trycksätta Stromberg
[QUOTE=lowteck;1084500]B230 motor med:
GODT neddreide F-stempler.
Baileys tuning portet 530 topp og Baileys spekket kam og forsterkede ventilfjærer.
GIK VT211 eksosmanifold.
IRX450 turbo.
Baileys tuning spekket gulkorkforgassere på hjemmelaget innsug og med hjemmelaget trykkboks lagd i 2003:p
KL-Racing sin største intercooler.
3"eksos.
MSD 6AL boks og Blaster SS coil.
Haltech Sprint500 koblet inn mellom den blokkmonterte fordeleren og tenningsmodulen for å styre tenningstidspunktet.facet matepumpe til catch tank og bosch 044 hovedpumpe.malpassi med 2stk utganger. Sinter clutch og bmw girkasse[/QUOTE]
http://forum.vccn.no/showthread.php?426 ... ye-bilder)
http://forum.vccn.no/showthread.php?372 ... r%C3%A5den
GODT neddreide F-stempler.
Baileys tuning portet 530 topp og Baileys spekket kam og forsterkede ventilfjærer.
GIK VT211 eksosmanifold.
IRX450 turbo.
Baileys tuning spekket gulkorkforgassere på hjemmelaget innsug og med hjemmelaget trykkboks lagd i 2003:p
KL-Racing sin største intercooler.
3"eksos.
MSD 6AL boks og Blaster SS coil.
Haltech Sprint500 koblet inn mellom den blokkmonterte fordeleren og tenningsmodulen for å styre tenningstidspunktet.facet matepumpe til catch tank og bosch 044 hovedpumpe.malpassi med 2stk utganger. Sinter clutch og bmw girkasse[/QUOTE]
http://forum.vccn.no/showthread.php?426 ... ye-bilder)
http://forum.vccn.no/showthread.php?372 ... r%C3%A5den
Re: Trycksätta Stromberg
Baileys Tuning B230BT på 98 blyfri.
Mappet av RS Tuning Bergen.
https://www.youtube.com/watch?v=nk7lU8TWZ70
Motor rommet: https://i.imgur.com/cl9MtIE.jpg
Mappet av RS Tuning Bergen.
https://www.youtube.com/watch?v=nk7lU8TWZ70
Motor rommet: https://i.imgur.com/cl9MtIE.jpg
Re: Trycksätta Stromberg
Å flytte grenser og sette rekorder, spesielt meg gamle greier er ikke så enkelt eller så vanlig kost. Vi tilbyr derfor villig vår gratulasjoner til dem som klarer dette. Her ett nylig eksempel:
Her er bremsepapirene på en Volvo B21AT motor hvor forgasseren åpenbart er gjennomarbeidet av noen.
Så med tillegg av ett meget moderat drivverkstap på 6% blir tallene 505 Nm og 312 hp.
Som så mange før ham, logget ikke benkemannen ladetrykket dessverre og ladetrykksmåleren i bilen gikk bare til 1,5 BAR og ble så til de grader kjørt i bunn. (Over 500 Nm fra 2127 ccm tilsier det.)
AFR var fin.
Vi registrerer at effekten på 4000 o/min. er ca. 260 hk.
De hjerteligste gratulasjoner rettes til eieren. Så vidt meg bekjent er dette rekord for ett AT-oppsett og det med god margin.
Hvis noen kjenner til tilsvarende eller bedre resultater så hører vi gjerne fra dere.
Takk.
Her er bremsepapirene på en Volvo B21AT motor hvor forgasseren åpenbart er gjennomarbeidet av noen.
Først det som ble benket på hjulene, imponerende 476 Nm og 293 WHP:Som du har fått med deg dro vi den en runde i benken, du SKULLE SETT ANSIKTET på han som benket bilen,
1 uke før jeg benka, så kjørte de bilen til en kompis i samme benken, chippa b230fk med en overdimensjonert topp og 13c turbo,
ca 100hk mindre en gasserturbon min!
Så med tillegg av ett meget moderat drivverkstap på 6% blir tallene 505 Nm og 312 hp.
Som så mange før ham, logget ikke benkemannen ladetrykket dessverre og ladetrykksmåleren i bilen gikk bare til 1,5 BAR og ble så til de grader kjørt i bunn. (Over 500 Nm fra 2127 ccm tilsier det.)
AFR var fin.
Vi registrerer at effekten på 4000 o/min. er ca. 260 hk.
De hjerteligste gratulasjoner rettes til eieren. Så vidt meg bekjent er dette rekord for ett AT-oppsett og det med god margin.
Hvis noen kjenner til tilsvarende eller bedre resultater så hører vi gjerne fra dere.
Takk.