Min bänk behöver mer inertia

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
ErikPower1
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jul 19, 2023 12:51 pm

Min bänk behöver mer inertia

Inlägg av ErikPower1 »

Jag har fabriksbyggd inertiabänk. Den skulle behöva ett svänghjul för att öka inertian.
Ja, jag vet att en broms skulle vara ett bättre alternativ. Men jag vill inte göra det här för lätt.

4x 350 mm diameter rullar och 655 långa. Fabriken har meddelat max hastighet 300 km/h. Sedan rullar går 4500rpm?

Gamla ägäre har raknat det
inertia har ~17. Har inte kollat det. Jag huvudsakligen bromsning folkracebilar och den sveper lite för snabbt.

Jag har läst här att en liten rulle är bättre eftersom den har mer motstånd. Jag tycker att mina rullar är bra storlek. Vad tror du?

Är det vettigt att sätta ett tungt svänghjul med förhållandet 1:1 eller använd kedje? Vad bör man ta hänsyn till? max rpm?

mvh
Erik
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Min bänk behöver mer inertia

Inlägg av hauge »

tröghetsmomentet är proportionellt mot massan och diametern i kvadrat. DVS en liten minskning av diametern ger en stor minskning av tröghetsmomentet (inertia) och tvärtom. . Ja, du kan sätta ett stort svänghjul på rullarna eller koppla dem med kedja till ett svänghjul.

300 km/h / 3,6 = 83,3 m/s på rullarna
rullarna har en omkrets på Pi x D = 0,35 x Pi = 1,1 m
Det ger 83,3 / 1,1 = ca 76 r/s = ca 4560 rpm på rullarna, vilket är mycket. Om du tycker att det är ok med kedja då får du eller nån annan uttala sig om...jag tycker att det låter häftigt och lutar mer åt att fästa svänghjul direkt mot rullarna
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar