Weber DCOE 40, lågfartskretsen
Weber DCOE 40, lågfartskretsen
Hej,
Kör med dubbla Weber DCOE 40 på min nyrenoverade B20. Har bråkat med tomgång och lågfartskretsen ett tag nu och blir inte riktigt klok. Tomgången är som bäst med blandskruvarna ca 1,25 varv ut från botten, vilket enligt alla manualer och tips är bra. Motorn tvekar dock precis när spjällen öppnar (progression) och tomgången är ändå lite orolig och instabil. Den får inte tillräckligt med bränsle om man smyger iväg från stillastående. Så fort jag passerar ca 1500 rpm så går den kanon genom hela registret.
Provade gå upp en storlek på Idle jets, men utan större skillnad.
Setup:
Weber 40DCOE32
Halsringar (Venturi chokes) 36mm
Spridare (Auxiliary venturi) 4,5
Luftmunstycke (Air corrector jet) 200
Emulsionsrör (Emulsion tube) F9
Huvudmunstycke (Main jet) 150
Lågfartsmunstycke (Idle jet) 55F8
Nålventil (Float needle valve) 175
Pumpventil (Pump jet) 80
Acc-munstycke (Spill valve) 30
Förgasarna är synkade med luftmätare. Vad borde jag kolla härnäst?
Kör med dubbla Weber DCOE 40 på min nyrenoverade B20. Har bråkat med tomgång och lågfartskretsen ett tag nu och blir inte riktigt klok. Tomgången är som bäst med blandskruvarna ca 1,25 varv ut från botten, vilket enligt alla manualer och tips är bra. Motorn tvekar dock precis när spjällen öppnar (progression) och tomgången är ändå lite orolig och instabil. Den får inte tillräckligt med bränsle om man smyger iväg från stillastående. Så fort jag passerar ca 1500 rpm så går den kanon genom hela registret.
Provade gå upp en storlek på Idle jets, men utan större skillnad.
Setup:
Weber 40DCOE32
Halsringar (Venturi chokes) 36mm
Spridare (Auxiliary venturi) 4,5
Luftmunstycke (Air corrector jet) 200
Emulsionsrör (Emulsion tube) F9
Huvudmunstycke (Main jet) 150
Lågfartsmunstycke (Idle jet) 55F8
Nålventil (Float needle valve) 175
Pumpventil (Pump jet) 80
Acc-munstycke (Spill valve) 30
Förgasarna är synkade med luftmätare. Vad borde jag kolla härnäst?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Weber DCOE 40, lågfartskretsen
Vad är det för kamaxel?
Har du prövat med mer förtändning på tomgång/lågvarv?
Har du prövat med mer förtändning på tomgång/lågvarv?
Re: Weber DCOE 40, lågfartskretsen
Det er ikke uvanlig at man må borre hull i gasspjeldene.
Hvis gasspjeldene er "mye" åpen på tomgang, da får man for lite progresjons og motoren tvekar.
Hvis gasspjeldene er "mye" åpen på tomgang, da får man for lite progresjons og motoren tvekar.
Re: Weber DCOE 40, lågfartskretsen
Ny K-kam. Har ställt ner tändningen några grader utan att det blivit bättre. Har dock inte provat andra hållet.. Ska testa!Thunderbo1t skrev: ↑mån jun 12, 2023 2:18 pm Vad är det för kamaxel?
Har du prövat med mer förtändning på tomgång/lågvarv?
Re: Weber DCOE 40, lågfartskretsen
Tack för info, det var nytt för mig. Däremot tycker man att detta borde kunna justeras med Idle jets som släpper in mer soppa. Mina gasspjäll är väldigt lite öppna på tomgång.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Weber DCOE 40, lågfartskretsen
Det är spjällets läge vs progresionshålen som kan vara problemet och då hjälper inga munstycken, ibland, men det låter inte som ditt problem.
Skulle det gå att få igång accpumparna tidigare som hjälp?
Pröva lite högre flottörnivå?
Skulle det gå att få igång accpumparna tidigare som hjälp?
Pröva lite högre flottörnivå?
Re: Weber DCOE 40, lågfartskretsen
Værsågod.
Ettermarkeds universalforgassere som er designet for tuning har en ekstra passasje med justeringsskrue hvor man justerer inn hvor mye luft man ønsker å sende forbi gasspjeldene UTEN å åpne dem så mye at progresjonshullene er aktivert.
Originale "Emmisjons" forgassere har ikke dette og da er løsningen å borre hull i gasspjeldene.
Hvis du tar av en forgasser og ser inn på gasspjeldet fra innsugsiden, da ser du om du har aktivert progresjonshullene eller ikke. Dersom du ser progresjonshull, står gasspjeldene for mye åpen på tomgang og da må det nok borres.
Hvis du borrer for store hull blir tomgangsturtallet for høyt selv når gasspjeldene er 100% tette, men "tveke"-problemet er nok løst forutsatt at tomgangsdysene ikke er ALT for små.
Re: Weber DCOE 40, lågfartskretsen
Har kollat detta och mina progressionshål (3st) syns inte på tomgång. Jag har dessutom ställt upp tändningen några grader och fick på så vis högre ocj något stabilare tomgång. Detta gjorde att jag ytterligare kunde stänga spjällen lite med tomgångskruven. Med andra ord blottas inga progressionshål på tomgång. Det är något annat som gör att bilen bluddrar vid svag acceleration. Ger jag bara lite mer gas så går den hur fint som helst, det är krypkörning på låga varv som är problemet.Baxman skrev: ↑tis jun 13, 2023 7:30 am
Værsågod.
Ettermarkeds universalforgassere som er designet for tuning har en ekstra passasje med justeringsskrue hvor man justerer inn hvor mye luft man ønsker å sende forbi gasspjeldene UTEN å åpne dem så mye at progresjonshullene er aktivert.
Originale "Emmisjons" forgassere har ikke dette og da er løsningen å borre hull i gasspjeldene.
Hvis du tar av en forgasser og ser inn på gasspjeldet fra innsugsiden, da ser du om du har aktivert progresjonshullene eller ikke. Dersom du ser progresjonshull, står gasspjeldene for mye åpen på tomgang og da må det nok borres.
Hvis du borrer for store hull blir tomgangsturtallet for høyt selv når gasspjeldene er 100% tette, men "tveke"-problemet er nok løst forutsatt at tomgangsdysene ikke er ALT for små.
När jag renoverade förgasarna noterade jag att ettans spjäll var något mer öppet än alla andra, visade sig att spjällaxeln varit lite skev. Detta ordnades enkelt genom att räta axeln igen. Dubbelkollade även detta igår via inspektionshålen. Alla fyra spjäll öppnar simultant och synkat.
Däremot borde jag kanske kolla flottörnivåerna som Thunderbo1t tipsade om. Hur skulle detta påverka acc.munstyckena?
Re: Weber DCOE 40, lågfartskretsen
Hur många grader tändning har du på tomgång?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Weber DCOE 40, lågfartskretsen
Flottörnivån påverkar just inte acc pumpen. Högre flottörnivå gör det lite lättare för kretsarna att komma igång tänkte jag. Jag har en förgasare som backventilen till accpumpen läcker tillbaka, då kommer inte accpumpen igång direkt, första pådraget missar den på, direkt efter svarar den direkt, men så är det inte för dig eller?
Re: Weber DCOE 40, lågfartskretsen
Nej, den tvekar varje gång på smygdragning. Värst är det vid smygstart från stillastående, men kan även känna det på rullande landsväg och svagt gaspådrag i 60-70kmh. Om jag däremot ger 50% gas så går det knappt att märka. Det är bara precis progression som är problemet.Thunderbo1t skrev: ↑ons jun 14, 2023 9:41 pm Flottörnivån påverkar just inte acc pumpen. Högre flottörnivå gör det lite lättare för kretsarna att komma igång tänkte jag. Jag har en förgasare som backventilen till accpumpen läcker tillbaka, då kommer inte accpumpen igång direkt, första pådraget missar den på, direkt efter svarar den direkt, men så är det inte för dig eller?
Stroblampan slutade givetvis fungera när jag justerade i förrgår. Jag ställde den med örat, men det var inte mycket jag ökade. Bara så att tomgången kom upp lite till så att jag kunde stänga spjällen ytterligare nån millimeter. När motorn var nybyggd och uppstartad för några månader sedan ställde jag tändningen på ca 27-28 grader, så jag skulle tro att jag ligger runt 30-32 grader nu. Ska ordna en ny stroblampa och dubbelkolla.
Re: Weber DCOE 40, lågfartskretsen
Kör du stummad tändning?
Re: Weber DCOE 40, lågfartskretsen
Bra at ingen progressjonshull er blottet på tomgang.HerrLantz skrev: ↑ons jun 14, 2023 8:41 pm
Har kollat detta och mina progressionshål (3st) syns inte på tomgång. Jag har dessutom ställt upp tändningen några grader och fick på så vis högre ocj något stabilare tomgång. Detta gjorde att jag ytterligare kunde stänga spjällen lite med tomgångskruven. Med andra ord blottas inga progressionshål på tomgång. Det är något annat som gör att bilen bluddrar vid svag acceleration. Ger jag bara lite mer gas så går den hur fint som helst, det är krypkörning på låga varv som är problemet.
När jag renoverade förgasarna noterade jag att ettans spjäll var något mer öppet än alla andra, visade sig att spjällaxeln varit lite skev. Detta ordnades enkelt genom att räta axeln igen. Dubbelkollade även detta igår via inspektionshålen. Alla fyra spjäll öppnar simultant och synkat.
Däremot borde jag kanske kolla flottörnivåerna som Thunderbo1t tipsade om. Hur skulle detta påverka acc.munstyckena?
Hva mener du med "bluddrar"? Er det det samme som "tvekar"?
Hvis dette var mitt problem så hadde jeg satt i betydelig større tomgangsdyser:
Jeg mener at alt dette indikerer at AFR er for høy og ergo at tomgangsdysene er for små. Luft / bensinblandingen i kanalene som mater tomgangsskruene og progresjonshullene er ikke feit nok. Dette er vanlig på "nyere miljøforgassere".Nej, den tvekar varje gång på smygdragning. Värst är det vid smygstart från stillastående, men kan även känna det på rullande landsväg och svagt gaspådrag i 60-70kmh. Om jag däremot ger 50% gas så går det knappt att märka. Det är bara precis progression som är problemet.