chevy 350 misständer
chevy 350 misständer
tja, har fortsatt problem med min 350 motor, jag kan ej komma vad mera jag ska göra,
den misständer lite tycker att det är mera på tomgång runt 800 varv, lite bättre när jag varvar, men kan ändå höra ett litet missljud, ( jag åker som vanligt så detta är inte nå stora oljud och misständninga
har bytt.
alla tändstift,
nya msd tändkablar,
ny msd strret fire hei fördelare,
har ställt tändning med ställbart stroboskop från summit även prövat olika grader utan förbättring,
förslag på vad som kan va fel? allt som kan krångla är nytt..
den misständer lite tycker att det är mera på tomgång runt 800 varv, lite bättre när jag varvar, men kan ändå höra ett litet missljud, ( jag åker som vanligt så detta är inte nå stora oljud och misständninga
har bytt.
alla tändstift,
nya msd tändkablar,
ny msd strret fire hei fördelare,
har ställt tändning med ställbart stroboskop från summit även prövat olika grader utan förbättring,
förslag på vad som kan va fel? allt som kan krångla är nytt..
Elutte,
Re: chevy 350 misständer
Tjuvluft?
Ventilspel?
Ventilspel?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1074
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: chevy 350 misständer
Som ovan säger och tex:
Smuts i lågfartskanal i förgasaren, om den har förgasare?
Läckande vakuumdosa på fördelaren?
AC Delco tändstift?
Har sett så många feltillverkade AC Delco stift (till äldre motorer) att det är löjligt,
det brukar även rekommenderas för kalla AC Delco stift enligt de flesta listor.
Insug med blockerad värmekanal? Gammal myt att det är bra att blockera den med förgasare.
En eller flera nedgångna kamnockar?
Läckande ventiler?
Trasig PCV ventil?
Smuts i lågfartskanal i förgasaren, om den har förgasare?
Läckande vakuumdosa på fördelaren?
AC Delco tändstift?
Har sett så många feltillverkade AC Delco stift (till äldre motorer) att det är löjligt,
det brukar även rekommenderas för kalla AC Delco stift enligt de flesta listor.
Insug med blockerad värmekanal? Gammal myt att det är bra att blockera den med förgasare.
En eller flera nedgångna kamnockar?
Läckande ventiler?
Trasig PCV ventil?
Re: chevy 350 misständer
förgasaren är ny edelbrock,
vacumdosa på fördelaren vet jag inte är ju ny fördelare och vacumslangar.
stiften är autolite¨
ventilerna är justerade för ca 1 år sen så dom kan man ju kolla över igen,
vad händer med en trasig pcv ventil??
vacumdosa på fördelaren vet jag inte är ju ny fördelare och vacumslangar.
stiften är autolite¨
ventilerna är justerade för ca 1 år sen så dom kan man ju kolla över igen,
vad händer med en trasig pcv ventil??
Elutte,
Re: chevy 350 misständer
lättaste sättet att kolla venil spel med motorn i bilen?
är hydralisk kam, gamla metoden med rulla på sötstången och justera sen 1/2 varv,
eller såga upp en ventilkåpa och ställa med motorn igång?
finns det nå bra sätt att kolla om kamen är nedgången?
är hydralisk kam, gamla metoden med rulla på sötstången och justera sen 1/2 varv,
eller såga upp en ventilkåpa och ställa med motorn igång?
finns det nå bra sätt att kolla om kamen är nedgången?
Elutte,
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1074
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: chevy 350 misständer
Min erfarenhet är att nya förgasare oftast behöver rengöras direkt ur kartongen, ofta kvar material efter bearbetningen som kryper fram efter en tids användning och blockerar de minsta kanalerna först, även flisor å skräp efter nya slangar mm dyker ofta upp.
Trasig PCV ventil blir som tjyvluft om den fastnat öppen.
Vakuumdosor håller typ i 50 år ibland eller pajar efter första bakpuffen i insuget.
Ventiljustering, jag kör motorn varm, justerar på tomgång, lossar tills det tickar, justerar sakta sakta tills det tystnar och ett halvt varv till efter det. Lyftaren behöver hinna blöda ur sig så tighta åt långsamt i små steg, motorn kommer hosta till då ventilen inte stänger helt just när du justerar åt.
Riktigt nedgångna nockar ser man om ventilkåpan är av och motorn går på tomgång å det är väl då som det börjar märkas på gången
Man ser också om stötstängerna inte snurrar, då är lyftaren platt å slut. (gäller vanliga hydraullyftare)
Annars mät med linjal/skjutmått/tumstock hur mycket vipporna trycker ihop fjädern, det krävs rätt stor skillnad för å påverka gången, vad jag har sett iaf.
Trasig PCV ventil blir som tjyvluft om den fastnat öppen.
Vakuumdosor håller typ i 50 år ibland eller pajar efter första bakpuffen i insuget.
Ventiljustering, jag kör motorn varm, justerar på tomgång, lossar tills det tickar, justerar sakta sakta tills det tystnar och ett halvt varv till efter det. Lyftaren behöver hinna blöda ur sig så tighta åt långsamt i små steg, motorn kommer hosta till då ventilen inte stänger helt just när du justerar åt.
Riktigt nedgångna nockar ser man om ventilkåpan är av och motorn går på tomgång å det är väl då som det börjar märkas på gången
Man ser också om stötstängerna inte snurrar, då är lyftaren platt å slut. (gäller vanliga hydraullyftare)
Annars mät med linjal/skjutmått/tumstock hur mycket vipporna trycker ihop fjädern, det krävs rätt stor skillnad för å påverka gången, vad jag har sett iaf.
Re: chevy 350 misständer
Hur märker man/ser enklas att kamaxeln är neegången eller ventilerna är dåliga håller inte tät?
Elutte,
Re: chevy 350 misständer
Mät lyftet
Leak down test
Kompressionstest
Leak down test
Kompressionstest
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: chevy 350 misständer
Även märkt att när jag ska ställa tändningen med stroboskop så hoppar tändning några grader ibland på svängdämapren. Är detta normalt eller fel?
Elutte,
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1074
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: chevy 350 misständer
Normalt, med tanke på allt glapp på vägen mellan veven och fördelarens pickup.