Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Inlägg av Streetnation »

Nvm avtryckarefingret sköt skarpt under arbetsdagens tristess.


Beställde hem ett S60R 330mm bromskit bak och en Tenaci Diff till bakaxeln vilket enligt min SFRO kontakt tyder att de bör gå sålänge diffen är starkare än original och inte pr undermålig för den effekten jag kommer köra med vilket jag hoppas kommer bli 20kw/100kg
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Inlägg av Streetnation »

Dags för en liten uppdatering:

Har haft enorma problem med kopplingen och har badat i bromsvätska de senaste dagarna .

Har pratat med MKM och Bakaxel.se samt fått en bättre förståelse. Förhoppningsvis är allting löst när jag får ihop det igen.

Man skall alltså mäta från blocket till solfjädrarnas fingrar och sedan addera 3-5mm. Detta mått skall jag sedan ha från urtrampningslagret till sprängkåpan.

Räkneexempel:
X= Mått från block till tryckplatta/solfjäder
Y=Urtrampningslager till sprängkåpans yta mot blocket.
I mitt fall så är X=78mm

X+3mm=81mm
Om Y är mindre än 81mm så måste man flytta bak lagret tills mäter 81mm, om Y är är högre så skall lagret flyttas fram tills jag mäter 81mm.


Skall bara ha hem ett nytt lager till veven och en ny flaska loctite 648 sen skall det mätas ihop och monteras. Förhoppningsvis utan större problem med kopplingen.

Annars kommer de sista grjerna till bakaxeln denna vecka.

Har även börjat fylla i Lathunden från SFRO så att Thomas A blir nöjd och belåten.

Ni som har erfarenhet får gärna komma med tips på hur man dokumenterar ner varenda grej i materialspecifikationen korrekt så man slipper onödiga förseningar.

Må gott Snart midsommar :D
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Volvo 944 T6 (SFRO-bygge)

Inlägg av Streetnation »

Det där med kopplingen gick ju käpp rätt åt fanders…


Mätte in allt förutom att jag glömde en sak… kopplingsgaffelns avstånd till tryckplattan…

Efter att ha mätt in lagret mot solfjäder och monterat ihop allt så kopplade bilen ur som den skulle.

Startade bilen och tryckte sakta ner kopplingen. Skrap skrap skrap. Vadfan tänkte jag vad är det nu som bråkar???

Aja in med en inspektionskamera och mycket riktigt så slår gaffeln i tryckplattan.

Aja problem är till för att lösas men då jag nu river ner lådan 4ggr på en vecka så tröttnar man snabbt på att uppfinna hjulet på nytt så jag har beställt hem ett hydrauliskt urtrampningslager för att verkligen få allt att lira.

Nu är det midsommar och då blir det välbehövlig andningspaus tills de sista delarna anländer på Måndag.


Lördag 1/7 -23 blir det början på burbygget. Har en Finessbur för gata som ska i den.
Skriv svar